Kiállítás

Senkiknek katedrálist

Murder - A gyilkos tárlat

  • Svébis Bence
  • 2012. december 5.

Kultúra

Sokkolt, de sajnos korántsem abban az értelemben, ahogy arra a szervezők számítanának.
Az élethű viaszbábokkal, fény- és hangeffektekkel telezsúfolt tárlaton a történelem rémtetteivel szembesülhet a látogató: népirtó csoportokkal, kéjenc kínzásokkal és magányos sorozatgyilkosokkal. Teremről teremre haladva, kronologikusan merülünk egyre mélyebbre az emberi brutalitás iszonyatában, mégsem azon borzadunk, amin valójában kéne.

Vlad Dracul, Hasfelmetsző Jack, a bostoni fojtogató vagy a Texasi láncfűrészes mészárlást ihlető Ed Gein tettei olyan hatásvadász, sokszor meseszerű módon jelennek meg előttünk, hogy képtelenek vagyunk átérezni e borzalmak valóságát. Jeffrey L. Dahmer testrészekkel telepakolt hűtőjéből hallgathatjuk végig az ócska bohózatba illő helyszínelést, vagy épp a Ted Bundy imitált kivégzése után felcsendülő örömzene (Bye Bye Baby) kelti bennünk azt az érzetet, mintha a Csupasz pisztoly egyik epizódjában járnánk. Mint tudjuk, a humor üveglencséjén megtörik az iszonyat, ám vannak dolgok, amikkel nem illik, mi több: kifejezetten kínos viccelődni. A tárlat amúgy is mindent bevet, hogy elidegenítse látogatóját: a díszletek fölött kiábrándító az álmennyezet, de talán ami még szomorúbb, hogy a filmbejátszásokon és a képeken csak és kizárólag megrendezett jeleneteket láthatunk. Egyetlen kivétellel nincs valós fotó a gyilkosokról, egyetlen fénykép se látható a tetthelyekről, az áldozatokról. Minden művi, mintha nem is a valósággal kéne szembesülnünk. A kiállítás végén kellemetlenül mentegetőző narrátorhang - mely végig elkísér minket - próbálja didaktikussá formálni a morbid szórakoztatást - kevés sikerrel. S a tárlat legnagyobb hibája is éppen ez: lomhán libikókázik komoly és komolytalan közt.

"A természet tévedése vagyok, egy vadállat" - mondta magáról Andrej Csikatilo. Kijelentése részben e kiállításra is igaz: szörnyű, ízléstelen tévedés.

Üvegpalota, Bp. V., Vörösmarty tér 1., május 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.