Animációs film

Építve rombol

Rontó Ralph

  • Szabó Ádám
  • 2012. december 5.

Film

Mit ér a jó rossz nélkül? - kérdik önigazolásként a rossz hősök anonim gyűlésének résztvevői, a Sátántól kezdve a Pac-Man gonosz szellemalakjáig egy rakás konvencionálisan gonosz figura. Köztük van Rontó Ralph is, a játéktermi filléres gépek egyik főgazfickója, aki változni akar: jóvá szeretne válni, győzelmi plecsnit nyerni és befogadtatni. Csakhogy nem adhat mást, csak mi lényege - vagy mégis? A libikóka legalább tucatszor billen erre, majd arra, ahogy azt megszokhattuk; az viszont merőben szokatlan, vagy legalábbis rég nem látott, hogy ilyen létértelmi semmiségek ennyire remekül kidolgozott animált világban próbáljanak szárba szökkenni.


Hihetetlenül sokszínű, mégis erős egységet alkotó arcade-világon, több játékfalanszteren kell hőssé váló rosszfiúnknak átverekednie magát, hogy igazára találjon; eközben eredeti rendeltetéséhez méltóan nemcsak épít - például egy hibás kódolású apró autóversenyző kislány önbizalmát -, hanem rombol is, átcipelve egy vírust valami erőszakos FPS-ből a látszólag selymesen édes cukorvilágba. Az érzelmi hullámvasút meglepően jól klappol, csakúgy, mint maga a mese: vicces, de nem debil, látványos, de nem üres, aranyos, de a felnőtteknek is szórakoztató. Mindennek szükséges, de nem elégséges feltétele az erős nosztalgiafaktor: kikacsintások és konkrét citálások sora tarkítja a filmet. Így a Disney a Rontó Ralph "rossz" főhősével, "bugos" karaktereivel saját tökéletesre pingált figuráit előtérbe helyező arculatával fordul szembe, s a végén mégis győztesen jön ki a dologból.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.