Szerbiai parlamenti választások: Maradt, mi volt, a puszta

  • Végel László
  • 2007. január 25.

Külpol

Bár a sajtó történelmi jelentőségű választásokat jövendölt, nem történt meglepetés vasárnap. A radikálisok kapták a legtöbb szavazatot, velük szemben a demokratikus irányultságú pártok vicsorognak. Leginkább egymásra - pedig együtt fognak kormányozni.
Bár a sajtó történelmi jelentőségű választásokat jövendölt, nem történt meglepetés vasárnap. A radikálisok kapták a legtöbb szavazatot, velük szemben a demokratikus irányultságú pártok vicsorognak. Leginkább egymásra - pedig együtt fognak kormányozni.

Az előzetes választási adatok szerint a Szerb Radikális Párt (SRS) győzött (a szavazatok 28,3 százalékával 81 képviselője lesz), őt követi a Demokrata Párt (DS - 22,7 százalék, 65 képviselő), aztán a Szerbiai Demokrata Párt és az Új Szerbia koalíciója (DSS - 16,4 százalék, 47) következik, majd a G17 Plusz (6,8 százalék, 19), a Szerbiai Szocialista Párt (SPS - 5,7 százalék, 16) és az újonnan megalakult Liberális-Demokrata Párt (LDP) vezette koalíció (5,3 százalék, 15). A magyar kisebbségi pártok közül a Vajdasági Magyar Szövetség 3 mandátumra számíthat (ennek tanulságairól lásd keretes írásunkat).

Egymásra fanyalodva

A választások után Szerbiában nem következett be az "európai fordulat", amire a külföldi megfigyelők számítottak, helyette folytatódik a felemás "európai félfordulat". Az SRS - melynek a hágai bíróságon a vádlottak padján ülő Vojislav Seselj az elnöke - 1 150 000 szavazatot szerzett, százezerrel többet, mint 2003-ban, és megerősítette vezető helyét a parlamentben. A radikálisok a kampányban azt hangoztatták, hogy kormányozni csak akkor fognak, ha egyedül is többségük lesz - az irreális elképzelés eleve arra utalt, hogy az SRS a legerősebb ellenzéki pártként kíván szerepelni a szerbiai politikai életben. Ezt elérte. Elvégre Szerbiában az elmúlt választási ciklusban sem történt semmilyen változás anélkül, hogy a radikálisok ne mondták volna rá az áment. Ez a gyakorlat folytatódik a továbbiakban is. Az országra az elkövetkező évben súlyos megpróbáltatások várnak: szembe kell néznie Kosovo státusának megoldásával, Ratko Mladic kiszolgáltatásával, az uniós csatlakozási tárgyalások megkezdésével vagy folytatásával, a gazdasági szerkezetátalakítás kínjaival, a még megmaradt állami tulajdon privatizációjával. Az új kormány népszerűtlen intézkedések és kompromisszumok közepette kezdi majd meg működését, míg az SRS ellenzéki pártként megerősítheti pozícióját a jövőre sorra kerülő helyhatósági és az idei vajdasági tartományi választásokig. Ez nemcsak a radikális párt infrastruktúráját dobja majd fel, hanem az aktuális kormányzat lehetőségeit is befolyásolja.

