Kiállítás

Senkiknek katedrálist

Murder - A gyilkos tárlat

  • Svébis Bence
  • 2012. december 5.

Kultúra

Sokkolt, de sajnos korántsem abban az értelemben, ahogy arra a szervezők számítanának.
Az élethű viaszbábokkal, fény- és hangeffektekkel telezsúfolt tárlaton a történelem rémtetteivel szembesülhet a látogató: népirtó csoportokkal, kéjenc kínzásokkal és magányos sorozatgyilkosokkal. Teremről teremre haladva, kronologikusan merülünk egyre mélyebbre az emberi brutalitás iszonyatában, mégsem azon borzadunk, amin valójában kéne.

Vlad Dracul, Hasfelmetsző Jack, a bostoni fojtogató vagy a Texasi láncfűrészes mészárlást ihlető Ed Gein tettei olyan hatásvadász, sokszor meseszerű módon jelennek meg előttünk, hogy képtelenek vagyunk átérezni e borzalmak valóságát. Jeffrey L. Dahmer testrészekkel telepakolt hűtőjéből hallgathatjuk végig az ócska bohózatba illő helyszínelést, vagy épp a Ted Bundy imitált kivégzése után felcsendülő örömzene (Bye Bye Baby) kelti bennünk azt az érzetet, mintha a Csupasz pisztoly egyik epizódjában járnánk. Mint tudjuk, a humor üveglencséjén megtörik az iszonyat, ám vannak dolgok, amikkel nem illik, mi több: kifejezetten kínos viccelődni. A tárlat amúgy is mindent bevet, hogy elidegenítse látogatóját: a díszletek fölött kiábrándító az álmennyezet, de talán ami még szomorúbb, hogy a filmbejátszásokon és a képeken csak és kizárólag megrendezett jeleneteket láthatunk. Egyetlen kivétellel nincs valós fotó a gyilkosokról, egyetlen fénykép se látható a tetthelyekről, az áldozatokról. Minden művi, mintha nem is a valósággal kéne szembesülnünk. A kiállítás végén kellemetlenül mentegetőző narrátorhang - mely végig elkísér minket - próbálja didaktikussá formálni a morbid szórakoztatást - kevés sikerrel. S a tárlat legnagyobb hibája is éppen ez: lomhán libikókázik komoly és komolytalan közt.

"A természet tévedése vagyok, egy vadállat" - mondta magáról Andrej Csikatilo. Kijelentése részben e kiállításra is igaz: szörnyű, ízléstelen tévedés.

Üvegpalota, Bp. V., Vörösmarty tér 1., május 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.