Megmagyarázta a külügy, miért szedték le Bartók Imrét a rendezvényükről

  • narancs.hu
  • 2020. január 29.

Kultúra

Azt mondják, ők csak megértették az üzenetet.

Mint azt megírtuk, miután Bartók Imre író bejelentette, hogy nem veszi át a Térey-ösztöndíjat, tájékoztatást kapott arról, hogy a korábbi tervekkel ellentétben mégsem ő képviseli Magyarországot a Külügyminisztérium által szervezett Irodalom Éjszakája rendezvényen.

A külügyminisztérium kivette Bartók Imrét az Irodalom Éjszakája programjából

Egy nappal azután, hogy visszautasította a Térey-ösztöndíjat. A külügyminisztérium kivette Bartók Imrét az Irodalom Éjszakája programjából Egy nappal azután, hogy a Jerikó épül írója visszautasította a Térey-ösztöndíjat. Múlt kedden közölte a Demeter Szilárd vezette Petőfi Irodalmi Múzeum a Térey Jánosról elnevezett ösztöndíj nyerteseinek névsorát, Bartók Imre még aznap jelezte: nem fogadja el az elismerést, többek között Demeter Szilárd személye és az ösztöndíj aggályos létrejötte miatt.

A minisztériumtól a hvg.hu érdeklődte meg, miért vonták vissza Bartók meghívását. Válaszukat teljes terjedelmében közöljük:

„Bartók Imre Facebook-posztjában egyértelművé tette, hogy nem kíván részese lenni a kormányzat által szervezett és finanszírozott kulturális életnek.

Ezért, bár korábban az általunk igen tisztelt írói munkásságának egy elemét választottuk ki arra, hogy az Irodalom Éjszakáján a magyar irodalmat képviselje, későbbi üzenetét megértettük, és nem volt más választásunk, mint új koncepcióval nekivágni a KKM társfinanszírozásában és részvételével zajló Irodalom Éjszakája projektnek.

Amennyiben Bartók Imre jelzi, hogy véleményét félreértettük, és mégsem jelent számára problémát a KKM által a programba delegált szerzőként részévé válni a hivatalos állami kulturális diplomáciának, örömmel jelezzük a szervezőknek, hogy továbbra is az ő szövegével kívánjuk képviselni a magyar irodalmat.”

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.