„Ez isteni volt! Olyan szép lettem, hogy indulhatok valami modellpályázaton is” – mondja Anna a frissítő arcmasszázs, egy kis smink és beszélgetés után. Az asszony 56 éves, fél éve keres állást, korábban egy cég ügyfélszolgálatán dolgozott. Tavaly nyáron elküldték, azóta állásinterjúkra jár. Tudja, hogy életkora miatt a munkakeresés türelemjáték. De nem adja fel, továbbra is ügyfelekkel szeretne foglalkozni, s azért is szeretne egy kicsit jobban kinézni, mert egy ilyen munkakörben fontos a külső. Úgy tűnik, a zuglói Tükörkép Műhelyben, a kerület szociális szépségszalonjában teljesült a kívánsága.
Betáblázva
A kis helyiség január második hetében nyílt az Erzsébet királyné útján. Elsősorban munkanélkülieket várnak, akik egy-egy állásinterjú előtt szeretnék rendbe hozni magukat, illetve olyanokat, akik régóta nem engedhetik meg maguknak, hogy fodrászhoz vagy kozmetikushoz menjenek.
A Zuglói Család- és Gyermekjóléti Központon belül már hosszú ideje működik egy munkaközvetítő iroda, illetve az állásinterjúkra felkészítő munkavállalási és pályaorientációs csoport, ahol segítenek önéletrajzot írni, motivációs tréningeket és fókuszált beszélgetéseket tartanak, sőt úgy 50 céghez ki is tudják közvetíteni a jelentkezőket. Ez a szolgáltatás egészült most ki a Tükörkép Műhellyel. „Sok ügyfél jön hozzánk, hogy írjunk egy jó önéletrajzot, és készítsünk egy jó fotót. Akkor miért ne lehetne egy olyan hely, ahol kicsit meg is szépülhetnek az állásinterjú előtt?” – mondja Szombati Cecília szociális munkás, a központ munkatársa.
A szociális szépségszalon ötlete másfél éve született, miután Szabó Rebeka, Zugló szociális ügyekért felelős alpolgármestere megismerte a VII. kerületben működő, hasonló szolgáltatást nyújtó szépségszalont, a MASNI-t. „Elmentem hozzájuk, megnéztem, hogyan működnek, majd a munkatársaimmal kidolgoztuk a zuglói viszonyokra alkalmazható koncepciót. Sok-sok egyeztetés után végül 2016 januárjában terjesztettem a képviselő-testület elé az ötletet, decemberben indult a próbaüzem, januárban pedig állandósult” – mondja Szabó, majd hozzáteszi, hogy a helyiség az önkormányzat tulajdona, felújították, átalakították. A 3,6 milliós költséget az önkormányzat állta.
„17 éve vagyok kozmetikus, 10 éve fodrász, most végeztem szociális munkásként, a családsegítőben másfél hónapja dolgozom. 10 éve járok családok átmeneti otthonaiba és anyaotthonokba hajat vágni. Hamar rájöttem, hogy ezt szeretném csinálni. Ez több mint egy hajvágás, de nem szépségápolási szempontból…” – mondja Rózsa Magdolna. Ő vágja a hajat, szedi a szemöldököt, festi a körmöt, közben teával kínálja a betérőket, és mindenkivel elbeszélget. Noha még csak néhány hete indult a szalon, Magdi hetekre előre be van táblázva, heti négy napot tölt a műhelyben, egy-egy ügyfélre két, két és fél órát szán. „A családsegítőben mindenki kap egy kupont, akit érdekel a szolgáltatás. Utána felhívnak telefonon, időpontot egyeztetünk, és beszélgetünk is, hogy miért jönne, mit szeretne, mikor megy állásinterjúra. Aztán eljön, kap egy relaxáló masszázst, arcradírozást, hajvágást vagy szárítást, körömvágást, egy kis sminket. Közben beszélgetünk a tervekről, a célokról. Sokkal nagyobb önbizalommal mennek el, mint ahogy megérkeznek” – meséli Magdi. Egy év alatt 4-500 ügyféllel számolnak.
Ruha, játék, kívánságok
A szolgáltatásért senki sem fizet, de csak a családsegítőben kapott kuponnal lehet igénybe venni. Ha valaki betéved az utcáról, Magdi vele is elbeszélget, majd a családsegítőbe irányítja. Nem titkolt céljuk, hogy olyanokat is elérjenek, akik nem mennének a központba, de így, a szépségszalonon keresztül megismerhetik a többi szolgáltatást. „Sokuknak nincs állása, adósságot halmoztak fel, esetleg bántalmazzák őket otthon. Nem is tudják, mennyi mindenben tudunk nekik segíteni. A szalon talán egy kapu, amin keresztül elérjük őket” – jegyzi meg Rózsa Magdolna.
