Áramkincstár (Jeszenszky Sándor múzeumigazgató)

  • Szilágyi B. Szilvia
  • 2002. február 7.

Lélek

Magyar Narancs: Múzeumba való az elektrotechnika?

A VILATI egykori fejlesztő mérnöke, majd műszaki igazgatója nyugdíjazása, 1995 óta vezeti az 1975-ben alapított, ám ma sem igazán közismert Magyar Elektrotechnikai Múzeumot.

Jeszenszky Sándor: Az elektrotechnika állandóan fejlődésben van, hiszen ha körülnézünk a mindennapi életben, nincs olyan év, hogy valami újdonság ne jelenne meg. De szükség van egy múzeumra is, mert a fejlődési folyamatot akkor tudjuk igazán megérteni, ha ismerjük a múltat is. Ráadásul mi magyarok joggal lehetünk büszkék arra, hogy ott voltunk a kezdeteknél, sőt az elektrotechnika élvonalában jártunk.

MN: De Magyarországon már akkor sem igazán tudták pénzzé tenni a feltalálók képességeit és eredményeit.

JS: Nem hinném. A találmányok eredményeinek hasznosítása nálunk elég hamar elkezdődött, mert volt Magyarországnak egy olyan, még nem mérnöke, hanem inkább fizikaprofesszora: Jedlik Ányos, aki már nagyon korán gyakorlati célokra használta az elektromosságot.

MN: De, ha jól tudom, ő maga sem szabadalmaztatta a találmányait.

JS: Akkor ez még nem volt annyira divatos, sőt Jedlik azt gondolta, hogy az ilyesmi az iparosok dolga. Magyarországon azonban a kiegyezés után rendkívül erős ipari fejlődés indult meg, pont abban az időszakban, amikor az elektromosság világszerte kezdett elterjedni. Ezért szinte nem is került lépéshátrányba az ország. Például 1878-ban a Ganzban a Mechwart András által alapított villamos osztály volt Európában az egyik első, kifejezetten elektrotechnikai rendeltetésű üzem. A Ganz rövid időn belül Európa egyik vezető elektrotechnikai vállalata lett, tehát azért a találmányoknak volt közvetlen gazdasági haszna is, sőt a Ganz fiatal mérnökei, elsősorban Zipernovsky és Bláthy már szabadalmaztatták is találmányaikat, és a gyártáshoz rendelkezésükre állt az ipari háttér is. A XIX. század végén az elektromosság volt az, amit ma úgy hívunk, hogy csúcstechnológia. Ezen a technikai területen akkoriban a világ élvonalában voltunk.

MN: Most is vannak még jelentős magyar feltalálói a szakmának?

JS: Nagyon komoly magyar találmányok léteznek, de elmúlt a magányos farkasok kora, most inkább csapatmunka folyik. Egy-egy nagyobb alkotásnak sok feltalálója van. De mindenkinek tudnia kellene például azt, hogy a mai biztonságos autónak egyik elengedhetetlen alkatrészét, az ABS-t, az elektronikusan szabályozott fékrendszert a BMW-nél többek között egy magyar feltaláló fejlesztette ki.

MN: Milyen helyet foglal el a közművelődésben, az oktatásban az elektrotechnika?

JS: Szeretnénk, ha komolyabb szerepet kapna, hiszen gondoljon csak bele, ha egy órán át nincs áram, az már maga a katasztrófa. És ha nem tudjuk, miért, akkor misztikussá válik, félni kezdünk tőle.

MN: Van nálunk külön program, amely az országkép méltó részeként kezelné a tudományos ismeretterjesztést akár az oktatásban?

JS: Nincsen. Magyarországon a természettudomány és a technika, de különösen az utóbbi, mostohagyermeknek számít. Valószínűleg kevés a pénz, és itt még egy olyan szemlélet uralkodik, amely határozottan elválasztja ezektől a humán műveltséget, sőt magasabb rendű műveltségnek tartja a zenét, az irodalmat és a képzőművészetet. Véleményem szerint ez hibás elképzelés. Volt egy időszak a múlt rendszerben, ami a túlzott mértékű iparfejlesztést szorgalmazta, és akkor nagyobb súlyt kapott talán a tudományos ismeretterjesztés, de most ideje volna a helyére tenni a dolgot. Utalnék itt akár arra, hogy a történettudománynak a technikatörténet ugyanúgy része, mint a politikatörténet. Stefan Zweig azt mondta egy előadásában, hogy a történelem eddig a királyok és a hadviselés története volt, vagyis azzal foglalkozott, hogy az emberek hol tettek rosszat egymásnak, ugyanakkor a technika, a modern tudomány politikai rendszerektől függetlenül jót tesz az embereknek, és kellene egy olyan történettudomány, amely erre is nagy hangsúlyt helyez.

MN: Ki a gazdája a múzeumnak?

JS: Közhasznú társaságként működünk az áramszolgáltatók, erőművek támogatásával. Az állam másfajta kulturális intézményeket támogat. Talán azért, mert régebben az volt a gyakorlat, hogy a különféle ipari ágazatok tartották el a saját múzeumaikat. Ez a rendszerváltásig minden további nélkül működött, mert mondjuk a Szénbányászati Tröszt probléma nélkül el tudta tartani a Központi Bányászati Múzeumot. Aztán a tröszt szétesett, a bányák csődbe mentek, nem maradt fenntartó. Az energiaiparban jobb a helyzet, mert erőművek, áramszolgáltatók ma is léteznek, más kérdés, hogy csak a tulajdonosok jóindulatán múlik, hogy a múzeumot támogatják-e, avagy nem. Egyelőre kaptunk annyi támogatást a Budapesti Elektromos Művektől - mint fő támogatótól - és különböző vidéki erőművektől, szolgáltatóktól, hogy működni tudjunk. Hosszabb távon azonban ez bizonytalan.

MN: Önöknél iskolás csoportokat is fogadnak, és fizikaórát is tartanak.

JS: Nem igazán szervezzük a csoportokat, inkább csak úgy terjed a hírünk. Ha meghallják, hogy olyan foglalkozás van nálunk, ami kiegészítheti az iskolai fizikaoktatást, akkor szívesen jönnek, hiszen ma elég sok anyagi, technikai akadálya van annak, hogy kísérleti fizikát tanítsanak. Drágák a kísérleti eszközök, idő sincs rá elég, és félő, hogy az egész úgynevezett táblafizikává alakul át. Reméljük, hogy az itt elvégezhető komoly kísérletekkel színt tudunk vinni a fizikaoktatásba, és kedvet csinálunk a tantárgyhoz a tanulóknak. Ráadásul nálunk nem teremőr nénik vannak, akik harisnyát kötnek a sarokban, hanem tárlatvezetők, általában nyugdíjas tanárok, mérnökök, szakemberek. Magas színvonalú ismeretterjesztő előadásokat képesek tartani, alkalmazkodva a látogatók érdeklődési köréhez.

Szilágyi B. Szilvia

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.