A jobboldalon belüli kultúr- és kenyérharc első áldozata lett a Balassi igazgatója

Kultúra

Nemcsak a menesztett Hammerstein Judittal volt problémája a NER-nek, hanem az általa vezetett intézménnyel is.

A magyar kultúrát külföldön terjesztő, különböző formákban 2002 óta működő Balassi Intézet (BI) vezetését hiába bízták kipróbált Fidesz-káderre, és a BI-t hiába fésülték be 2014-ben a külügyminisztériumi struktúrába, az intézet még így is jobbára szakmai alapon és a viszonylagos önállóság igényével működött.

Már azzal idegen elem volt a külügy és így a NER testében, hogy vezetői nem tekintették evidensnek a teljes igazodást a propagandához – nem csoda hát, ha a kultúrharcot hirdető Magyar Idők-cikksorozat első darabjaiban megvádolták a BI-t SZDSZ-közeliséggel, „balliberális” körök kiszolgálásával, a konzervatív értelmiségiek kiszorításával – márpedig a jobboldalon ezekből egy is bőven elég a halálos ítélethez.

Az intézet elsorvasztása egy hosszabb folyamat része, melynek során a BI működéséből kilúgoztak minden olyan elemet, amelynek bármi köze volt a kultúra, a kulturális jelenségek szakmai alapú megközelítéséhez. A végeredmény nem is lehetett más, mint az értelmes projektek fokozatos felszámolása, és az intézet további útja is sejthető: a légmentes illeszkedés a zajos kultúrpropagandába.

A BI szomorú és egyre magától értetődőbb történetét a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashatják. A lap már a standokon, illetve itt lehet rá előfizetni.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következő platformokon érhetők el online és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elő egy évre, fél évre, negyedévre, egy hétre!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."