Megmagyarázta a külügy, miért szedték le Bartók Imrét a rendezvényükről

  • narancs.hu
  • 2020. január 29.

Kultúra

Azt mondják, ők csak megértették az üzenetet.

Mint azt megírtuk, miután Bartók Imre író bejelentette, hogy nem veszi át a Térey-ösztöndíjat, tájékoztatást kapott arról, hogy a korábbi tervekkel ellentétben mégsem ő képviseli Magyarországot a Külügyminisztérium által szervezett Irodalom Éjszakája rendezvényen.

A külügyminisztérium kivette Bartók Imrét az Irodalom Éjszakája programjából

Egy nappal azután, hogy visszautasította a Térey-ösztöndíjat. A külügyminisztérium kivette Bartók Imrét az Irodalom Éjszakája programjából Egy nappal azután, hogy a Jerikó épül írója visszautasította a Térey-ösztöndíjat. Múlt kedden közölte a Demeter Szilárd vezette Petőfi Irodalmi Múzeum a Térey Jánosról elnevezett ösztöndíj nyerteseinek névsorát, Bartók Imre még aznap jelezte: nem fogadja el az elismerést, többek között Demeter Szilárd személye és az ösztöndíj aggályos létrejötte miatt.

A minisztériumtól a hvg.hu érdeklődte meg, miért vonták vissza Bartók meghívását. Válaszukat teljes terjedelmében közöljük:

„Bartók Imre Facebook-posztjában egyértelművé tette, hogy nem kíván részese lenni a kormányzat által szervezett és finanszírozott kulturális életnek.

Ezért, bár korábban az általunk igen tisztelt írói munkásságának egy elemét választottuk ki arra, hogy az Irodalom Éjszakáján a magyar irodalmat képviselje, későbbi üzenetét megértettük, és nem volt más választásunk, mint új koncepcióval nekivágni a KKM társfinanszírozásában és részvételével zajló Irodalom Éjszakája projektnek.

Amennyiben Bartók Imre jelzi, hogy véleményét félreértettük, és mégsem jelent számára problémát a KKM által a programba delegált szerzőként részévé válni a hivatalos állami kulturális diplomáciának, örömmel jelezzük a szervezőknek, hogy továbbra is az ő szövegével kívánjuk képviselni a magyar irodalmat.”

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.