A keresztény rock nyomában: Gitár és ige

  • 2004. augusztus 5.

Lélek

A múlt hét végén immár kilencedik alkalommal rendezték meg Apostagon a Ladik Fesztivált, a hazai keresztény rock egyik legjelentõsebbnek tartott seregszemléjét.

A gitáros igehirdetés az ún. "beatmisék"-kel már a hatvanas évek végén megjelent Magyarországon, de a nemzetközi Jézus-popra (lásd Jézus hordái és a heaven metal címû keretes írásunkat) jellemzõ, szinte minden könnyûzenei mûfajt szolgálatba állító elképesztõ kavalkád korántsem alakult ki az elmúlt harminc-egynéhány évben. Noha ismerünk Békés megyei baptista hiphoptérítõket, a Hit Gyülekezetéhez tartozó Pajor Tamás pedig a hard rocktól a rapen keresztül a Dieter Bohlen-hangzásig (a cél szentesíti az eszközt?) mindenféle zenét készített már az Úr dicsõségére, mégsem ez a jellemzõ. A vallásos összejöveteleken a legritkább esetben szólalnak meg torzított gitárok, és dj-pultot sem gyakran állítanak az oltár elé. A popzene a templomban (vagy bárhol, ahol az igét hirdetik) - egy-két kivételtõl eltekintve - szinte kizárólag telt hangzású, moll akkordokban úszó "boldog" dallamokban jelentkezik. Ennél messzebbre mintha senki nem merészkedne - úgy tûnik, még az olyan, kimondottan szórakoztatóipari elemeket elõszeretettel alkalmazó csoport, mint a már említett Hit Gyülekezete sem mer kockáztatni, összejöveteleiken többnyire nem a Pajor vezette Amen együttes dalait hallgathatjuk meg, sokkal inkább sûrû hallelujázással felturbózott gospeldallamokat adnak elõ a hazai show-business megtért profi muzsikusai.

De úgy tûnik, a látszat csal. A neten (bõvebben: www.keresztenyrock.lap.hu) egymásba érnek a magukat "keresztényrock-zenekar"-ként definiáló együttesek (Alter Christus, Jánosháromtizenhat, Lelkes Állatok, Sonrise, Metálmorfózis, Tûzveszély! stb.). Találtunk olyan hirdetést, melyben "keresztény hard-core csapat keres énekest", sõt eszmefuttatást arról, hogy "Jézus punk volt", ám arra vonatkozóan már jóval kevesebb az adat, hol lehet beleszaladni egy-egy ilyen produkcióba. És ha már beleszaladunk, tényleg ilyen sokszínû a kínálat?

A hét végén Apostagon megrendezett, kilencedik Ladik Fesztivál nem gyõzõtt meg errõl, noha a jelentõsebb megmozdulások közé tartozik, és nem csak az elkötelezetteknek. A Budapesttõl hetven kilométerre található Duna-parti település lakói számára a háromnapos rendezvény számít a legnagyobb nyári kulturális kalandnak, ennek megfelelõen a helyszínen - az iskolaudvaron - a vásári kulisszák a látványosabbak: sörsátrak, vízifoci-pálya, fröccsöntött kínálat, zsákbamacskahúzás kétszázért. A színpadon azonban fekete pólóba bújt ifjak csapnak a húrok közé, Dylan Knockin' On Heaven's Doorjával indítanak, de úgy, ahogy azt a Guns'n'Rosestõl ismerjük. A zenekar a hangzatos Steel Cross nevet választotta.

"Nekem nagyon tetszik az ilyesmi" - mondja a söröspoharát szorongató helybéli, aki tegnap is itt volt, és holnap is eljön, ahogy kilenc éve mindig, bár azt hozzáteszi: "A rockot egyáltalán nem szeretem, de ez más, itt komoly szövegek vannak."

A mellette ülõ asszonyok egyetértõen bólogatnak. "Apostagnál nincs unalmasabb hely a világon. Itt semmi nem történik, állandóan csak otthon ülünk. Persze itt is vannak kocsmajárók, de nincs is más lehetõség. Ez a fesztivál nagy esemény, legfeljebb augusztus huszadikán van ehhez hasonló. Persze hogy eljönnénk akkor is, ha a Lagzi Lajcsi lépne föl, de nekem ezek a fiatalok is nagyon szimpatikusak."

