A Baltazár Színház a rákospalotai javítóintézetben: Vakondkabát, angyalzokni

  • - sisso -
  • 2004. szeptember 9.

Lélek

Neked egy napod sem volt még olyan rossz, mint ezeknek a lányoknak az egész eddigi életük - mondja kísérõm, aki a nyolcvanas években családsegítõként dolgozott. A Repülési engedély angyaloknak címû elõadás napján viszont mintha mindenkinek jó lett volna.

A majd' 115 éves, egykori Királyi Leányjavító nem úgy néz ki, mint egy büntetés-végrehajtási intézet. Csak a két nagy szürke kapu és a kötelezõ zsilipelés juttatja eszünkbe a börtönfilmeket, a háromszáz hektáros park, a Kós Károlyt idézõ épületek, a kétágyas szobák és a rendezett külsejû - fõként roma - lányok már egyáltalán nem. Szöges-drót sincs már legalább húsz éve a kerítés tetején, viszont itt van a "Százszorszép" anya-gyermek otthon az elítéltek babái részére.

Ám e "békebeli szanatórium" 7-20 éves lakóit zsarolásért, betörésért, sõt emberellenes bûncselekményekért ítélték elzárásra. A büntetés-végrehajtás nagy kamuja vagy a társadalomba való beilleszkedés reklám-ja? Annyi bizonyos, hogy vannak itt olyan nagykorúak, akiket börtönre is ítélhetnének, és nem csak ezért szerencsések: ahogy a többieknek, nekik is legalább biztos helyük van. Nem úgy, mint a szabadulás után.

A lányokkal foglalkozó Granasztói Szilvia mûvészetpedagógus és Elek Dóra, az értelmi sérültekbõl verbuválódott Baltazár Színház vezetõjének ötlete nyomán a társulat legújabb, szabadtéri elõadását itt, a javítóban mutatták be azzal a céllal, hogy két, különbözõ hátrányokkal rendelkezõ csoport találkozzon a "végeken".

Attól egy percig sem kellett tartanunk, hogy a lányok visszaélnének a "Baltazárok" gyöngéivel. Igaz, néhányan attól féltek, a "bolondok" majd agresszívek lesznek, de hát az egyik színész is rendõri védelmet követelt, amikor megtudta, hogy ide jönnek játszani. Tény, hogy a lányokat felkészítették a színjátszók fogadására, és már a társulat megérkezése elõtt nagyon együttérzõk voltak. Csakhogy az elõadás közben elpárolgott a szánalom, és csak a mûélvezet maradt: a korai Luc Bresson-film Vétlen Baltazárjáról elnevezett csoport színészei mégis hivatásos varázslók, akiket látva át kell értékelni minden, az értelmi sérültekrõl alkotott képet, sõt az az érzésünk támad, a gyógypedagógia-tankönyveket is azonnal át kellene írni, Kovács Veronika, Rafael Erzsi, Erdõs Balázs és társaik ugyanis nem terápiás színházat csinálnak, bár kétségtelen az önkifejezés fejlesztõ hatása. Elek Dóra szerint akadt közöttük, aki egy olvasásra jegyez meg tíz oldalt, de az "átlagos képességûek" szövegmondása és a mozgásuk is egyre koncentráltabb, talán a jógának és a harcmûvészeti edzéseknek köszönhetõen. A színpadon olyan fegyelmezettek, mint a katonák, és úgy figyelnek egymásra, mint az õrangyalok. 'k a saját csoportjukban már megvalósították a nagy integrációt.

Vörös István nekik írt poétikus-minimalista történetét adják elõ, saját verseikkel megfejelve. "Vakondkabát, angyalzokni - egy a közös, nem kell mosni." Egyébként a történet egy láthatatlan szamárról és olyan alakokról szól, akik a Baltazár vontatta kocsin utaznak, meg egy szívtelen vámosról, aki hitet nyer egy szép lány által. Egy fiú az elõadás részeként tüstént rajzokat készít a szereplõkrõl. Fehér Daninak hívják, az Iparmûvészeti Egyetem elõkészítõjére jár, de soha az életben nem fogják felvenni, mert nem végezte el az általános iskolát.

"Tehetségük sok mindenhez van, fõleg a tánchoz, de nem mindig párosul jó ízléssel" - mondja Granasztói Szilvia a rákospalotai "mûvészetpedagógiáról". "Egy-két neveltet már sikerült elindí-tani a mûvészi pályán, de itt nem az a cél, hogy mûvészek legyenek, hanem hogy a mûvészet elmozdítsa õket valahonnan. A Baltazár Színház színészei viszont már a helyükre kerültek, nekik a színészet a szakmájuk. Ráadásul elõadás után hazamehetnek, nem úgy, mint a lányok a szaba-dulás után." "A szülõkkel viszont nálunk is van probléma - mondja Elek Dóra -, bár más jellegû. Aki arra készült, hogy egész életében gondoznia kell a gyerekét, nehezen fogadja el, hogy az önálló lehet."

Érthetetlen, hogy nálunk a gyógypedagógusok és a színházcsinálók miért nem dolgoznak együtt úgy, mint például Franciaországban, de Elek Dóra kijelenti: õ nem gyógypedagógus, hanem rendezõ, a nevelõk pedig arra hivatkoznak, hogy õk itt maximum csak feszegethetik a határokat. Csakhogy amíg e "szakmai vita" zajlik, a növendékek egymást tanítják versekre, dalokra.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.