Véletlenül világutazó (Tóth Barnabás rendező-producer szakos egyetemi hallgató)

Lélek

Gyerekszínészként ismerjük az Eldorádóból és a Gyerekgyilkosságokból, de a Cimbora című tévéműsort is vezette. 2000-ben az OFF Fesztiválon nagy sikerrel mutatták be Az ember, akit kihagytak című áldokumentum-filmjét az egykori Bibó-kollégistáról, aki 1998 után is vesztes maradt. Tavaly két kisjátékfilmet - Kiss Feri tutira megy, Mi autónk - rendezett. Jövőre végez a Színház- és Filmművészeti Egyetem produceri és rendezői szakán, február 19-től viszont villámvilágjáróvá válik. Május 15-ig ugyanis hét rövidfilmet kell elkészítenie hét országban a Volunteers´ Odyssey (Önkéntes Odüsszeia) nevű nemzetközi televíziós produkció számára.
Gyerekszínészként ismerjük az Eldorádóból és a Gyerekgyilkosságokból, de a Cimbora című tévéműsort is vezette. 2000-ben az OFF Fesztiválon nagy sikerrel mutatták be Az ember, akit kihagytak című áldokumentum-filmjét az egykori Bibó-kollégistáról, aki 1998 után is vesztes maradt. Tavaly két kisjátékfilmet - Kiss Feri tutira megy, Mi autónk - rendezett. Jövőre végez a Színház- és Filmművészeti Egyetem produceri és rendezői szakán, február 19-től viszont villámvilágjáróvá válik. Május 15-ig ugyanis hét rövidfilmet kell elkészítenie hét országban a Volunteers´ Odyssey (Önkéntes Odüsszeia) nevű nemzetközi televíziós produkció számára.

Magyar Narancs: Mit jelent az, hogy Önkéntes Odüsszeia?

Tóth Barnabás: Hét évvel ezelőtt az ENSZ Nemzetközi önkéntes mozgalmak éve 2001 programja keretében kitalálták, hogy szülessen egy rövidfilmsorozat, amely huszonegy ország huszonegy fiatal filmesének kameráján keresztül mutatja be azokat a humanitárius vagy emberi jogi önkéntes szervezeteket, amelyek világszerte működnek. Technikailag úgy néz ki a dolog, hogy háromfős nemzetközi stábokat alkotunk - én egy csádi fiúval és egy spanyol lánnyal kerültem egy csapatba -, és ellátogatunk hét forgatási helyszínre. Egy hetet vagyunk kint, majd visszarepülünk a brüsszeli bázisra, ahol három nap van az utómunkára, majd megyünk a következő helyre, és így tovább, megállás nélkül május közepéig, amikorra mind a hét filmmel el kell készülnünk. Mivel hét ilyen stáb járja majd a világot, összesen negyvenkilenc film születik angol, spanyol és francia nyelven, amit valószínűleg még a nyár folyamán világszerte műsorra tűznek.

MN: Mi kell ahhoz, hogy valaki egy ilyen csapat tagja legyen?

TB: Egyszerűen jelentkeztem a pályázatra, amit legalább két világnyelven beszélő, 18 és 28 év közötti (Barnabás 24 éves - L. T.), filmes tanulmányokat folytató diákok számára írtak ki. Ebből a régióból rajtam kívül egy lengyel riporter került a kiválasztottak közé, de van közöttünk japán, kongói, finn és kanadai filmes is. Pénzt nem kapunk, viszont minden költségünket állják, és természetesen a technikai hátteret is biztosítják.

MN: A produkció elnevezése azt sugallja, mintha ti is önkéntesek lennétek.

TB: Ezzel nekem is volt problémám, mert a jelentkezéshez nemcsak életrajzot és korábbi filmes munkákat kértek, hanem arról is be kellett számolnom, hogy én milyen önkéntes tevékenységet folytatok. Igaz, hogy ingyen-felolvasóesteken veszek részt nyugdíjasok számára, valamint harminc regényt olvastam fel a Vakok Intézete hangoskönyvtárának, de úgy éreztem, a szervezők egy kicsit hiányolták, hogy más ilyen irányú tevékenységet nem folytatok.