A pultot támasztó, cigizõ apostagi fiataloknak viszont csak vigyorgásra futja:

"Azt írd meg, királyság ez a buli" - hadarja a legbátrabb, majd kamerás mobiltelefonjával próbál megismerkedni egy lánnyal, aki ügyet sem vetve rá a színpad felé igyekszik.

"A különbözõ keresztény találkozókat járva feltûnt, hogy az ott felcsendülõ könnyûzenére azok a fiatalok is fogékonyak, akik nem járnak a templomba vagy hittanórára. Egy találkozó után született meg a Ladik Fesztivál ötlete, egy olyan rendezvényé, amelyen a zenéé a fõszerep. Elõször csupán három zenekar lépett fel, és a résztvevõk száma sem volt több kétszáznál, de évrõl évre egyre gyarapodtunk. Kilenc év alatt bebizonyosodott, hogy komoly érdeklõdés van az ilyesmi iránt: idén már több mint ezerötszázan érkeztek az ország minden részérõl, de még Kárpátaljáról is" - mondja a fesztivál egyik szervezõje, Ács Tibor apostagi tanár, aki szerint ezzel a zenével istenrõl is lehet beszélni.

A Steel Crosst kitörõ lelkesedés fogadja, pedig a Dylan-szám még csak a hangpróba volt. "Mivel mi a kérdésekbõl szeretnénk kiindulni, ezért dalaink nem a hitrõl, sokkal inkább a hitért küzdõ, szenvedõ emberrõl szólnak. Az elsõ kérdés, amit feltennénk: merre tartunk? - mondja meglehetõs pátosszal az énekes, a felcsendülõ dal pedig természetesen útról, hegyrõl, tengerrõl szól - a közönség legnagyobb elégedettségére. A fergetes taps után magyarázatot is kapunk: "Hogy miért a rock a mûfajunk? Nem azért, mert szeretünk illetlenkedni, hanem mert az emberben ott, legbelül igen kemény harcok dúlnak. És ahogy a felhõk találkozásakor villámok csapnak le és dörög az ég, úgy gondoljuk, a rockzene, ami a leginkább kifejezi azt, milyen küzdelmek árán keressük a magunk útját, a magunk hangját. Sok-sok kapaszkodónk lehet - nézd a várost, mégis csupa szenny, csupa árny, rá tudunk-e találni egy tiszta, szép arcra, akire ha ránézünk, tudjuk, hogy jó irányba fogunk menni, megtalálva a magunk útját."

A következõ dal - és a továbbiak is - olyan jellegzetes hard rock számok, amiket már húsz-harminc évvel ezelõtt is hallhattunk, ám a szövegek hitelessége megcáfolhatatlan nemcsak az elfogultnak tekinthetõ közönségnek, hanem nekünk, kívülállóknak is. Döbbenten ismerem fel, hogy amit hallok, arra leginkább a csontig lerágott

"õszinte és kõkemény"

jelzõ illik, és annak ellenére, hogy a Steel Cross mûsorát minden tekintetben átjárja valamiféle amatõr sutaság, meglehetõs szimpátiát érzek dalaikat hallgatva.

A koncert végén kiderül az is, honnan az énekes számok közötti szónoklat kényszere: Mékli Attila gyakorló pap a pestújhelyi plébánián. "A keresztény rock szókapcsolatot nem mindenki szereti. Valószínûleg igazuk van, hiszen keresztény attól lesz valami, hogy kik állnak mögötte. Mi hívõ emberek vagyunk, és próbáljuk a saját hangunkon, a magunk dinamikájával és a magunk zenei ízlése szerint megfogalmazni a számunkra fontos dolgokat, abban bízva, hogy olyanokhoz is eljut, akik eddig csak magát a mûfajt kedvelték. Nem gondoljuk, hogy térítés lenne, amit csinálunk, de hogyha valaki ezt hallgatva picit magába száll és elgondolkodik, már nyert ügyünk van. De hogy konkrét példát is említsek, a tavalyi apostagi koncertünk után valaki odajött hozzám, hogy nekem szeretne gyónni, mert eddig nem talált olyan papot, akirõl azt feltételezte, hogy megérti õt."