A radikálisok sikere jelentős mértékben az úgynevezett "demokratikus tömb" belső ellentmondá-sain múlt. Maga a "demokratikus tömb" meghatározás is kiüresedett, a szerbiai politikai elemzők szívesebben használják az "europárti" és az "eurofób" kifejezést. Az utóbbiak közé sorolják a radikálisokat; a Milosevic pártjaként elhíresült SPS-t azonban már nem, hiszen az elmúlt választási ciklusban ez a párt támogatta a parlamentben Kostunica kisebbségi kormányát. A felosztás a kilencvenes évek végén született, amikor az egyik oldalon voltak a "régi rezsim" hívei (azaz az SPS és az SRS), a másik oldalon pedig a "demokratikus ellenzék". Már a Djindjic-kormány idején súlyos ellentétek merültek fel a demokratikus tömbön belül - éppen az európai orientáció kérdésében. Djindjic kompromisszumaival együtt az erőteljes reformok híve volt, Kostunica viszont kétértelmű álláspontra helyezkedett: verbálisan az európai csatlakozás mellett foglalt ugyan állást, de a "nemzeti érdekek" mértéken túli hangoztatása komoly akadályt jelentett a csatlakozási tárgyalások előtt. A két elv konfliktusos értelmezése csakis a nacionalizmus malmára hajtotta a vizet. Djindjic meggyilkolása után, a 2003-as választások előtt az új pártelnök, Boris Tadic már alkalmazkodott az erősen nemzeti érzelmű választói rétegekhez, s ez most újra a legfontosabb kormányalakítási tényezővé tette. Tadicnak most a magát mérsékelt nacionalistának nevező Kostunicával kell gúzsba kötve táncolnia, hiszen egyiküknek sincs más megfelelő koalíciós partnere.

A szerbiai választások paradoxona, hogy a legerősebb párt vesztett, ellenfelei viszont nem nyertek. Szerbia új kormányának nem a parlamenti többség létrehozása okoz gondot, hanem saját bizonytalan és heterogén programja. Hosszas és kínos kormányalakítási periódus következik, amelyben csak egy biztos: a DS és a DSS nélkül nem lehet kormányt alakítani. A többi a pártnómenklatúra érdekeitől függ, de még inkább attól, hogy Martti Ahtisaari, az ENSZ különmegbízottja milyen javaslatot nyújt be a kosovói kérdés megoldására.

A kampányban a pártok szinte egyként hangoztatták, hogy "nem adják Kosovót", s erre kötelezi őket az érvényben levő alkotmány preambuluma is. Bozidar Djelic, a DS jelöltje ugyanúgy nyilatkozott, mint Kostunica vagy a radikálisok.

Másé lettél

Bármilyen tervvel is lép elő Ahtisaari - Kosovo ellenőrzött, korlátozott függetlenségét javasolja, vagy a függetlenség fogalmát nem említve viszonylagos függetlenséget helyez kilátásba -, Szerbia elégedetlen lesz; és a javaslat megosztja a kormánypártokat, amelyek között ebben a kérésben árnyalatnyi, de azért robbanékony különbségek vannak. A kosovói csomó feloldásához végső soron mind Szerbia, mind Kosovo demokratizálása kellene - tehát nagyobb időtávra lesz szükség. Ugyanakkor Kosovo meghatározatlan státusa fékezi a szerbiai demokratikus kezdeményezéseket, és tápot ad a szerb nacionalizmus számára. A kosovói albánok is elégedetlenek az átmeneti helyzettel, s ez gerjeszti az albán nacionalizmust is. Nincs olyan megoldás, amit mindkét fél elfogadna.

A szerbiai politikai elemzők nem győzik hangoztatni, hogy a kosovói tárgyalások kimenetelétől függ annak a szerbiai kormánynak a sorsa, amelynek az összetételéről csak most kezdődnek meg a tárgyalások. A prognózisok szerint a DS, a DSS és a G17 alakít kormányt, amennyiben meg tudnak egyezni a kormányfő személyében. A Nyugat üdvözölte a szerbiai választási eredményeket, de sürgette a mihamarabbi kormányalakítást. A feszültségeket jelzi, hogy Kostunica egyelőre kerüli a választ arra a kérdésre, vajon hajlandó-e koalícióra lépni a radikálisokkal. Valószínűleg nem, de hosszú távon meg akarja őrizni a koalíciós potenciált az SRS felé is. A három említett párt - kijelentéseik szerint - számít a kisebbségi pártokra; nem azért, hogy ezzel biztosítsák a parlamenti többséget, ami nélkülük is megvan, hanem azért, mert a kisebbségi politikusok fontos ütőkártyát jelentenek a kormány részére a Kosovóról folyó egyezkedésben és a csatlakozási tárgyalásokban.

