Interjú

„Aki nyeregben van, kevésbé akar változást”

Kende Anna pszichológus

Lélek

Kérdőíves kutatással vizsgálta meg a #metoo- kampányt az ELTE Pedagógia és Pszichológia Karának szociálpszichológia tanszéke. Kende Anna docenssel a kutatás eredményéről, a digitális aktivizmusról és a nemi szerepekről beszélgettünk.

Magyar Narancs: Miért érdekes a #metoo kampány egy szociálpszichológusnak?

Kende Anna: A #metoo két szempontból példa nélküli: ilyen őrült tempóban terjedő és ilyen hatalmasra nőtt online kollektív cselekvést keveset láttunk korábban. A kérdés az, elindíthat-e társadalmi változásokat? Mitől függ egy ilyen kampány hatása? A másik sajátosság a tartalma: a szexuális zaklatás. A kampány beágyazódik a társadalmi nemek rendszerébe, a nők és férfiak közötti viszonyokat sajátos csoportközi konfliktusként jeleníti meg, de megoldást is keres rá.

MN: A #metoo-t alapvetően női kampányként értelmezik?

KA: Nem. A szexuális zaklatás nem elválasztható a nemek társadalmi helyzetétől, a nemekhez kötődő társadalmi elvárásoktól. Az elkövetők túlnyomó többsége férfi, és noha az áldozati oldal messze nem ilyen homogén, jelentős többségben vannak a nők. A szexuális zaklatás nem elválasztható a társadalmi státusztól, hatalmi helyzetekben jön létre, a magas társadalmi státusz pedig inkább jellemző a férfiakra, mint a nőkre. Ezek tények, a kérdés az, mit kezd velük a #metoo-kampány, amiben a fenti okok miatt a nők áldozati, a férfiak pedig elkövetői csoportként körvonalazódnak. Ezért Nyúl Boglárka és Lantos Nóra kollégámmal közösen anonim, online kérdőívben mértük fel a kampány megítélését: a kérdések a #metoo-ra, általában a férfiak és nők társadalmi helyzetére és az áldozatokat hibáztató nemierőszak-mítoszok elfogadottságára irányultak. A válaszadó csak a nemét és végzettségét adta meg. Több mint tízezer kitöltött kérdőív érkezett egy hét alatt, ez óriási szám, de a válaszok nem reprezentatívak a magyar társadalomra nézve.

MN: Mi lett a kutatás leglátványosabb eredménye?

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

KA: Ritkán tudunk ennyire erős összefüggéseket kimutatni, mint itt: a #metoo szélsőségesen megosztó a nemi hovatartozás mentén. A kutatás alaphipotézise egy izraeli pszichológus elméletén alapszik: ez azt állítja, hogy egy csoportközi konfliktus feloldásához az áldozati és az elkövetői csoport aktivitása is szükséges, de ettől a közös fellépéstől mást vár áldozat és elkövető. Az előbbi megerősítést, kölcsönös támogatást, felhatalmazást, az utóbbi pedig valamiféle morális helyreállítást, közös jóvátételt, aminek a végén a saját csoportjára büszke lehet. Ezt csak részben igazolta a kutatásunk. A válaszadó nők nagy többségben pozitívan vélekedtek a kampányról, és valóban akkor csatlakoztak – osztottak meg tartalmat vagy lájkolták másét –, ha ez megadta nekik a megerősödés és a saját éle­tük feletti kontroll érzését. Úgy vélték, a kampány hatékony és elérheti célját. A válaszadó férfiak jóval kritikusabbak voltak, kevéssé látták meg a kampányban a morális helyreállítás lehetőségét: az esélyt, hogy mi, férfiak most tehetünk valamit azért, hogy mindenkinek jobb legyen. A nők a szexuális zaklatást genderkérdésnek látták, a férfiak jóval kevésbé kapcsolták össze ezt a két dolgot. Jellemző volt a férfi válaszadóknál az a félelem is, hogy a kampányból csak rosszul jöhetnek ki, hatalmi veszteséggel. Kevésbé is látták hatékonynak a „mozgalmat”. Valószínűleg az határozza meg a férfiak véleményét a kampányról, hogy magát a szexuális zaklatást mennyire tartják közös társadalmi problémának, mennyire elé­gedettek a férfi-nő viszonyokkal általában. Szociál­pszichológiai közhely, hogy a status quo megváltoztatásában motiváltabbak az alacsonyabb társadalmi státuszúak: aki nyeregben van, kevésbé akar változást.

MN: Most nagyjából homogén társadalmi csoportokról beszélünk, de mi van a kivételekkel, vagyis a női elkövetőkkel és a férfi áldozatokkal?

