Robin Williamsből, Jim Carrey-ből és a hozzájuk hasonló, népszerű komikusokból kiindulva azt hihetjük, hogy zseniális humorérzékkel csak születni lehet, de elgondolkodtató az is, hogy a 26 éves Alix Generous az egyik legviccesebb TED-előadó, annak ellenére, hogy Asperger-szindrómával él.
Az autistákkal kapcsolatban általános – bár egyre inkább megcáfolhatónak tűnő – szakmai alapvetés, hogy egyszerűen nem értik a humort, de Alixnek például sikerült olyan jól megtanulnia a viccek anatómiáját, a nevetés és a csattanó időzítését és még a szemkontaktus tartását is, hogy 2017-es budapesti TED-előadásán teljes közönségét megnevettette.
Mint ahogy a legtöbb nature-nurture, vagyis természet kontra nevelés vitánál rendre kiderül, itt is valahol középen van az igazság. Tisljár Roland, a Debreceni Egyetem Magatartástudományi Intézetének adjunktusa már régóta kutatja a humort, s azt mondja, a legfrissebb kutatások arra mutatnak, hogy a humorérzéket nagyjából fele-fele arányban határozza meg az öröklés, illetve a környezet. A humor tehát fejleszthető, de tény az is, hogy vannak emberek, akik sokkal viccesebbnek születnek.
Litkai Gergely humorista a festéshez hasonlítja a humorérzéket: ha sokat járunk tanfolyamokra, ügyesebbek leszünk benne, de nem biztos, hogy festőművésszé válhatunk. Ő egyébként már az általános iskolában is írt vicces ballagási beszédeket, paródiákat, és sok humoristával ellentétben azt mondja, még a magánéletben is szeret viccelni.
A Dumaszínház vezetőjeként az is fontos feladata, hogy megállapítsa, kiből lehet jó komikus, ehhez pedig nemcsak éles szemre, hanem a humor szinte tudományos igényű vizsgálatára van szüksége: „Magyarországon kevés az igazán tehetséges humorista, ezért nagy tere van a fejlesztésnek. Rengeteg workshopot tartunk, figyeljük a tehetségkutatókat, és ha tehetségre bukkanunk, próbáljuk végig fogni a kezét. A stand-uphoz előadói és írói kvalitásokra is szükség van, a sitcomok írásához pedig rengeteg rutin kell.”
|
Litkai úgy látja, a stand-up műfaja nagyon népszerű nálunk, arra a kérdésre pedig, hogy mit találunk mi, magyarok a legviccesebbnek, egyáltalán nem meglepő a válasza. „A legkisebb közös többszöröst Bud Spencer és Terence Hill filmjei jelentik” – magyarázza a komikus, aki a Comedy Central egykori főszerkesztőjeként korábban sokat foglalkozott a humorfogyasztási igények kutatásával. Szerinte bírjuk az olyan felnőttrajzfilmeket is, mint a Family Guy, miként az Agymenők című sorozat is népszerű a magyarok körében.
Vicces, hogy az utóbbi főhőse egy olyan figura, akinek komoly gondjai vannak a szarkazmus megértésével, míg a szarkazmus, a gúny és az irónia jellegzetesen kelet-európai stílusértékek a humorban. Tisljár Roland is megerősíti, hogy a humor erősen meghatározott az adott kultúra és azon belül is elsősorban a család által, de talán a humor eredeténél sokkal fontosabb kérdés, hogy milyen funkciót tölt be az életünkben.
Reagan fegyvere
Freud annak idején azt mondta, a humor a stresszoldás eszköze, de a libidómániás pszichológus óta kiderült, hogy itt is jóval bonyolultabb a helyzet. „Manapság úgy tartják, hogy a humor legfontosabb funkciója a társas kapcsolatok fenntartása, hiszen a legtöbb humoros megjegyzés társas helyzetekben hangzik el” – magyarázza Tisljár. Ezekben a szituációkban többnyire az jár a legjobban, aki a viccet mondja.
Az elmúlt években számos kutatás bizonyította, hogy a jó humorérzék viszonylag sok előnnyel ruház fel minket társas kapcsolatainkban, kutatások szerint a humor még egyéb kvalitások hiányában is népszerűséggel ruházhatja fel az embert. A debreceni adjunktus példaként Ronald Reagant említi, akinek humoros válaszai még megkérdőjelezhető elnöki döntéseit is kompenzálták.
