Még hárman visszamondták a Térey-ösztöndíjat

  • narancs.hu
  • 2020. január 29.

Kultúra

Összesen már öten nem kérnek a Demeter Szilárd-féle PIM elismeréséből.

Zoltán Gábor (címlapképünkön), Keresztesi József és Szőcs Petra sem veszi át a Térey-ösztöndíjat - értesült a litera.hu.

Korábban Bartók Imre és Csehy Zoltán jelentették be, hogy nem élnek az ösztöndíj lehetőségével, így a 45 kiválasztott szerzőből összesen már öten lemondtak a havi bruttó 320 ezer forintról.

Az ösztöndíjat a Demeter Szilárd által vezetett Petőfi irodalmi Múzeum folyósítja, és a díjazottak között szerepelt Orbán János Dénes, illetve az ő Előretolt Helyőrség Íróakadémiájához tartozó több szerző is.

Nem bizniszelünk sem a NER-rel, sem annak komisszárjaival - kiakadtak az írók a Térey-ösztöndíjon

Többen visszaadták a díjat, és voltak, akik eleve nem kértek a jelölésből. Negyvenöt középgenerációs írónak nyújt jelentős anyagi támogatást a Térey-ösztöndíj. Az ösztöndíjat létrehozó Demeter Szilárd személye és a díjazottak vegyes névsora komoly vitákat generált az irodalmi közegben.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.