A Fidesz máris összekötötte a színházak ellenőrzését a Gothár-üggyel

  • narancs.hu
  • 2019. december 6.

Kultúra

Kocsis Máté azzal indokolja a színházak finanszírozásának átalakítását, hogy a "zaklatószínházak" nem engednek beleszólást az ügyeikbe.

Néhány napja az artportal.hu írt arról, hogy a kormány egy olyan salátatörvény benyújtását tervezi, amely megszüntetné a Nemzeti Kulturális Alapot, a független színházak működési támogatását úgy, hogy csak egyes produkciókra pályázhatnának, a kőszínházak igazgatói kinevezéseinél pedig az emberi erőforrások minisztériumát (Emmi) vezető miniszter gyakorlatilag vétójogot kapna.

Az Emmi a kiszivárgott hírekre válaszul közleményt adott ki, amelyben azt írták, az NKA nem szűnik meg, csak "megújul", a javaslat pedig "a színházak lehetséges működési modelljét átláthatóbbá teszi". Hozzátették azt is, hogy mivel színházat önkormányzat vagy az állam is fenntarthat, illetve léteznek vegyes finanszírozású színházak is, ezért "ennek megfelelően alakulnának a fenntartói jogok is". A közlemény szerint a minisztérium ennek ellenére a Fővárosi Önkormányzat által fenntartott és finanszírozott fővárosi színházak működésébe nem szólna bele.

A helyzet azért problémás, mert a Fővárosi Önkormányzat által fenntartott színházak is kapnak állami támogatást, a kormánypárti Magyar Nemzet pénteken pedig már arról írt, hogy konkrétan a "Katona József Színházban kialakult állapotok" miatt akar változtatni a kormány a kultúra finanszírozásának eddigi gyakorlatán.

Ugyanerről írt Kocsis Máté fideszes frakcióvezető is, aki a Facebookon azt írta, "a Gothár-féle zaklatószínházak követelik a pénzt a kormánytól, miközben nem engednek betekintést az ügyeikbe, és akár évekig is eltussolnak bűncselekményeket". Mint ismert, Gothár Péter rendezőt kitiltották a Katona József Színházból, miután "erkölcsileg elfogadhatatlan módon" közeledett egy női munkatársához.

Kocsis Máté hozzátette azt is, hogy "ezért a kormánypárti frakciók meg fogják szavazni a kulturális finanszírozásról szóló törvénycsomagot", amelyet egyébként péntek délutánig nem terjesztettek be a parlament elé.

A Magyar Színházi Társaság azonban máris tiltakozó közleményt adott ki az ügyben. Azt írták, a tervezet a művészi szabadságot korlátozó helyzetet építene ki, alapjaiban rengetné meg a magyar színházi struktúrát. "Ez elfogadhatatlan" - írta a szervezet.

Hozzátették, hogy ha elfogadják a tervezetet, akkor megroppan az előadóművészet szabadsága, és ha a színházak nem kívánják alávetni magukat a teljes centralizációnak, akkor az új rendszer színházak bezárásához vezethet a fővárosban és vidéken is. Emellett a színházi finanszírozás gyakorlatilag egy központi szervhez kerülne, amely független szakmai testületek nélkül működne, a pályázati lehetőségek megszüntetésével pedig veszélybe kerülnének olyan műhelyek, amelyek speciális igényeket szolgálnak ki a hazai művészeti életben.

"A központosítással és a szakmai kontroll nélküli, gyakorlatilag egyszemélyi döntéssel irányított rendszerben teljesen beszűkülne az a sokszínű paletta, amely jelenleg a hazai színházi életet jellemzi" - írja a társaság.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.