A Tükörkép Műhelyben van egy nagy játszósarok, így amíg anyuka szépül, a gyerekeknek is jut hely. Ottjártunkkor egy mindenórás kismama ült az egyik székben, azt mondta, ha megszületik a baba, jönnek együtt is. „A múltkor egy négygyerekes anyuka jött be. Évek óta nem volt ideje magára, egyébként sincs ilyesmire pénze, mindig gondban volt, hová tegye a gyerekeket. Teljesen felfrissült a két óra alatt, a gyerekek pedig hazavihettek pár játékot” – meséli Magdi, jelezve, hogy a szolgáltatás minden tekintetben nagy segítség. Anna szerencsés, mert a férje dolgozik, de egy keresetből nem jut mindenre. „Első a rezsi, aztán az étel, és nem az, hogy jól nézzek ki. Óriási lehetőség ez nekünk, hiszen hosszú ideje nem engedhetjük meg magunknak, hogy fodrászhoz, kozmetikushoz járjunk” – mondja az asszony.
Egy ügyfél többször is jöhet, de ha talál állást, van stabil keresete, és megengedheti magának, hogy fizessen a szolgáltatásért, Magdi továbbküldi egy-egy megbízható kollégájához. Pénzt nemcsak az ügyfelektől, de az adományozni kívánóktól sem fogadnak el, inkább elegánsabb, állásinterjúkon használható ruhákat, cipőket, kiegészítőket gyűjtenek, illetve játékokat. „Vezetek egy listát azokról, akik megfordulnak nálam, felírom, szükségük van-e valamire, van-e gyerekük, ők mit szeretnének, és ha befut egy kívánságuknak megfelelő adomány, tudom, kit kell keresni – mondja Magdi. – Karácsony előtt például egy óriási mackó érkezett, oda is adtuk egy kislánynak, akinek ez volt a régi vágya. Az anyuka elmondta, ez lesz az egyetlen ajándék karácsonykor, még fára sem telik nekik. A mackó adományozója később érdeklődött nálam, hová került a játék, mire elmeséltem neki a család történetét. Erre másnap mozgósította a barátait, akik beállítottak egy nagy karácsonyfával, égősorral, ajándékokkal, hogy vigyünk el mindent a családnak.”
Az adományok, főként a ruhaadományok, arra is jók, hogy olyanokat is becsábítsanak a szalonba, akik egyébként nem jönnének. Például azokat a férfiakat, akik bátortalanul közelítenek a szépségszalon felé. „Ők a ruhákért szívesen bejönnek, s ha már itt vannak, beinvitálom őket egy teára, kicsit beszélgetek velük, és elmondom nekik, mit vehetnek itt még igénybe. Egyre érdeklődőbbek, nem adok egy hónapot, itt fognak sorban állni ők is – nevet Magdi, majd így folytatja: – Úgy látom, valahogy könnyebben megnyílnak, akik ide járnak, talán azért, mert fodrászként, kozmetikusként hozzáérek a testükhöz, a bizalmi szférájukba kerülök. De sokat jelenthet az is, hogy szociális munkás is vagyok, tudok tanácsot adni, motiválni őket, fókuszáltabb beszélgetést folytatni velük.” A szépségápolás mellett Magdi stílustanácsadást is tart, illetve önbizalom-növelő és személyiségfejlesztő csoportfoglalkozásokat is vezet.
Mielőbb munkát
Az eredmény már most látható: a szalon működésének bő egy hete alatt 3-4 ügyfél már el is helyezkedett. „Ilyenkor azonnal felhívnak, hogy sikerült, küldik a képeket, folytatódik a beszélgetés. A múltkor az egyik ügyfelem, aki 10 éve keres állást, benne volt a tévében, boldogan újságolta, hogy azóta mindenki úgy köszön neki, hogy »Szia, celeb!«, de a lényeg, hogy kapott egy takarítói állást. Este 11-kor küldte az SMS-t.” A másik pozitív visszajelzés, hogy Magdit sok kollégája keresi: ők is csatlakoznának, csinálnának valami hasonlót, akár önkéntesként is. A szépségápoláshoz szükséges termékeket sokszor a cégek is ajándékba adják, vagy beszállítási áron, így járulva hozzá a kezdeményezéshez.
A kiadásokat az önkormányzat állja. „A szalon annak a szociális modellnek a része, amit Zuglóban elkezdtünk: a minimális anyagi biztonság megteremtésére, a lakhatás elvesztésének megakadályozására, az önkormányzati lakásszféra átalakítására törekszünk, és arra, hogy álláskeresési szolgáltatásunkkal mielőbb munkát találjanak az ügyfeleink. A szépségszalonnal is segíteni akarunk, de úgy, hogy partnerként tekintjük azokat, akik a szociális ellátórendszerben vannak, eszközt adunk a kezükbe, hogy a támogatott helyzetből maguk tudjanak kijönni, és később nekünk már ne is kelljen segíteni – mondja Szabó Rebeka. – A Tükörkép Műhely ugyanis nemcsak a külsőségekről szól, hanem az önbizalom növeléséről is, arról, hogy az ügyfél szeressen újra tükörbe nézni, magabiztosabbá váljon.”