A forma kedvéért - Design Hét

  • - kovácsy -
  • 2008. október 16.

Lélek

Nem világos, hogy átmenetileg-e vagy végleg, de október 3-án megnyílt az Erzsébet téri volt buszpályaudvar épületében a Design Terminál, és ezzel megkezdődött a Design Hét is. Az itteni kiállításból (Útravaló - Európai designtúra) arra következtettünk, hogy a dizájn fogalma immár felhabzsolta az építészetet is, bár nemcsak a következtetgetéssel voltunk elfoglalva, bosszankodtunk is valamelyest, hogy ennyi évi várakozás és előkészületek után is állandóan kicsapják a biztosítékot a huszonöt európai város új arculatát pásztázó reflektorok. Tallinn, Ljubljana, Barcelona, Oslo mind tele friss ötletekkel, már irigykednénk éppen, de a képek megnyugtatnak bennünket: egy tablónyi arcfelvarrással Budapest is eldicsekedhet. - kovácsy -

Nem világos, hogy átmenetileg-e vagy végleg, de október 3-án megnyílt az Erzsébet téri volt buszpályaudvar épületében a Design Terminál, és ezzel megkezdődött a Design Hét is. Az itteni kiállításból (Útravaló - Európai designtúra) arra következtettünk, hogy a dizájn fogalma immár felhabzsolta az építészetet is, bár nemcsak a következtetgetéssel voltunk elfoglalva, bosszankodtunk is valamelyest, hogy ennyi évi várakozás és előkészületek után is állandóan kicsapják a biztosítékot a huszonöt európai város új arculatát pásztázó reflektorok. Tallinn, Ljubljana, Barcelona, Oslo mind tele friss ötletekkel, már irigykednénk éppen, de a képek megnyugtatnak bennünket: egy tablónyi arcfelvarrással Budapest is eldicsekedhet. Külön öröm, hogy büszkeségeink közé beemelték a város egyik titkos nevezetességét, az 1932-ben épült Napraforgó utcai kísérleti lakótelepet. Azt meg, hogy mi a különleges egy városban, sokféle szempontból nézhetjük. A kihelyezett dizájnútikönyvek egyike például a Moszkva téri metróállomást tekinti Budapest egyik emblematikus épületének - és lám, a tető harmonikavonala a nagyszabású berlini Sony Center üvegkupolájáról köszön vissza. Kíváncsiak lettünk volna, hogy mi történik majd az épületben november elseje, a kiállítás bezárása után, de élő elérhetőség híján nem jutottunk információhoz.

A dizájn - úgy véljük - tárgyi környezetünk kellemetességéről és célszerűségéről szól, szabadságát tehát a gyárthatóság, a használhatóság, a kereslet és persze a megrendelői önkény is korlátozza. A korlátokat azonban éppen az alkotói fantázia és szellemesség tágíthatja - e tekintetben az Iparművészeti Múzeum vonatkozó kiállításain szerezhetünk tapasztalatokat. A Magyar Formatervezési Díj idei és korábbi kitüntetettjeinek a bemutatóján (október 26-ig) mind a két szempontot tetten érjük, ami különösen az olyan szeszélyes igények felismerése esetében váltja ki elismerésünket, mint amilyet mondjuk a finom vonalvezetésű

gázmelegítéses hordozható gyantázó

elégít ki. De ügyes ötlet az a reklámfelület is, amelyet lehajtva padként használhatnánk, ha legnagyobb meglepetésünkre igény mutatkozna rá a közterületeket kezelő intézmények részéről. A környezetbarát javaslatok között szerepel például egy olyan, leszúrható kerti zuhany, amelyhez a tálcájában kacskaringózó vezetéken át jut el a csapból a víz, és eközben a napon felmelegszik. Vagy ott van a Gauskerék nevű szerkezet: egy biciklikerék a tengelyéről lenyúló kengyellel. Erre kell ráállni, a másik lábunkkal meg lendületbe hozni magunkat, mintha rollereznénk.