MN: Ismered a stáb másik két tagját?

TB: Csak fénykép és levelezés alapján. A háromfős stábok úgy jöttek létre, hogy volt két hét, amikor amolyan "szabadpiac" működött a huszonegy résztvevő között. Mindenki társulhatott mindenkivel, de kizárólag e-mailen keresztül. Így találtunk egymásra, de a szimpátia mellett persze praktikus dolgok is közrejátszottak, például, hogy mindhárom világnyelvet kifogástalanul beszélje a csapat, legyen közöttük olyan, aki ért a hangtechnikához, a kamerához.

MN: Hogyan választottátok ki a forgatások helyszíneit?

TB: Volt egy lista a negyvenkilenc kiválasztott országból azokról az ott működő önkéntes szervezetekről, amelyeket be kell mutatnunk. Amikor már összeálltak a csapatok, mindegyikünk küldött egy toplistát, hova mennénk a legszívesebben, de végül a belga producer, Georges Drouet döntött.

MN: Hogy alakul a menetrendetek?

TB: Máltán egy hátrányos helyzetű fiatalokkal foglalkozó szervezetet próbálunk megismerni, majd Argentínába utazunk, ahol a nemzeti parkok védelmével foglalkozunk, aztán Nigéria következik, ahol pedig a lagosi városi gyerekekről forgatunk. A negyedik helyszín Costa Rica, ahová a vidéki turizmus kapcsán látogatunk el, ezt követi Vietnam, ahol a nemek viszonya lesz a téma, míg Indiában az újdelhi kisebbségek helyzete. Utoljára Madagaszkárra megyünk, és az ottani közoktatást figyeljük meg.

MN: Mennyire kaptok szabad kezet?

TB: Minden riport ugyanazzal a felirattal és végefőcímmel kereteződik, ezenkívül háttéranyagot kell bemutatni az adott országról, térképinzerteket, a megadott téma - például környezetvédelem - rövid összefoglalóját, és a filmet készítő csoport is bemutatkozik. Ráadásul minden film nyolc perc hosszúságú lehet, de miután ezeket a feltételeket teljesítettük, már csak négy-öt percünk marad. Ennyi időben gondolkodhatunk, de persze ránk bízták, hogyan valósítjuk meg a témát.

MN: Mit lehet ennyi idő alatt elmondani?

TB: Mivel sohasem jártam ezeken a helyeken, és csak e-mailek révén ismerem azokat, akik fogadnak majd bennünket, nincs előzetes elképzelésem a dologról. A társaimmal sem találkoztam még, így aztán szerintem természetes, hogy csak abban bízhatunk, hogy a forgatás egy hete alatt, megismerve a helyszínt, a körülményeket, közösen kitalálunk valami izgalmasat. Ráadásul az egész produkció egyben vetélkedő is. A tévénézők egyfelől egy játékban vesznek részt, mert a 49 epizódban szerepelnek majd olyan információk - a producer úgy mondja, "rejtély" -, amelyeket a nézőknek fel kell jegyezniük és be kell küldeniük, a nyertesek pedig ellátogathatnak a forgatási helyszínekre. Emellett a közönség szavazhat kedvenc filmjeire. A nyertes csapat pedig egy egész estés dokumentumfilmet készíthet.

MN: Mennyire tartod fontosnak ezt a lehetőséget a filmes jövőd szempontjából?

TB: ´szintén szólva engem igazából a reklámfilmek érdekelnek, bár sokan lenézik a műfajt. A főiskola után errefelé szeretnék mozdulni, és persze nekem is nagy álmom, hogy egyszer játékfilmet készítsek. Ebbe a dologba szinte véletlenül kerültem, de egészen biztos vagyok abban, hogy olyan élményeket, tapasztalatokat szerzek, amelyeket egész életemben hordozni fogok.

Legát Tibor

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.