Magyar kudarc

A kisebbségi pártok a kedvező választási törvénynek köszönhetően viszonylag könnyen bejutottak a szerb parlamentbe: nem az ötszázalékos küszöböt kellett átlépniük, hanem az úgynevezett természetes küszöböt, ami most 0,4 százalék. A magyar pártok közül a VMSZ három képviselőt visz a parlamentbe, riválisa, a Magyar Összefogás Koalíció, amelyet a VMDP és a VMDK képez, a küszöbön áll (lapzártánkkor a végleges eredményeket még nem ismerjük).

A VMSZ teljesen kezében tartotta a vajdasági magyar médiát és intézményrendszert, s kedvére kampányolhatott az óvodáktól kezdve a színházakig. Még a Magyar Nemzeti Tanács is közleményben szólította fel a magyarokat, hogy őrá szavazzanak - mintha a magyar Országgyűlés hívná fel a magyar választókat arra, hogy szavazzanak az egyik vagy a másik pártra. Ehhez a kampányhoz csatlakoztak a magyar pártok (kiváltképpen a Fidesz) s a belgrádiak nagy része, még a radikálisok is.

A politikai eszmékben nincs nagy különbség a VMSZ és a MÖK között, mindkét szervezet a jobbközépen helyezi el magát. Eltérések a szerbiai belpolitikai életben való fellépésben mutatkoznak meg - ám ezek akkorák, hogy a Vajdaságban nem jöhetett létre az erdélyihez vagy a felvidékihez hasonló, széles alapú, a belső pluralizmusra is ügyelő párttömörülés. Ami nem is maradt következmény nélkül. Az 1990-ben lezajlott parlamenti választásokon az akkor még egységes VMDK több mint 130 ezer szavazatot kapott, és nyolc képviselőt küldött a parlamentbe. 1992-ben 140 ezer szavazat 9 képviselőt fialt, s a kisebbségi párt még 1993-ban is tartotta magát (112 342 szavazat, 5 képviselő). Az első nagy kudarc 1997-ben következett be, a magyar politikai elit kíméletlen belső harca után a VMSZ már csak 51 ezer szavazatot kapott, ám a kedvező választási rendszernek köszönhetően még mindig négy képviselővel rendelkezett. A VMSZ ezután különböző koalíciókban lépett fel, ezért nehéz egyértelműen megállapítani az eredményeit, de a 2004-es, a kormányzati szerepet követő választáson sorra vesztette el a magyarlakta városokat. Mostani teljesítménye szintén bukás: a rendkívül kedvező választási feltételek ellenére is csak három mandátumhoz jutott. Megközelítőleg annyi szavazatot kapott, mint 1997-ben; nem a MÖK gyengítette tehát az erejét.

A vajdasági magyar választói névjegyzékben vagy kétszázezer választópolgár szerepel. Vajon hol van a magyar választópolgárok közel háromnegyede? A kérdésre éppen a "magyarság fellegvárának" nevezett Szabadka, amely egyben a VMSZ központja is, egyértelmű válasz ad. Itt a Demokrata Párt szerezte meg a leadott voksok 29,4 százalékát. A VMSZ 17,9 százalékot kapott, de nyomában van a Szerb Radikális Párt (SRS) 17,3 százalékkal. A MÖK 2,2 százalékot ért el - a magyar pártok összesen nem kaptak 21 százalékot abban a városban, ahol a magyarság viszonylagos többségben él. A Demokrata Párt első ízben szerzett több szavazatot a VMSZ-nél. Bebizonyosodott, amit eddig is tudtunk: az 1997-es pártválság után a magyarok egyik része tartózkodik a szavazástól, a másik része pedig a szerb pártok valamelyikére szavaz. Nem ártana, ha az anyaországi pártok is számolnának ezzel a fejleménnyel. Amikor egyik vagy másik vajdasági magyar párt mellett kampányolnak, akkor nem a "magyar közösséget" szólítják meg, csak annak egynegyedét. Ügyelniük kell tehát arra, hogy a támogatáspolitika középpontjába a közösséget helyezzék, ne a magyarságnak csak egy részét megszólító politikai pártokat. A kisebbségi pártoknak is számvetést kellene tartaniuk: ez így nem mehet tovább. Olyan széles és plurális mezőt kell kialakítaniuk, amely felöleli a magyarság többségét.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.