A Steel Cross másfél éve alakult, dalaik csak élõben hallhatók, stúdiófelvételre, lemezkiadásra nincs pénzük. "Talán jövõre már sikerül rögzíteni néhány dalt, most egyelõre annak örülünk, hogy megfelelõ hangszereink, erõsítõink vannak - mondja Mékli Attila, amikor pedig arról kérdezem, mit szólnának egy nagy kiadó ajánlatához, elmosolyodik: "Ha lenne egy ilyen ajánlat, örülnénk neki, de a továbbiakat alaposan megfontolnánk. Nekünk ugyanis nem az a célunk, hogy befussunk, vagy hogy terítve legyünk országszerte, hanem valami egészen más. Sokkal inkább lélektõl lélekig terjedõ dolgokról van itt szó. Közvetlen kapcsolatról."

Úgy tûnik, a közvetlen kapcsolat megteremtése a Parázs együttesnek sem okoz komoly nehézséget.

A szintén fekete pólóban

feszítõ ifjak nagy létszámú rajongót mozgatnak meg, a Steel Crossnál könnyedebb hangvételû, kevésbé behatárolható mûfajú dalaikat a közönség nagy része kívülrõl fújja. Egy tipikus diákzenekart láthatunk, a lelkesedés náluk is feledtetni tudja a hiányosságokat.

A Parázs tagjai a nagykovácsi Regnum Marianum közösségben találtak egymásra. Már hat éve zenélnek együtt, de egy "világi buli-programjuk" is van, amikor kedvenceiktõl, az Illéstõl, az Eddától, a Republictól kölcsönöznek számokat. "A saját szerzeményeink kimondottan keresztény dalok, a keresztény gondolkodásmódot, a mi gondolatainkat fejezik ki. Mindez persze csak a szövegre vonatkozik, a zene - ahogy hallhattad - a legváltozatosabb. Lehet dzsessz, rock, country. Természetesen komolyan vesszük a fellépéseket, de mégis mindez számunkra csak hobbi. Tanulunk, dolgozunk, hetente egyszer próbálunk, és évente néhány alkalommal fel is lépünk. Szeretnénk lemezt kiadni, és örülünk a sikernek, de a legfontosabb az, hogy gondolatainkat megosszuk másokkal" - mondja Tánczos Mihály gitáros.

A Parázst követõ Sillye Jenõ a hazai keresztény könnyûzene doyenjének számít, hosszú évtizedek óta a legnépszerûbb - katolikus - elõadók közé tartozik. Az öt akusztikus gitár, basszus, billentyû, dob felállású zenekara azonban - hiába a legkiforrottabb mûsorszám - éppen azt a jellegzetes "boldog", ám kétségkívül langyos muzsikát játssza, amirõl az elején már írtam. Mindez szigorúan magánvélemény, hiszen a közönség énekelve, tapsolva és a színpadra mosolyogva egyre lelkesebben oldódik fel a meglehetõsen kiszámítható dallamokban.

"Nagyon szeretem ezt a zenét, a szívemhez szól - mondja elragadtatva egy kislány -, bár vannak más kedvenceim is, például Celine Dion vagy a Cranberries." A mellette ülõ idõsebb férfi már szi-gorúbb: kizárólag a keresztény könnyûzenét tartja hitelesnek. Legalábbis istent illetõen. "Csak mosolygok azon, hogy a rendszerváltás óta mennyit imádkoznak dalban a híres magyar elõadók. Korábban vajon miért nem volt fontos számunkra a fohász? Megmondom õszintén, nekem semmit sem jelentenek az ilyen dalok, még akkor sem, ha fülbemászó slágerek szép szöveggel. Számomra valahogy mindig kilóg a lóláb. De említhetném a szerencsétlen Zámbó Jimmyt is. Milyen hívõ lehet az olyan ember, aki azzal szórakozik, hogy részegen pisztolyt szegez a fejének?"

