Kiállítás: Szex az árpaföldön

  • Zsuppán András
  • 2003. november 13.

Lélek

Nagyméretű, kerámiából és kőből készült műpéniszek a vitrinben. Obszcén porcelánfigurák előtt nevetgélő látogatók. Zavart összekacsintások. A kukkolásra Erotika a népi kultúrában címmel a szolnoki Damjanich Múzeum biztosított lehetőséget.

Nagyméretű, kerámiából és kőből készült műpéniszek a vitrinben. Obszcén porcelánfigurák előtt nevetgélő látogatók. Zavart összekacsintások. A kukkolásra Erotika a népi kultúrában címmel a szolnoki Damjanich Múzeum biztosított lehetőséget.Anéprajztudomány vezető szakfolyóiratában, az Etnographiában még a 80-as években is kipontozták az illetlennek tartott szavakat, vagy kihagytak néhány oldalt a pajzán fordulatot vett történetekből. A magyar nép alapvető szemérmességének mítosza nagyon mélyen gyökerezik: miközben a szobatudósok egyre vadabb metaforikus értelmet tulajdonítanak egyes népdaloknak, rejtett szexuális vonatkozásokat fedezve fel minden petrencerúdban, addig a terepen évtizedekig össze se merték gyűjteni a valóban szabad szájú rigmusokat és vicceket. Pedig a valódi folklór kerüli az öncélú malackodást és a szimbolista finomkodást, ellenben nyersen őszinte. És érdekli a dugás.

Az elmúlt években divat lett "közel hozni a kultúrát az emberekhez", vagyis olyan arcait is megmutatni a múltnak, melyeket a hagyományos felfogás lényegtelennek vagy éppen kínosnak tartott. Ennek a trendnek az egyik legsikeresebb képviselője volt a budapesti Néprajzi Múzeum Félre gatya, pendely! című tavalyi kiállítása, mely már megelőlegezte, hogy nemsokára az alsónemű alá is bepillanthat az érdeklődő közönség.

A népi kultúra szexualitással kapcsolatos vonatkozásai mára elfogadott kutatási területté váltak, és néhány éve Nagykőrösön kiállítást is rendeztek a témában, ez azonban nem váltott ki akkora érdeklődést, mint a két hete megnyitott szolnoki tárlat. A hét múzeum által összeadott tárgyak igyekeznek a lehető legszélesebb kontextusba helyezni a témát, a természeti népektől a modern vásári bóvlikig. Láthatunk afrikai szobrocskákat, görög vázafestmények másolatait és a Szolnok környékén élt történelem előtti népek régészeti leleteit, a magyar népi tárgyakkal való összehasonlítás mégis majdnem lehetetlen: ilyen kevés bemutatott emlékkel képtelenség megvalósítani a nagy ívű koncepciót.

Az érdekes ötlet szintjén megrekedt antropológusi körképnél sokkal többet mond az a két vitrin, amit az 1880-as évekből származó pajzán feliratú butéliákkal és sok-sok kis fa- és szarufaragvánnyal zsúfoltak tele. A szeretkező párocskák mintha csak egy soha nem látott,

népi Kámaszutra

illusztrációi lennének, olyan naiv őszinteséggel mutatják be a különböző pozíciókat és testhelyzeteket. A "nincs új a nap alatt" érzése itt valóban kissé mellbe vágja az embert: az anális szex népszerűségéről zsúptetős kis hazánkban mintha még Móricz se nagyon értekezett volna.

A falakon remek fényképek mutatják be a közelmúltig élő obszcén lakodalmi szokásokat, látjuk a menyasszonyt, amint büszkén mutatja a kamerának a díszdobozba zárt, tökéletes élethűségű kalácspéniszt, amit természetesen el kellett fogyasztani a menyegző során, és a nagy pirulással magasba tartott sárgarépát vagy birkafarkat, miközben a háttérben felsejlenek a 80-as évek magyar falujának használati tárgyai és lakásbelsői.

A kiállítás rendezői nem tekintik lezárt, befejezett egésznek a népi kultúrát, és ezért egészen napjainkig kiterjesztik vizsgálódásuk körét. Két teljes vitrint töltenek meg a giccsesen obszcén modern vásárfiák, mindjárt a kétségtelenül esztétikusabb, de éppolyan disznó afrikai faragványok közvetlen közelében. Az egy irányba tendáló műalkotások közül talán csak azt a kertészkalapos, pocakos figurát emelnénk ki, melyet felhúzható kaktuszfarokkal látott el az ismeretlen népi mester, posztmodern módon egyesítve a bajor, a mexikói és a dél-alföldi életérzést.

A múzeum egyetlen termét elfoglaló tárlat meglehetősen konzervatív muzeológusi elveket követ, nincsenek interaktív eszközök vagy megérinthető darabok, csak maguk a tárgyak sorakoznak a vitrinekben egymás mellett, minden magyarázó szöveg nélkül. A látogatónak magának kell összeraknia a nem túl bonyolult gondolatmenetet: az egyszerű nép tértől és időtől függetlenül mindig szívesen foglalkozik a szexualitással, és a busmanoktól a dabasi vásárig mindenki szívesen farag péniszt. Ennél többre egyetlen szobában nem is nagyon telhet.

A minimalista elvek csak a bal hátsó sarokban sérülnek, ahol egy pajzán, ám nem túl vicces mese illusztrációjaként búbos kemencét építettek, melynek nyílásába derékig behajol a piros ruhás menyecske. A folytatást mindenkinek a fantáziájára bízzuk, de azt azért elárulhatjuk, hogy a szolnokiak csak a kéményseprő érkezése előtti pillanatig merték megjeleníteni a történetet.

A visszafogottság azonban nem hátrány. A bejárat mellett olvasható öt rövid interjúrészlet például a maga tisztaságában többet mond minden kultúrtörténeti tanulmánynál. A Vajda Mária gyűjtötte, 1974 és 1983 közötti balmazújvárosi szövegeken idős parasztemberek beszélnek arról, mit jelent számukra a szex és a szerelem, egyszerű szavakkal, a dolgokat a nevükön nevezve, mégis

minden obszcenitás nélkül

Hasonlóképpen elgondolkodtató az a fénykép, mely koporsóba zárt, öltönyös, keménykalapos halottfaragványt ábrázol, örök erekcióba meredve, mintha csak egy ősi görög kultuszszobrocska kései utóda lenne. Bár a látogatók többsége nevetgélve továbblép, minden tizedik embernek az arcára fagy a mosoly a felismeréstől, és ez többet ér, mintha egy okos néprajzos értekezne fél oldalon a kép mellett a halál és az erotika kapcsolatáról.

A szolnoki kiállítás sokat akar: megváltoztatni gondolkodásunkat a népről, a hagyományos falusi kultúra jellegéről, de a mai magyar vidékről és lakóiról is. A merész ötlettel valószínűleg beírták magukat a magyar néprajz történetébe, hiszen elsőként hívták fel a szélesebb közönség figyelmét a témára, és a Damjanich Múzeum látogatottsága is bizonyára a sokszorosára fog ugrani a következő hetekben. De ha az erőltetett vicceskedést és a fölényeskedő gőgöt általában sikerült is elkerülniük, mindvégig kényes határon egyensúlyoznak. Mert nincs annál visszataszítóbb, mint amikor sminkelt, középkorú magyartanárnők csapata kuncog rég halott parasztemberek ágya fölött.

Zsuppán András

A kiállítás megtekinthető november 30-ig, Szolnok, Damjanich Múzeum, Kossuth tér 4.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.