„Alapvetően szeretjük a humoros emberek társaságát, ebben az is szerepet játszhat, hogy belép a társas kívánatossági torzítás jelensége. Ez azt jelenti, hogy hajlamosak vagyunk azt gondolni a társadalmilag magasra értékelt tulajdonságokról, hogy bennünk több van belőlük az átlagnál” – magyarázza a kutató. Vizsgálatokból az is kiderült, hogy a vicces embereket vonzóbbnak látjuk, bár inkább a nők értékelik a férfiak humorérzékét, fordítva jóval kisebb mértékben működik csak ez a holdudvarhatás.
A kutatók szerint ez azért lehet, mert a férfiak számára más tulajdonságok tesznek vonzóvá egy nőt, elsősorban például a külső. Úgy tűnik tehát, a vicces embereket népszerűbbnek, sőt kreatívabbnak is látjuk, de Tisljár kutatásai szerint a humoros emberek valójában egyáltalán nem érzik magukat ennyire nagyszerűnek.
A humorérzék szubjektív megítélését kiküszöbölendő Tisljár Roland és Horváth Adrienn izgalmas módszerrel vizsgálták a humort. Interjúkat készítettek, és a megkérdezettektől azt kérték, gondoljanak a legviccesebb ismerősükre, aki először az eszükbe jut. Aztán azt kellett megítélniük, milyennek látják az illetőt, és szerintük milyen helyzetekben használja leginkább a humort: „Fontos leszögezni, hogy ebben a vizsgálatban a szélsőséges módon, szinte állandóan humorizáló személyekről van szó.
Az látszik, hogy a vizsgálati személyek szerint ezek az illetők a humort inkább egyfajta védvonalként használják, érzelmekről, igazán mély dolgokról nehéz velük beszélni.” A szakértő szerint épp ezért a humor fő funkciója az lehet, hogy védekezési mechanizmusként működjön, bár azt mondja, ez nem tudatos folyamatként zajlik, inkább reflexszerűen tör elő azokból, akiket megijeszt az érzelemkifejezés.
|
„A humor erősítheti a csoporthoz tartozást, összeköt minket, csökkenti az enyhébb társas szorongást. Azok, akik nem képesek hozzáférni saját érzelmeikhez, elsősorban a környezettől várják a válaszokat. Ők azt tanulják meg, hogy ha mások nevetnek, akkor jól végeztem a dolgomat, ha viszont szomorúak, akkor valamit én rontottam el. Az állandóan humorizáló ember tulajdonképpen folyamatosan azt kérdezi: ugye elfogadtok? A humor ráadásul biztonságot is ad, hiszen mindig ott van benne a visszalépési lehetőség: ha a valójában komolyan gondolt, de humorba csomagolt üzenetemet nem jól fogadják, mindig mondhatom, hogy ugyan, csak vicceltem.”
A humor azonban nem csak az egyén kezében lehet védőpajzs vagy aranyat érő eszköz, számos társadalmi folyamatban jut fontos szerephez.
Férfias poénok
Amikor Ráskó Eszter először színpadra állt, a videója alatt sorakozó durva kommentek többnyire még csak említést sem tettek a humoráról – inkább a külsejét vették célkeresztbe. „Mindannyian amatőrök voltunk, a férfi humoristákkal mégis sokkal inkább kesztyűs kézzel bántak, mint a női humoristákkal. A nők videói alatt ment a sok »takarodj vissza a konyhába«, a »hová jutott a világ« és az előadók külsejét ostorozó »minek áll ki, ha egyszer így néz ki«.” Pedig egy óceánnal arrébb fénykorukat élik a női humoristák: Tina Fey, Lena Dunham és Mindy Kaling népszerű műsorok még népszerűbb sztárjai, Amy Schumer 2016-ban az első női komikus volt, aki felléphetett a Madison Square Gardenben. De még ez is kevésnek bizonyult ahhoz, hogy megváltozzon a széles körben elfogadott sztereotípia: a nők nem viccesek.
Ben Schmidt, a bostoni Northeastern University adjunktusa az egyetemi oktatókat értékelő RateMyProfessor.com 14 millió kommentjét analizálva arra jutott, hogy a férfi oktatókat jóval nagyobb arányban jellemzik „viccesként” diákjaik, mint a nőket. 2012-ben Laura Mickes, a University of California San Diego pszichológia szakának professzora megelégelte, hogy a diákok nem értékelik a humorát, ezért egy kísérlettel próbálta felmérni, hogy a férfiak tényleg viccesebbek lennének-e a nőknél.
Ehhez a The New Yorker híres karikatúráit használta – ami egyébként a humor tudományos vizsgálatának bevett módja –, a diákoktól pedig azt kérte, írjanak minél viccesebb szöveget a rajzokhoz. A különbségek már a feladat kezdetén megmutatkoztak: míg a fiúk szemmel láthatóan izgalomba jöttek a kihívástól, a női hallgatók aggódni kezdtek, és már előre azzal mentegették magukat, hogy ők nem viccesek.
