Környezetbarát túlvilág

Együttműködés a természettel

Lélek

Immár nálunk is megjelentek az „alternatív” és „bio” temetkezési formák: hamvaink akár az űrbe vagy plüssmackóba is kerülhetnek, de növényként is tovább élhetünk egy erdőben.

„Ez egy természetes terület, a 2,5 hektáron az összes erdőalkotó fával találkozhatunk az egyéves cserjéktől a közel 300 éves böhöncökig. Ebben a látszólagos rendezetlenségben van az igazi, önmagát fenntartó rend. Itt mindenki találhat olyan fát, ami a hozzátartozója életéhez, habitusához, karakteréhez illik” – mondja Czumpf Attila tulajdonos, és szavainak az erdő csendje ad nyomatékot. Csak a hó ropog a talpunk alatt, még a patak is befagyott. A Tata közelében, Agostyántól nem messze, a gerecsei tájegység erdejében járunk, ami egyúttal temető is – koporsók és sírkövek nélkül.

 

Plüssmaci hamvaknak

Az elmúlt évtizedekben átalakultak a nyugati társadalom temetkezési szokásai. Ha fél évszázada valaki azt mondta volna, hogy a holttestek többségét hamarosan professzionális hamvasztóban fogják elégetni, az égésterméket összekeverik a vasgolyókkal porrá zúzott csontokkal, majd a hamvakat egy urnában temetik el, senki nem hisz neki, legfőképp a koporsógyártók nem. De ez történt: a koporsós temetések visszaszorultak, a hamvasztás hódít. Magyarországon negyedszázaddal ezelőtt a temetéseknek csak a harmada volt hamvasztásos, ma már több mint a fele, de a nagyvárosokban a még mindig hagyományosnak mondott koporsós „eljárás” már csak a temetések egyötödét teszi ki, ráadásul a vállalkozók mindenféle speciális szolgáltatásokat is nyújtanak. Úgy tűnik, a sírok gondozása egyre inkább teher az élőknek, miközben növekszik az igény, hogy egyedi, az elhunyt életéből, szokásaiból, világképéből következő gesztusok jelenjenek meg. Ilyen lehet például a szív vagy a focilabda alakú, az elhunyt portréjával díszített urna, a maradványok egy részét tartalmazó ékszer, vagy a kagylót formázó otthoni relikviatartó. A hamvakat ugyanis annak ellenére egyre többen helyezik el otthonukban, hogy a 2013-as kegyeleti törvény épp a hamvasztás terjedése miatt, mások szerint a temetői lobbi hatására szigorított ezen: igazolni kell, hogy a hamvak méltó, az összes családtag által látogatható helyre kerülnek, a saját kertben történő urnaelhelyezéshez vagy a hamvak szétszórásához pedig további engedélyek kellenek a családtagoktól vagy a terület tulajdonosától.

A temetkezési vállalkozók elsőre meghökkentőnek tűnő szolgáltatásokat is biztosítanak. Egyre több helyen és olcsóbban elérhető a hamvak vízbe vagy a temetői földbe szórása, de van olyan cég is, amelyik repülős, hőlégballonos, sőt, űrhajós szórást is megszervez, a hamvakból mesterséges korallzátonyt készít, vagy tűzijáték-rakétába tölti és fellövi az égbe, esetleg puha, „bármikor megölelhető plüssmaciba” csomagolja, hogy „a gyanútlan látogatók szeme elől eldugva lapuljunk a nappalink polcán, továbbra is szűk családi körben”.

 

Nyom nélkül eltűnni

De hódít a környezettudatos, a károsanyag-kibocsátást, a ráfordított időt, pénzt és energiát minimalizáló szemlélet is. A ma már több szervezettel (Natural Death Center, Natural Burial Company), a bioélelmiszereket ellenőrző hálózathoz hasonló rendszerrel (Green Burial Council) rendelkező mozgalom lényege az ökológiai elvek érvényesítése a teljes temetési folyamatban, a búcsúztatási módok leegyszerűsítése, azt sugallván, hogy a „fenntartható biorészlegek” kialakításával gazdaságilag is jól járnak a temetők. A koncepciót a kilencvenes évek közepén a nagy-britanniai Carlisle-ben az anyagi nehézségek miatt dolgozta ki a temető vezetője, de pár évvel később az Egyesült Államokban a The Ramsey Creek Preserve már a világ első ökotemetőjeként nyílt meg, ahol kizárólag olyan holttesteket helyeznek el, amiket semmilyen konzerváló kemikáliával nem kezeltek. A ragasztás és a fémfogó nélküli koporsóknak kezeletlen fából kell lenniük, de megengedett a természetes gyapjútakaróba tekert holttest temetése is. Itt a sírokat általában nem látják el jelzéssel, de egy földön fekvő, megvésett kő belefér, ha az előfordul a környéken, mivel a „temető” üzemeltetői itt főleg a természetvédelmi terület hosszú távú megőrzésén dolgoznak. Ilyen és ehhez hasonló területből jelenleg több mint ötven van a tengerentúlon, s nem számoltuk bele a hagyományos nyughelyek hasonló szolgáltatásait. De vannak olyanok, akik az igazi biotemetést otthon képzelik el: az amerikai Jerri Lyons „házi temetést” népszerűsítő projektje a három londoni pszichoterapeuta által alapított Natural Death Care intézet elveit követi. Ők azt vallják, hogy biztosítani kell a lehetőséget arra, hogy az ember személyes környezetében, otthon halhasson meg úgy, hogy kórházi dolgozók vagy temetkezési cégek alkalmazottjai helyett a szerettei foglalkoznak vele az utolsó órákban és az utolsó órák után.

