Animációs film

Építve rombol

Rontó Ralph

  • Szabó Ádám
  • 2012. december 5.

Film

Mit ér a jó rossz nélkül? - kérdik önigazolásként a rossz hősök anonim gyűlésének résztvevői, a Sátántól kezdve a Pac-Man gonosz szellemalakjáig egy rakás konvencionálisan gonosz figura. Köztük van Rontó Ralph is, a játéktermi filléres gépek egyik főgazfickója, aki változni akar: jóvá szeretne válni, győzelmi plecsnit nyerni és befogadtatni. Csakhogy nem adhat mást, csak mi lényege - vagy mégis? A libikóka legalább tucatszor billen erre, majd arra, ahogy azt megszokhattuk; az viszont merőben szokatlan, vagy legalábbis rég nem látott, hogy ilyen létértelmi semmiségek ennyire remekül kidolgozott animált világban próbáljanak szárba szökkenni.


Hihetetlenül sokszínű, mégis erős egységet alkotó arcade-világon, több játékfalanszteren kell hőssé váló rosszfiúnknak átverekednie magát, hogy igazára találjon; eközben eredeti rendeltetéséhez méltóan nemcsak épít - például egy hibás kódolású apró autóversenyző kislány önbizalmát -, hanem rombol is, átcipelve egy vírust valami erőszakos FPS-ből a látszólag selymesen édes cukorvilágba. Az érzelmi hullámvasút meglepően jól klappol, csakúgy, mint maga a mese: vicces, de nem debil, látványos, de nem üres, aranyos, de a felnőtteknek is szórakoztató. Mindennek szükséges, de nem elégséges feltétele az erős nosztalgiafaktor: kikacsintások és konkrét citálások sora tarkítja a filmet. Így a Disney a Rontó Ralph "rossz" főhősével, "bugos" karaktereivel saját tökéletesre pingált figuráit előtérbe helyező arculatával fordul szembe, s a végén mégis győztesen jön ki a dologból.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.