Véletlenül világutazó (Tóth Barnabás rendező-producer szakos egyetemi hallgató)

Lélek

Gyerekszínészként ismerjük az Eldorádóból és a Gyerekgyilkosságokból, de a Cimbora című tévéműsort is vezette. 2000-ben az OFF Fesztiválon nagy sikerrel mutatták be Az ember, akit kihagytak című áldokumentum-filmjét az egykori Bibó-kollégistáról, aki 1998 után is vesztes maradt. Tavaly két kisjátékfilmet - Kiss Feri tutira megy, Mi autónk - rendezett. Jövőre végez a Színház- és Filmművészeti Egyetem produceri és rendezői szakán, február 19-től viszont villámvilágjáróvá válik. Május 15-ig ugyanis hét rövidfilmet kell elkészítenie hét országban a Volunteers´ Odyssey (Önkéntes Odüsszeia) nevű nemzetközi televíziós produkció számára.
Gyerekszínészként ismerjük az Eldorádóból és a Gyerekgyilkosságokból, de a Cimbora című tévéműsort is vezette. 2000-ben az OFF Fesztiválon nagy sikerrel mutatták be Az ember, akit kihagytak című áldokumentum-filmjét az egykori Bibó-kollégistáról, aki 1998 után is vesztes maradt. Tavaly két kisjátékfilmet - Kiss Feri tutira megy, Mi autónk - rendezett. Jövőre végez a Színház- és Filmművészeti Egyetem produceri és rendezői szakán, február 19-től viszont villámvilágjáróvá válik. Május 15-ig ugyanis hét rövidfilmet kell elkészítenie hét országban a Volunteers´ Odyssey (Önkéntes Odüsszeia) nevű nemzetközi televíziós produkció számára.

Magyar Narancs: Mit jelent az, hogy Önkéntes Odüsszeia?

Tóth Barnabás: Hét évvel ezelőtt az ENSZ Nemzetközi önkéntes mozgalmak éve 2001 programja keretében kitalálták, hogy szülessen egy rövidfilmsorozat, amely huszonegy ország huszonegy fiatal filmesének kameráján keresztül mutatja be azokat a humanitárius vagy emberi jogi önkéntes szervezeteket, amelyek világszerte működnek. Technikailag úgy néz ki a dolog, hogy háromfős nemzetközi stábokat alkotunk - én egy csádi fiúval és egy spanyol lánnyal kerültem egy csapatba -, és ellátogatunk hét forgatási helyszínre. Egy hetet vagyunk kint, majd visszarepülünk a brüsszeli bázisra, ahol három nap van az utómunkára, majd megyünk a következő helyre, és így tovább, megállás nélkül május közepéig, amikorra mind a hét filmmel el kell készülnünk. Mivel hét ilyen stáb járja majd a világot, összesen negyvenkilenc film születik angol, spanyol és francia nyelven, amit valószínűleg még a nyár folyamán világszerte műsorra tűznek.

MN: Mi kell ahhoz, hogy valaki egy ilyen csapat tagja legyen?

TB: Egyszerűen jelentkeztem a pályázatra, amit legalább két világnyelven beszélő, 18 és 28 év közötti (Barnabás 24 éves - L. T.), filmes tanulmányokat folytató diákok számára írtak ki. Ebből a régióból rajtam kívül egy lengyel riporter került a kiválasztottak közé, de van közöttünk japán, kongói, finn és kanadai filmes is. Pénzt nem kapunk, viszont minden költségünket állják, és természetesen a technikai hátteret is biztosítják.

MN: A produkció elnevezése azt sugallja, mintha ti is önkéntesek lennétek.

TB: Ezzel nekem is volt problémám, mert a jelentkezéshez nemcsak életrajzot és korábbi filmes munkákat kértek, hanem arról is be kellett számolnom, hogy én milyen önkéntes tevékenységet folytatok. Igaz, hogy ingyen-felolvasóesteken veszek részt nyugdíjasok számára, valamint harminc regényt olvastam fel a Vakok Intézete hangoskönyvtárának, de úgy éreztem, a szervezők egy kicsit hiányolták, hogy más ilyen irányú tevékenységet nem folytatok.

