„Feldarabolt jövő” – Takács Imre, az Iparművészeti Múzeum lemondott igazgatója

Kultúra

A napokban benyújtott lemondását az Iparművészeti Múzeumot ért veszteségekkel indokolta, de a Kultúráért Felelős Államtitkárság szerint Takácsot egyébként is leváltották volna. A távozóban lévő igazgatót kérdeztük.

magyarnarancs.hu: A Kultúráért Felelős Államtitkárság tegnapi sajtóközleménye szerint egyébként is leváltották volna önt az igazgatói székből, mert nem tett eleget egy törvény által előírt vezetői képzésnek. Igaz ez az állítás?

Takács Imre: Az 1997. évi 140. törvényben, amely a múzeumok működését is szabályozza, a 95/B § 6. pontja azt tartalmazza, hogy az országos közgyűjtemények vezetőinek rendelkezniük kell államháztartási ismeretekkel. 2011-ben, pályázati anyagomhoz csatoltam egy nyilatkozatot, amely több pontban igazolja azt, hogy már rendelkezem a fenti törvény által előírt ismeretekkel. E dokumentum ismeretében neveztek ki az Iparművészeti Múzeum élére 2011. március 1-jén. Közel három évig tehát nem volt semmi probléma a képzettségemmel. Különösnek tűnik, hogy most, amikor lemondok, hirtelen visszamenőleg nem felelek meg a régi követelményeknek.

magyarnarancs.hu: Az államtitkárság közleménye szerint már korábban értesítették önt arról, hogy le fogják váltani. Szerintük nem is reagált erre.

TI: Decemberben kaptam egy levelet a minisztériumtól, amelyben érdeklődtek a továbbképzésen való részvételről. Erre az említett dokumentum szellemében válaszoltam, tehát nem felel meg a valóságnak, hogy nem reagáltam. Január közepén újabb levél érkezett, a kérés ismétlésével. Erre azonban valóban nem válaszoltam, mert addigra a lemondásom az indoklásban szereplő pontoknak megfelelően eldöntött kérdés volt, és teljesen feleslegegesnek tartottam újból emlékeztetni az illetékeseket arra, hogy a kinevezésem mentesített a tanfolyam elvégzése alól.

magyarnarancs.hu: Szakmai szempontból mivel indokolták a Kelet-ázsiai Gyűjtemény Szépművészeti Múzeumhoz való áthelyezését?

TI: Annyit mondtak, hogy a hatékonyabb működés érdekében kell erre sort keríteni. Ez azonban értelmezhetetlen, ugyanis az elmúlt évben a múzeum gyűjteményei közül éppen a kelet-ázsiai részleg volt a legproduktívabb. A pályázati programom tartalmazza az Iparművészeti Múzeum rekonstrukciója kapcsán a kelet-ázsiai kiállítási egység bekapcsolását a múzeum globális összművészeti képébe, azonban az elcsatolás a programot jelentős mértékben érvénytelenné teszi. Ugyanez vonatkozik az Esterházy-kincstár áthelyezésére is.

false

 

Fotó: Németh Dániel

 

magyarnarancs.hu: Elképzelhetőnek tartja, hogy további gyűjteményeket is elcsatoljanak?

TI: E szerint a logika szerint minden további nélkül. Olyan precedens született, hogy a továbbiakban bármit el lehet képzelni.

magyarnarancs.hu: A kollégái hogyan fogadták a lemondását?

TI: Megdöbbenéssel, sajnálattal és félelemmel. Félnek a jövőtől, és nem tudják, mitévők legyenek.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.