Türelmes és türelmetlen Hollandia - A szőke férfi

  • Bérczes Tibor
  • 2010. november 11.

Külpol

Októberben új kormány alakult Hollandiában. A jobboldali liberálisok (VVD) és a kereszténydemokraták (CDA) alkotta kormánykoalíció csak Geert Wilders intoleráns, iszlám- és unióellenes pártja, a PVV (Párt a Szabadságért) "türelmére" alapozva tudott - egyetlen mandátum - többséget szerezni magának.

Bár ilyen felállás van már a világon - Dániában évek óta működik -, sokan elképedtek, mert ezt sehogy sem tudják beilleszteni a toleráns Hollandiáról korábban kialakult képbe. Persze lehet, hogy a képben van a hiba, Wildersnek ugyanis aligha termett volna babér, ha a hangadó politikai elit évtizedeken át nem hitte és hitette volna el, hogy a tömeges bevándorlás semmiféle problémát nem okoz, és magától létrejön a szép új multikulturális világ. Ehelyett momentán a bevándorlók - főként a marokkói és török mohamedánok - jelentős része úgy van vele, hogy a nyugati demokratikus jogállam jóléti juttatásait elfogadja, eszméiből viszont nem kér.

Bár az integrációval kapcsolatos problémákat már húsz évvel ezelőtt is lehetett látni, Hollandia csak a különös személyiségű és sorsú Pim Fortuyn 2002-es "forradalma" után nézett szembe a valósággal (erről lásd: Pim Fortuyn választása, Magyar Narancs, 2002. május 16.). E folyamat azóta is csak az elején tart, így szinte természetes, hogy egyre-másra tűnnek fel olyan politikusok, akik a bevándorlók korábbi "agyonbabusgatása" helyett keményebb módszereket ajánlanak. Ezen új szigor legkérlelhetetlenebb és legtehetségesebb képviselője Geert Wilders, aki monomániásan - és nem kevés sikerrel - győzködi a hollandokat, hogy minden bajuk forrása a muszlim bevándorlás. Az iszlám totalitárius jellege miatt senki ne ámítsa magát azzal, hogy a mohamedánok valaha is pozitívan fognak viszonyulni a nyugati értékekhez - mondja Wilders, s mondandóját olyan sokkoló kijelentésekkel színesíti, melyek szerint "Mohamed egy pedofil kéjenc", "a Korán pedig egy Mein Kampf". Míg a közönség egy része vevő az effajta szövegre, a nevezettek felháborodással, súlyosabb esetben bicskanyitogatással reagálnak. És bár az biztos, hogy nem a Wilders-féle megközelítés lesz az áhított nyugalom záloga, az általa gerjesztett konfliktusok akár hasznosak is lehetnek.

Egy mindenkiért

Geert Wilders 1963-ban született, végzettségére nézve biztosítási szakértő. Iszlámfóbiájának gyökerei életének abba az időszakába nyúlnak viszsza, melyet a középiskola után a Közel-Keleten töltött. Két évig élt Izraelben, közben több arab országban is járt. Akkori tapasztalatait egy interjúban így összegezte: "Izrael világítótorony egy koromsötét térségben. Izrael nyugati demokrácia, Szíria, Szaúd-Arábia, Irán és Egyiptom viszont középkori diktatúra. Az úgynevezett 'közel-keleti konfliktus' nem egy országról, hanem ideológiákról szól. A Közel-Keleten az iszlám és a szabadság harcol egymással." Wilders azóta is rendszeresen visszajár Izraelbe, még példaképet is ott talált magának - Ariel Sharon személyében. Bár nyilatkozataiban hangsúlyozza, hogy az arab világról kialakult véleménye nem egyetlen élményhez kötődik, mindig elmeséli, hogy egyszer az egyik mecset elől ellopták a cipőjét.

Hollandiába visszatérve rá kellett döbbennie, hogy a tömeges mohamedán bevándorlás miatt hamarosan odahaza is tanulmányozhatja az iszlám és a szabadság küzdelmét. Aggodalmának azonban nem tudott hangot adni, mert a 80-as években uralkodó felvilágosult intolerancia nemigen viselte el a multikulturalizmussal kapcsolatos kételyeket. A 90-es évek elejéig kellett várni, hogy néhány botcsinálta politikus után egy tekintélyes profi is megpróbálja levenni a közvéleményre kényszerített szájzárat. Frits Bolkestein, a VVD politikusa figyelmeztetett először a kultúrrelativizmus veszélyeire, rámutatván, hogy a holland társadalomban bizonyos alapelvekről - az állam és az egyház szétválasztása, a véleményszabadság és a diszkrimináció tilalma - nincs mit vitatkozni. Persze ő is megkapta a magáét ("iszlámgyűlölő", "rasszista" stb.), de végre megmozdult valami, és óvatosan elkezdődött a vita arról, hogy mi lesz, ha a bevándorlás okozta problémák mégsem oldódnak meg önmaguktól. Wilders ekkoriban lépett be a VVD-be, ahol előbb önkormányzati képviselő, majd a parlamenti stáb tagja lett. Itt figyelt fel rá és vette maga mellé Bolkestein. 1997-ben bekerült a párt parlamenti frakciójába, ahol az iszlám terrorizmus témakörére szakosodott. Bár számtalanszor felhívta a figyelmet a lehetséges veszélyekre 2001. szeptember 11. előtt, a politika iránt érdeklődők emlékezetében inkább csak kiszőkített frizurája ("a szőke férfi"), mint mondandója maradt meg.

