Élő adásban állíttatta le a tévéstúdiót az izraeli hadsereg

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 22.

Külpol

Az al-Dzsazíra arab hírtelevízió ciszjordániai működését 45 napra beszüntették.

„Bírósági döntés született az al-Dzsazíra 45 napos bezárásáról. Azonnal kapcsolják ki a kamerát, és hagyják el az épületet” – ezt mondta egy izraeli katona vasárnap az al-Dzsazíra élő műsorában. 

Az izraeli hadsereg a Ciszjordániában, Rámalláh városában működő stúdiót szállta meg. A hírtévé dolgozói élőben tudósítottak a munkahelyükön zajló katonai akcióról. 

A szerkesztőség vezetője, Walid al-Omari később arról számolt be, hogy a katonák dokumentumokat és berendezési tárgyakat foglaltak le, és ezalatt lövéseket is lehetett hallani odakintről.

Az izraeli hadseregnek ez az akciója aggasztó a New York-i székhelyű Újságíró-védelmi Bizottság szerint, a szervezet azt közölte, az újságírókat védeni kell, és lehetővé kell tenni számukra, hogy szabadon dolgozhassanak. A Telex a hír kapcsán arra emlékeztet, hogy az al-Dzsazíra végig tudósított a háborúról, amelyet a Hamász tavaly október 7-i, Izrael ellen indított, 1200 ember halálával és 250 túsz elrablásával járó támadása váltott ki. 

A hadsereg  a terrorakcióra válaszul megtámadta a Gázai övezetet, ahol eddig 41 ezer ember esett áldozatul, köztük 173 újságíró.

Izraelben már májusban megtiltotta a működést az al-Dzsazírának az izraeli kormány, ott a kelet-jeruzsálemi irodát foglalták el a katonák, blokkolva a közvetítést.

A katonák most leszedtek a rámalláhi iroda erkélyéről egy transzparenst is, amelyen Shireen Abu Akleh palesztin-amerikai újságíró fotója látható. Ő 2022 májusában halt meg, a cikk szerint izraeli fegyverek tüzében.

Az izraeli kormánynak az a meggyőződése, hogy az al-Dzsazíra antiszemita. Nir Barkat gazdasági miniszter azt mondta, a tévécsatorna „a világ antiszemitizmusának legnagyobb motorja, amelyet Katar a zsidó nép ellen működtet”.

A címlapkép forrása a tévéstúdió élő közvetítése

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.