A gyapjútakaróba tekert vagy lebomló kartonkoporsóban földbe tett, vegyszermentes holttest a természetes lebomlás során nyom nélkül tűnik el, mindenféle energiaráfordítás és károsanyag-kibocsátás nélkül, sőt utolsó környezetbarát tettként tápanyaggal is ellátja a bioszférát – ez a gondolat egyre többeknek jelent megnyugvást. De már a hagyományos hamvak Dunába eresztése, szétszórása vagy lebomló urnában történő elhelyezése is lényegesen zöldebb megoldás, mint a koporsós temetés, és ezek a szolgáltatások egyre népszerűbbek Magyarországon is. Ugyancsak elterjedt itthon a Bios környezetbarát urna is, amihez jár egy juhar-, kőris- vagy páfrányfenyőfamag és csírázást segítő keverék is – így a temetés egyben faültetés is.

De hol szórhatjuk szét vagy ültethetjük el faként szeretteink hamvait? A szabályozást betartva csakis saját kertünkben vagy a terület tulajdonosának írásos engedélyével, közterületen, közparkban semmiképp. A Fővárosi Közgyűlés egyik albizottsága tavaly májusban hozott erről egy precedens értékű döntést: hiába kérte egy fővárosi lakos, nem kapott engedélyt arra, hogy édesanyja hamvait a Margitszigeten szórja szét. A testület arra hivatkozott, hogy a közpark használóinak rekreációhoz való joga elsőbbséget élvez a területen, a kegyeleti szolgáltatásokkal a temetőkhöz kell fordulni.

A két és fél hektáros agostyáni emlékerdőt azok választhatják, akiknek nincs a tulajdonukban megfelelő terület. Itt kizárólag organikus alapanyagból készült, karbonsemleges, a természet részévé váló urnákat helyeznek el egy választott fa tövébe, majd fémhuzallal a fához rögzítenek egy névtáblát az elhunyt nevével. Lehetőség van facsemeték ültetésére is a hamvakkal együtt, de erre még nem volt példa.

 

Sír az erdő

„Az az alapelv, hogy változatlanul kell hagyni az erdőt. Szezonális virágok a szertartás során elhelyezhetők, de pár nap múlva elvisszük azokat is. Csak a névtábla maradhat, a fémszalagot évente kiengedjük, hogy ne gátolja a fát a növésben” – mondja az agrármérnök és humánökológus Czumpf Attila, aki nemcsak a terület tulajdonosa, hanem az emlékerdő mellett működő ökofalu alapítója és a Natura 2000-es terület megóvásáért felelő Természetes Életmód Alapítvány elnöke is. „Az emlékerdő koncepciója egybevág az ökofalu filozófiájával: a mi feladatunk, hogy a modern kori életünk lehetőségeit arányosítsuk az ökoszisztéma szolgáltatóképességével. Ez a fönntarthatóság üzenete, mára kényszere is” – mondja, miközben átkelünk az emlékerdőnél húzódó, egykor az Esterházy-birtokhatár jelölésére szolgáló árkon. „A cél az együttműködés a természettel, ha úgy tetszik, a teremtett világgal, az ember életében és halálában is”– fűzi még hozzá.

A területen már a kétezres évek elején is temetkeztek olyanok, akik kapcsolatban álltak az ökofaluval, a rekonstruált Árpád-kori templom körül egy tucat fejfa látható. A különleges temetkezési helynek híre ment, még az emlékezetes rádiósorozat, A Szabó család egyik tagját is ide temették el szimbolikusan, nyilván nem függetlenül attól, hogy a sorozatot író Bakonyi Péter jó barátja volt Czumpf Attilának. Az emlékerdő kidolgozása viszont egy hazatelepült fiatal vállalkozó érdeme. Az agrár- és vadgazdálkodási mérnök-informatikus Bihari Imre nyolc évig élt Ausztráliában. Miután hazajött, lebomló koporsók forgalmazásával és hamvasztóüzemek fejlesztésével próbálkozott, sikertelenül. Az emlékerdő ötletét egy több mint tíz éve működő német cégnél látta meg, a részletekre később a salzburgi Maximilian Mayr Melnhof báró tanította meg. „Ő annyival volt könnyebb helyzetben, hogy van 35 ezer hektár saját erdője. Itthon, amikor kapcsolatok és vállalkozói tapasztalat nélkül belekezdtem, azzal szembesültem, hogy a külföldi példákat nem lehet ráhúzni a magyar szabályozásra. A megfelelő erdőterület megtalálása a legnagyobb probléma. Az agostyáni emlékerdő igazából egy jövőbeni szolgáltatás referenciaterülete” – mondja Bihari.

A vállalkozás mostanában nyugvóponton van. Ha valaki rátalál az interneten az emlékerdőre, vállalják a temettetést, de a temetkezési vállalkozók maguktól nem ajánlják. Alig több mint egy tucat szertartást végeztek itt az elmúlt másfél évben. Az osztrák, német, svájci példák alapján kidolgozták a saját módszerüket, kiépítették az értékesítési hálózatot, és Bihari szerint már csak egy fővároshoz közelebbi, 5–10 hektáros terület kellene ahhoz, hogy szélesebb körben ismert legyen az emlékerdő-koncepció. Csakhogy hiába tetszett mindez a Földművelésügyi Minisztériumnak, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalnak, az Országos Erdészeti Egyesületnek, a Duna–Ipoly Nemzeti Park Igazgatóságnak és a Pilisi Parkerdő Zrt.-nek, előbb-utóbb elakadtak az egyeztetések. Az erdészeti szabályozás ugyanis nem fogalmazza meg egyértelműen, mit ért erdő-igénybevétel alatt, ezért attól tartanak a hatóságok, hogy támadható döntést hoznak.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.