Mi vár Katarra a foci-vb után?

Száz év előre és hátra

Külpol

A világbajnokság körüli visszásságoknak se szeri, se száma: a katari uralkodói családnak korrupciót, a munkavállalói és az emberi jogok sárba tiprását, a demokrácia semmibe vételét hányják a szemére. Ám a dohai vezetésnek nem a rossz sajtója miatt fő leginkább a feje. Regionális hatalmi harcok, gazdasági átrendeződés, munkátlan generációk okoznak hosszú távú gondokat az országban.

Köztudott, hogy már a vb rendezési jogának odaítélése is botrányos volt. A FIFA 2010-ben jelölte ki a nyolc és tizenkét évvel későbbi helyszíneket, így rendezhette meg a Krímet és Kelet-Ukrajnát akkor már négy éve megszállva tartó Oroszország a 2018-as játékokat, s kapta meg az alig több mint tízezer négyzetkilométernyi, három és fél millió lakosú arab abszolút monarchia a 2022-es eseményt. A korrupt FIFA-vezetés – Joseph Blatter elnökkel együtt – bele is bukott e machinációiba, de az új éra is csak bagatellizálná a kifogásokat.

Az Öböl menti térség viszonylatában is rekordgyorsaságú fejlesztéseknek (nyolc hatalmas stadiont építettek, a semmiből komoly kötöttpályás közlekedési hálózat épült ki, az autópályák hossza is megsokszorozódott) azonban borsos ára van. A nemzetközi emberjogi szervezetek és a legnagyobb nyugati médiumok – a vb nyitánya előtt például a Der Spiegel – folyamatosan több ezer, majd több tízezer munkahelyi balesetben elhunyt munkásról, modern kori rabszolgaságról, végletes kizsákmányolásról, a vendégmunkások teljes kiszolgáltatottságáról írtak.

Mennek enni

Katar három és fél milliós lakosságának 90 százaléka külföldi, s így ki van zárva a néhány száz­ezernyi állampolgárt megillető juttatások többségéből. Ugyanakkor a legfelső állami adminisztrációt és gazdasági csúcspozíciókat leszámítva az ország működtetésének minden szegmensében külföldieket találunk. Az egyes ágazatokban rendre ugyanazon ország állampolgárai dolgoznak. A bankszektor működtetői és a vezető mérnökök többnyire európaiak, amerikaiak és ausztrálok, a műszaki középvezetők thaiföldiek és malájok, a művezetők pakisztániak, a pedagógusok és tanárok arabok (korábban zömmel palesztinok és szírek, ma inkább egyiptomiak és libanoniak). A szolgáltató szektorban pakisztániak és indiaiak serénykednek, a sofőrök zömmel afgánok, a biztonsági szolgálatokban fekete-afrikaiakat találunk, míg a háztartásokat – miként a térségben mindenütt – filippínók, Srí Lanka-iak és etiópok vezetik. Az alantasabb munkákat bangladesiek és indiaiak végzik. Ők területileg is egy helyről érkeznek: a délnyugat-indiai Kerala államból több mint egymillióan dolgoznak Katarban (s további egymillióan a többi Öböl menti országban).

A több mint hárommillió vendégmunkás életkörülményei – ennek megfelelően – igen változatosak. A több százezer főnyi középvezető és szakmunkás – általában népes családjával együtt – a nyugati középosztály szintjén él. Lakásuk, felső vagy középkategóriás autójuk, házvezetőnőjük van, gyermekeiket magániskolákba járatják. Az építőiparban és a szolgáltatásokban dolgozó szakemberek már többnyire szinglik, a lakásuk pedig a kelet-európai lakótelepek színvonalát hozza, s az őket kiszolgáló szolgáltatások, boltok, áruházak, éttermek árszínvonala sem magasabb az otthon megszokottnál. Ezekben az üzletekben vásárolnak a zömmel képzetlen építőmunkások is, akiknek száma a világbajnokság előkészületei idején a korábbi sokszorosára emelkedett. Tehát még az ő életkörülményeik sem azonosak teljesen a kritikus nyugati sajtó sötétre festett képével.

526602106

 
Nem lehet, hogy ez börtön lenne (Stadionépítők Nepálból)
Fotó: Getty Images

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.