KA: Egyéni történetekről ezek a kutatások semmit sem mondanak, egy személy cselekedeteit nem indokolja a csoportdinamika, ehelyett a társadalmi folyamatokat, a kollektív fellépéseket, a mozgalmak működését vizsgáljuk. De érdekes, hogy a válaszadóink kissé túlbecsülték a férfi áldozatok számát, és jelentősen túlbecsülték a női elkövetőkét ahhoz képest, amennyiről tudunk. Erre több magyarázat lehet: egyrészt a szokatlan esetek nagyobb figyelmet kapnak, másrészt ez védekezési mechanizmus is lehet. A férfi áldozatok esete azért is fontos, mert a szexuális zaklatás elszenvedéséhez társuló szégyen és stigmatizáció őket másképpen sújtja; erről még kevesebbet beszélünk, mint a női áldozatokról.

MN: Ha elfogadjuk azt a hipotézist, hogy egy csoportok közötti konfliktus feloldását csak az elkövető csoport bevonásával lehet elérni, akkor a kutatásuk alapján a #metoo eljutott a saját határáig, ugyanis úgy tűnik, kimaradnak belőle a férfiak.

KA: Valóban úgy látjuk, hogy ez a kampány akkor érhet el pozitív változást a szexuális zaklatás területén, ha nem csak nők számára fontos ügy. Szerintem nagyon jó, hogy ez a kampány ekkora érdeklődést váltott ki, és hogy a nők ilyen pozitívan vélekednek róla. De a #metoo megítélésében látható nemi megosztottság egy felkiáltójel: ha valaki a kampány talapzatán akarna további társadalmi változást elérni, meg kell nyernie hozzá a férfiakat. A #metoo úgy keretezi a szexuális zaklatás problémáját, hogy a férfiak nem igazán találják a kapcsolódási pontot. Az érem másik oldala viszont az, hogy a hallgatás áttöréséhez az kell, hogy a nők felhatalmazva érezzék magukat történeteik megosztására, kialakuljon egy női szolidaritás, egy támogató csoportkohézió. Nem lehet rögtön egy konfliktus minden szereplőjét megszólítani, első lépésben a tagoknak fel kell ismerniük: van egy közös ügyünk, amiért együtt kell tennünk.

MN: A #metoo-kampányt élesen kritizálta a Wired újságírója. Azt állította, hogy a digitális közösségi tereken végigsöprő morális pánik nem növeli a társadalmi változásra irányuló valódi cselekvést, hanem csökkenti: ha kiírhatom magamból a felháborodásomat, másnap kisebb valószínűséggel adok pénzt egy ugyanazon a területen aktív szervezetnek.

KA: Sok kutató vizsgálja, hogy az online aktivizmus minőségileg eltér-e a hagyományos aktivizmustól: lehet-e belépő, vagy éppen hogy kielégíti az ilyen igényeket, enyhíti a bűntudatot és passzivitást szül. A kutatások alapján mind a kettő igaz, mindkettőre vannak példák, de fontos észrevenni, hogy a közösségi médiában folyó kampányok is „igazi” kampányok, hatékonyságukat nem az akció színtere határozza meg. Nagy kérdés, hogy a #metoo- kampány után a résztvevők kialakítanak-e egy közös tudást arról, hogy mostantól együtt felléphetnek valamivel szemben. Hogy a kezükben van a hatalom. Ha igen, akkor lesz folytatás. De valószínűsíthető, hogy a kampány már most megváltoztatta a társadalom szemléletét: egy újabb botrányra talán egy kicsit mások lesznek a reakciók, például kevesebben fogják kérdőre vonni az áldozatok beszámolóinak hitelességét.

MN: Amiatt is kritizálták a kampányt, hogy az áldozatokra helyezi a megszólalás terhét. Mintha az ő felelősségük lenne, hogy kiálljanak a nyilvánosság elé.

KA: Ez egy indirekt kritika, nem hiszem, hogy a csoporttagok nyomást gyakorolnának másokra, hogy álljanak elő a történetükkel. Szerintem minél többen szólalnak meg, annál könnyebb megszólalni, noha mindenféle kampányrészvételnek van költségoldala. Arról nem gyűjtöttünk adatot, miért nem vesz részt valaki a #metoo-ban. Egy másik kritika szerint a nemi erőszak áldozatait nehéz helyzetbe hozza a kampány, mert ők az elszenvedett trauma miatt nem szeretnének előállni a történetükkel. A kérdőív szöveges részében többen jelezték, hogy nemi erőszak áldozatai – a válaszok alapján úgy látom, rájuk ez nem volt igaz, ők nem kritizálták a kampányt amiatt, hogy nem jeleníti meg megfelelő módon az ő traumatikus tapasztalatukat. Ellenkezőleg, fokozottan érzékenynek tűntek mindenféle szexuális zaklatásra, ezért kifejezetten támogatták. De ezek példák, általános kijelentést nem mernék tenni erről.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.