A Terítéken a design című másik kiállítás (november 2-ig) rendezése szellemesebb - terített asztalon kínálják a látnivalókat. Itt már inkább a magáért való szépséget célzó önmegvalósító törekvések érvényesülnek, amelyek mutatós eredményeket hoznak egy gusztusos, kellemesen forgatható képeskönyv vagy egy alkalmi fantáziaruha esetében, de hiába jópofa, ahogy elősejlenek a kavicsok egy áttetsző szövedékből, ez a szőnyeg aligha jut el a fogyasztók sokaságához. Nézhetjük persze úgy is a dolgot, hogy a szép kép-tárgy és egy szép bútordarab azonos értékű dísze lehet palotánknak, miként ezt a Dimenziók című kiállítás sugallta a G13 galériában. A falon festmény vagy híres fotó, alatta megnyugtató vonalvezetésű fekvőszék, mellette erezetet formázó, tetszőleges alakzatban egymáshoz kapcsolható elemek, amelyek vonzóan kaotikus térelválasztóvá állnak össze. A magasb művészet felé mutat a Ponton Galéria MOME BESTiáriuma is (november 8-ig), ahol a címnek megfelelően a legtöbb kép és tárgy valahogy állatos - és általában mulatságos, mint például az öregített "anatómiai lapok", amelyek különféle rajzfilmfigurák biológiai beltartalmát tárják elénk. És persze vég nélkül tobzódhatunk Piroska és a farkas történetének számtalan képi megjelenítése között.

Önmagában is jelzést ad a dizájn önképét illetően, hogy míg Magyarországon a Moholy-Nagy Művészeti (tehát: művészeti!) Egyetemen oktatják a formatervezést, Milánóban, amely e tevékenység egyik európai központja, a műegyetem megfelelő karán. És aki látta a VAM Design Centerben az Italian Design on Tour vándorkiállítást, igazolhatja, hogy ezek a tárgyak többnyire valóban használatra készültek, amit a - néha persze igencsak extravagáns - ülő- és fekvőalkalmatosságok tömege mellett egy utcai szemetesláda bemutatásával is jelzett a válogatás. Ugyanitt még egy tárlat látható Design Match 2008 címmel (november 2-ig), amelyen ifjú cseh, magyar, osztrák és szlovák tervezők tárgyai viaskodnak a gyermekjátékok, a csomagolások, a konyha, a turisztika és egyéb háztartási, illetve szabadidős témakörök pályáján, és megint kiderül, milyen jót tesz a fantáziának a funkciók szorítása. Hajtogatható játékok, keresztet formázó készételes doboz, óvodai étkészlet (csak miért porcelánból?), sportnyereg, építhető-bontható táskakészlet. A "hosszabbításban", a gyógyfürdőzés témakörében sajnos erősen elhúz a cseh csapat, értékes pontot szerezve a gyógyvízszürcsölő pohárral, amely némi változtatással - és a többi fürdővendégtől kissé odébb húzódva - zsebvízipipaként is használható.

A használat-központúság alapján választották ki A francia design csillagait is - ezek szintén világ körüli útjuk során érkeztek a Francia Intézetbe (október 17-ig). A személyes használati tárgyak, mint irodai papírkosár, összecsukható bringa, tenyérteniszkesztyű mellett izgalmas köztéri világítótestek, gyerekjáték lószobrok, továbbá nagyívű fantázialódulások, mint a léghajószálloda. És vicces haszontalanságok is, melyek közül mindenképpen ki kell emelnünk a Nabaztag márkanevű wifinyulat: az, hogy mozgatja a fülét, hülyén énekel és villog, már megéri a 135 eurós árát, de ráadásul az internetről felolvassa a híreket, üzeneteket vesz és továbbít, vagyis világos, hogy nélkülözhetetlen társunk lehet a szürke hétköznapokon.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.