MN: Ismered a stáb másik két tagját?

TB: Csak fénykép és levelezés alapján. A háromfős stábok úgy jöttek létre, hogy volt két hét, amikor amolyan "szabadpiac" működött a huszonegy résztvevő között. Mindenki társulhatott mindenkivel, de kizárólag e-mailen keresztül. Így találtunk egymásra, de a szimpátia mellett persze praktikus dolgok is közrejátszottak, például, hogy mindhárom világnyelvet kifogástalanul beszélje a csapat, legyen közöttük olyan, aki ért a hangtechnikához, a kamerához.

MN: Hogyan választottátok ki a forgatások helyszíneit?

TB: Volt egy lista a negyvenkilenc kiválasztott országból azokról az ott működő önkéntes szervezetekről, amelyeket be kell mutatnunk. Amikor már összeálltak a csapatok, mindegyikünk küldött egy toplistát, hova mennénk a legszívesebben, de végül a belga producer, Georges Drouet döntött.

MN: Hogy alakul a menetrendetek?

TB: Máltán egy hátrányos helyzetű fiatalokkal foglalkozó szervezetet próbálunk megismerni, majd Argentínába utazunk, ahol a nemzeti parkok védelmével foglalkozunk, aztán Nigéria következik, ahol pedig a lagosi városi gyerekekről forgatunk. A negyedik helyszín Costa Rica, ahová a vidéki turizmus kapcsán látogatunk el, ezt követi Vietnam, ahol a nemek viszonya lesz a téma, míg Indiában az újdelhi kisebbségek helyzete. Utoljára Madagaszkárra megyünk, és az ottani közoktatást figyeljük meg.

MN: Mennyire kaptok szabad kezet?

TB: Minden riport ugyanazzal a felirattal és végefőcímmel kereteződik, ezenkívül háttéranyagot kell bemutatni az adott országról, térképinzerteket, a megadott téma - például környezetvédelem - rövid összefoglalóját, és a filmet készítő csoport is bemutatkozik. Ráadásul minden film nyolc perc hosszúságú lehet, de miután ezeket a feltételeket teljesítettük, már csak négy-öt percünk marad. Ennyi időben gondolkodhatunk, de persze ránk bízták, hogyan valósítjuk meg a témát.

MN: Mit lehet ennyi idő alatt elmondani?

TB: Mivel sohasem jártam ezeken a helyeken, és csak e-mailek révén ismerem azokat, akik fogadnak majd bennünket, nincs előzetes elképzelésem a dologról. A társaimmal sem találkoztam még, így aztán szerintem természetes, hogy csak abban bízhatunk, hogy a forgatás egy hete alatt, megismerve a helyszínt, a körülményeket, közösen kitalálunk valami izgalmasat. Ráadásul az egész produkció egyben vetélkedő is. A tévénézők egyfelől egy játékban vesznek részt, mert a 49 epizódban szerepelnek majd olyan információk - a producer úgy mondja, "rejtély" -, amelyeket a nézőknek fel kell jegyezniük és be kell küldeniük, a nyertesek pedig ellátogathatnak a forgatási helyszínekre. Emellett a közönség szavazhat kedvenc filmjeire. A nyertes csapat pedig egy egész estés dokumentumfilmet készíthet.

MN: Mennyire tartod fontosnak ezt a lehetőséget a filmes jövőd szempontjából?

TB: ´szintén szólva engem igazából a reklámfilmek érdekelnek, bár sokan lenézik a műfajt. A főiskola után errefelé szeretnék mozdulni, és persze nekem is nagy álmom, hogy egyszer játékfilmet készítsek. Ebbe a dologba szinte véletlenül kerültem, de egészen biztos vagyok abban, hogy olyan élményeket, tapasztalatokat szerzek, amelyeket egész életemben hordozni fogok.

Legát Tibor

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.