A képszövegeket később más személyeknek kellett értékelniük, és bár jórészt valóban a férfiak megoldásai közül kerültek ki a legjobb poénok, az alpári, szexuális tartalmú vicceket is inkább ők írták, azokat viszont nem igazán találták humorosnak a bírálók.
A kutatásokból tehát nem az látszik, hogy a férfiak egyértelműen viccesebbek, egyszerűen gyakrabban viccelnek, ezért több az esélyük a jó poénokra – ahogyan a gyenge viccekre is.
Ráskó Eszter szerint nem fontos, hogy férfi vagy női humoristáról van-e szó, mert amikor egy komikus felmegy a színpadra, akkor levetkőzi a nemét, s a sztori szolgálatába állítja az arcát és testbeszédét. „Van egy elmélet, mely szerint a humor elsősorban a férfiak evolúciós fejlődés során nyert eszköze, ami hatalmat és erőt hivatott kifejezni. Szerintem felesleges genderkérdést csinálni a humorból. Rengeteg nőnek van jó humora, csak sajnos sokan tartanak tőle, hogy ront majd a megítélésükön, ha inkább viccesnek tartják őket, mint intelligensnek.”
Ettől függetlenül Ráskó Eszter is elismeri, hogy Magyarországon a női humoristák gyakran szinte kényszeresen próbálják kerülni az olyan témákat, mint a szülés, az anyaság vagy a menstruáció, mert nem akarják, hogy ezek a poénok jelentsék a „női humort”. „Nem szeretnénk, hogy beskatulyázzanak bennünket és ránk süssék, hogy a nők poénjai csak a vaginájukból jöhetnek.”
A viccelés következményei
A nők vicceinél még mindig népszerűbb az a humor, amelyben éppen őket, esetleg valamely kisebbségi csoportokat tesznek nevetség tárgyává. Ezek egyértelműen primitív, viccesnek is aligha nevezhető poénok, de látszólag ártalmatlanok, hiszen csak viccről van szó. Valójában pontosan ez a vélekedés teszi veszélyessé és rendkívül kártékonnyá az efféle humort.
|
Az elmúlt években sok pszichológiai kutatás vizsgálta a humor és a kisebbségi csoportok iránti attitűdjeink kapcsolatát, és azt találták, hogy a szexista és rasszista poénok képesek megerősíteni negatív sztereotípiáinkat. A humor ilyenkor társadalmilag elfogadhatóvá teszi a becsmérlő, normáink által nem támogatott üzenetet is. Thomas E. Ford szociálpszichológus kutatásaiban félelmetes eredményekre jutott az ilyen viccek következményeit illetően: kiderült, hogy a szexista férfiak jóval nagyobb összeget vontak volna meg feminista szervezetektől, miután szexista kabaréjeleneteket nézettek velük, és néhány szexista poén után még a nők megerőszakolását is elfogadhatóbbnak találták.
Az ilyenfajta humor veszélyes következményei néhány éve az amerikai választások alatt mutatkoztak meg talán minden eddiginél látványosabban. Kezdetben még kevesen vették komolyan a 4chan, 8chan és Twitter közösségi szájtokon „ironikusan” zsidózó, Hitler-mémeket posztoló trollokat, mégis többek közt belőlük nőtt ki az alt-right mozgalom, amely Trumpot is felemelte.
Persze a humor kétélű fegyver. Néhány, Isztambulban élő szír menekült például a stand-up comedyn keresztül próbálja lebontani a sztereotípiákat. A 21 éves Omar Mohammad bátran viccel szigorú anyjáról vagy arról, milyen nehezen megy neki a csajozás Isztambulban. Az Al Jazeera riportjában azt mondta, szeretné bebizonyítani az embereknek, hogy a szírek egyáltalán nem olyanok, ahogyan a hírekben lefestik őket, ezért nyíltan poénkodik a menekültsors nehézségeiről is. 2016-ban lépett először színpadra, azóta pedig már több szír menekültet is toborzott maga mellé, akikkel szép lassan elkezdték megtölteni a bárokat, és átírni az előítéleteket. Az utóbbi talán kevésbé látványos, de Othman Nahhas, egy másik fiatal komikus bizakodó: „Ha nyíltan konfrontálódunk, az emberek elutasítóak lesznek. De ha viccelünk, az elgondolkodtatja őket: ja, hogy ők is csak emberek.”