A Ladik Fesztivál - noha ökumenikus rendezvény - mégsem teljesen határtalan. Feltûnõ a római katolikus egyház dominanciája, bár Ács Tibor úgy fogalmazott, hogy a szervezõk a faluban lévõ három történelmi egyház soraiból kerültek ki. "Természetesen nem zárkózunk el mások elõl sem. A szomszédos Dunavecsén például van egy baptista közösség, õket például szívesen látnánk, mint ahogy baptista zenekarokat is. De vannak olyan csoportosulások, akikkel nem szeretnénk együttmûködni, ilyen például a Hit Gyülekezete. Annak sem látnánk sok értelmét, hogy meghívjunk olyan közismert sztárokat, akik vallásos dalokat is elõadnak, egyfelõl, mert az ilyen dalok hitelessége - legalábbis számunkra - megkérdõjelezhetõ, másfelõl pedig nem szeretnénk, ha a fesztivál olyan irányba menne el, hogy egy sztár neve fémjelezze."

Az viszont talán nem lenne baj, ha a fesztiválon olyan elõadók is megjelennének, akik színesíteni tudnák a mûfajról alkotott - meglehetõsen egyoldalú - képet. Feltéve, ha egyáltalán akadnak ilyenek.

Legát Tibor

Jézus hordái és a heaven metal

Ugye, nem meglepõ, hogy az alapokért San Franciscóba, az 1967-es év környékére kell át- és visszaruccanni, ott nyitotta meg kapuit ugyanis - exdrogosok, hippik, hobók szervezésében - az Utcai Keresztények mozgalom The Living Room nevû félutas háza. A megtértek természetesen Jézus üzenetét kívánták eljuttatni volt közegeikbe, azokhoz az arcokhoz, akik be nem tették volna lábukat templomba - folkos, bluesos, countrys, akusztikus pop-rock zenével. A Jézus-rockstílus hamar megcsúszott a dacos hetvenes éveken, Norman Greenbaum és a szabadgondolkodó Amerika egyik kedvenc céltáblája, Larry Norman említhetõk neves elõadókként ebbõl az idõszakból. Ideköthetõ még az elsõ tematikus, keresztény rock rádiómûsor is, a Tell It Like It Is, ami 1968-ban debütált.

A keresztény arénarock, vagyis a klisékre építõ, spirituális-istenes szövegû langyos gitárzene a hetvenes évek második felében indult fellendülésnek, azóta is töretlen sikerszériát a háromszoros Grammy-díjas Petra zenekar mondhat magáénak, bár nem biztos, hogy azért, mert zenéjüket per definitionem Isten eszközének tekintik. A témában még a Daniel Amos nevû formáció megkerülhetetlen, amely Larry Norman "szárnyai alatt" vált igazi rockzenekarrá.

A történet következõ állomása a glam megkeresztelése volt, ez a csoda a Stryper zenekarhoz fûzõdik, amely minden hagyományos kelléket (ondolált, festett haj, spandex, ordenáré gitárszólók) megtartott, de Jézusról referált, a nyolcvanas években a keresztény punk is megszületett, az Undercover és az Alter Boys gondoskodott a megbocsátás szellemében fogant pogók zenei aláfestésérõl. Manapság az MXPX követi õket.

A kilencvenes évek természetesen az alternatív zenéket hozták divatba a CCM (Contemporary Christian Music - kortárs keresztény zene) körökben is, a posztgrunge láz az Alternative CCM címkével ajándékozta meg a világot. A Jars of Clayt, a rendkívül sekély, egy rövid idõre hazánkban is sikeres Sixpence None the Richert vagy a dc Talkot említhetjük, utóbbit leginkább azért, mert a keresztény rap megteremtéséért sokat tett, bár nem lehet akkora hiphopfavorit, mint a Gospel Gangstas.

Napjainkra a keresztény nu-metal is megjelent a P.O.D. és a Chevelle által, de az igazi csemege a végére maradt. Létezik keresztény extrém metál is: a Vengeance Rising már a nyolcvanas években istenes thrasht játszott, a Mortification a death metal megszületéséhez keresztény szellemiséggel járult hozzá, de a legdöbbenetesebb mégis a keresztény black metal, vagyis az un-black kategória, ami a norvég Horde '94-es Hellig Usvart - Holy Unblack címû lemeze óta létezõ fogalom.

Matits István

(www.invisiblepress.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.