A New York-i merényletek viszont egy csapásra felértékelték korábbi próféciáit, és nemsokára ő lett "a politikus, aki megmondta előre". Bár egyre sarkosabban fogalmazott, még nem volt olyan kemény, mint Pim Fortuyn, aki hidegháborút hirdetett az általa alacsonyabb rendűnek tekintett iszlám ellen. Egy 2001-es interjúban Wilders még el is határolódott tőle: "Semmi bajom az iszlámmal és a Hollandiában élő mohamedánokkal. Én csupán egy töredékről, a szélsőségesekről beszélek, sőt elítélem azokat a megnyilatkozásokat, amelyek minden mohamedánt egy kalap alá vesznek."

A korábban tiszteletben tartott tűréshatárt fokozatosan, Pim Fortuyn meggyilkolása (2002), majd Theo van Gogh lemészárlása (2004) után lépte át. Úgy vélte, Fortuyn halálával kitöltendő űr keletkezett, és átveheti a szerepét. A rengeteg önjelölt küzdelméből végül a kompromisszumokat - és egyre inkább a sulykot is - elvetve ő került ki győztesen. Mivel a VVD-ben nem tudta maga mögé állítani a többséget, 2004-ben kilépett, és előbb egyszemélyes frakciót, majd egyszemélyes pártot alapított. A frakció a 2006-os választások után kilenctagúra duzzadt, a pártnak még ma is ő az egyetlen tagja.

Kinn is, benn is

Ha Wilders nem akarja - amiért valószínűleg sokan fohászkodnak Allahhoz -, hogy ő maga Fortuyn, pártja pedig a 2008-ban megszűnt Pim Fortuyn Listája sorsára jusson, rejtőzködő életmódot kell folytatnia. Állandóságot csak a lakcímváltozások és a biztonságiak jelentenek az életében. Mindez mégsem enyhít kérlelhetetlenségén. 2006 és 2010 között mindazonáltal minden energiáját arra fordította, hogy folyamatosan jelen legyen a médiában. Kampányt indított a véleményszabadság védelmében, és követelte, hogy töröljék az alkotmányból a diszkrimináció tilalmát, és mondják ki, hogy Hollandiában a zsidó-keresztény, illetve a humanista hagyomány a "domináns kultúra". Ezért készítette el az iszlámot a terrorizmussal azonosító Fitna című filmjét, és ezért indult vele "világ körüli turnéra".

A PVV már az európai és az önkormányzati választásokon is komoly sikereket ért el, a 2010. júniusi választásokon pedig döntő áttörést hajtott végre. Ehhez persze az is hozzájárult, hogy olyan gazdasági és szociális követelésekkel, illetve ígéretekkel állt elő, amelyeket még a legbalosabb szakszervezetek és pártok is megirigyelhetnének. Nagy adócsökkentést ígért, ellenezte a nyugdíjkorhatár emelését (65-ről 67 évre), de több pénzt szánt a közbiztonságra és az idősgondozásra. Az ezekhez szükséges forrásokat természetesen a bevándorlás drasztikus visszaszorítása révén megtakarított összegekből kívánta előteremteni. A program bevált, hisz a PVV júniusban másfél millió szavazattal a liberálisok és a szociáldemokraták mögött a harmadik helyen végzett (lásd: Hangos igenek és nemek, Magyar Narancs, 2010. június 17.).

Ha 2006-ban még hihetően hangzott, hogy csak az átlag alatti jövedelműek és végzettségűek szavaznak Wildersre, ma már a párt szavazóbázisa egyre inkább egy átlagos középpárt képét mutatja. Ezen minimum el kellene gondolkodniuk azoknak, akik még mindig úgy próbálják meg kifogni a szelet Wilders vitorlájából, hogy megszégyenítik és lényegében leírják a szavazóit. Pedig inkább az a valódi kérdés, hogy miért Wildersre, és nem a hagyományos pártokra hallgatnak ezek az emberek. Fintorogni persze könnyebb, amint ezt a kormányalakítással kapcsolatos ellenzéki reakciók is bizonyítják, melyek mélyen hallgatnak arról, hogy nem volt jobb alternatíva. Nem, hiszen az előre hozott választásokra épp a keresztény- és szociáldemokraták koalíciójának ellehetetlenülése miatt volt szükség, így esély sem volt a klasszikus pártok alkotta nagykoalícióra. Ha pedig kivárják a soron következő választásokat, Wilders még több szavazatot kap.

A kormányprogram és a PVV-vel kötött ún. "türelmi szerződés" semmi olyat nem tartalmaz, amit egy liberális vagy egy kereszténydemokrata párt ne vállalhatna fel. A bevándorlásról és az integrációról olyan irányelveket fogalmaz meg, melyeket már húsz éve is meg lehetett volna. Ilyen a bevándorlók számának drasztikus csökkentése, az illegális tartózkodás tényleges - és amnesztiamentes - büntethetősége, a letelepedési engedélyek és a családegyesítés feltételeinek szigorítása (a muszlimok 70 százaléka szülőhazájából hoz házastársat), a radikális vallási tisztségviselők kiutasításának lehetősége, a holland nyelv és kultúra elsajátítását célzó tanfolyamok sikertelen elvégzésének szankcionálása.

E célok normális megvalósítását persze folyamatosan megnehezíti majd Wilders kinn is vagyok, benn is vagyok játéka. A kormánynak pedig úgy kell közösködnie vele, hogy ne tudja a saját képére formálnia az adminisztrációt.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.