Kiállítás: Szex az árpaföldön

  • Zsuppán András
  • 2003. november 13.

Lélek

Nagyméretű, kerámiából és kőből készült műpéniszek a vitrinben. Obszcén porcelánfigurák előtt nevetgélő látogatók. Zavart összekacsintások. A kukkolásra Erotika a népi kultúrában címmel a szolnoki Damjanich Múzeum biztosított lehetőséget.

Nagyméretű, kerámiából és kőből készült műpéniszek a vitrinben. Obszcén porcelánfigurák előtt nevetgélő látogatók. Zavart összekacsintások. A kukkolásra Erotika a népi kultúrában címmel a szolnoki Damjanich Múzeum biztosított lehetőséget.Anéprajztudomány vezető szakfolyóiratában, az Etnographiában még a 80-as években is kipontozták az illetlennek tartott szavakat, vagy kihagytak néhány oldalt a pajzán fordulatot vett történetekből. A magyar nép alapvető szemérmességének mítosza nagyon mélyen gyökerezik: miközben a szobatudósok egyre vadabb metaforikus értelmet tulajdonítanak egyes népdaloknak, rejtett szexuális vonatkozásokat fedezve fel minden petrencerúdban, addig a terepen évtizedekig össze se merték gyűjteni a valóban szabad szájú rigmusokat és vicceket. Pedig a valódi folklór kerüli az öncélú malackodást és a szimbolista finomkodást, ellenben nyersen őszinte. És érdekli a dugás.

Az elmúlt években divat lett "közel hozni a kultúrát az emberekhez", vagyis olyan arcait is megmutatni a múltnak, melyeket a hagyományos felfogás lényegtelennek vagy éppen kínosnak tartott. Ennek a trendnek az egyik legsikeresebb képviselője volt a budapesti Néprajzi Múzeum Félre gatya, pendely! című tavalyi kiállítása, mely már megelőlegezte, hogy nemsokára az alsónemű alá is bepillanthat az érdeklődő közönség.

A népi kultúra szexualitással kapcsolatos vonatkozásai mára elfogadott kutatási területté váltak, és néhány éve Nagykőrösön kiállítást is rendeztek a témában, ez azonban nem váltott ki akkora érdeklődést, mint a két hete megnyitott szolnoki tárlat. A hét múzeum által összeadott tárgyak igyekeznek a lehető legszélesebb kontextusba helyezni a témát, a természeti népektől a modern vásári bóvlikig. Láthatunk afrikai szobrocskákat, görög vázafestmények másolatait és a Szolnok környékén élt történelem előtti népek régészeti leleteit, a magyar népi tárgyakkal való összehasonlítás mégis majdnem lehetetlen: ilyen kevés bemutatott emlékkel képtelenség megvalósítani a nagy ívű koncepciót.

Az érdekes ötlet szintjén megrekedt antropológusi körképnél sokkal többet mond az a két vitrin, amit az 1880-as évekből származó pajzán feliratú butéliákkal és sok-sok kis fa- és szarufaragvánnyal zsúfoltak tele. A szeretkező párocskák mintha csak egy soha nem látott,

népi Kámaszutra

illusztrációi lennének, olyan naiv őszinteséggel mutatják be a különböző pozíciókat és testhelyzeteket. A "nincs új a nap alatt" érzése itt valóban kissé mellbe vágja az embert: az anális szex népszerűségéről zsúptetős kis hazánkban mintha még Móricz se nagyon értekezett volna.

A falakon remek fényképek mutatják be a közelmúltig élő obszcén lakodalmi szokásokat, látjuk a menyasszonyt, amint büszkén mutatja a kamerának a díszdobozba zárt, tökéletes élethűségű kalácspéniszt, amit természetesen el kellett fogyasztani a menyegző során, és a nagy pirulással magasba tartott sárgarépát vagy birkafarkat, miközben a háttérben felsejlenek a 80-as évek magyar falujának használati tárgyai és lakásbelsői.

A kiállítás rendezői nem tekintik lezárt, befejezett egésznek a népi kultúrát, és ezért egészen napjainkig kiterjesztik vizsgálódásuk körét. Két teljes vitrint töltenek meg a giccsesen obszcén modern vásárfiák, mindjárt a kétségtelenül esztétikusabb, de éppolyan disznó afrikai faragványok közvetlen közelében. Az egy irányba tendáló műalkotások közül talán csak azt a kertészkalapos, pocakos figurát emelnénk ki, melyet felhúzható kaktuszfarokkal látott el az ismeretlen népi mester, posztmodern módon egyesítve a bajor, a mexikói és a dél-alföldi életérzést.

A múzeum egyetlen termét elfoglaló tárlat meglehetősen konzervatív muzeológusi elveket követ, nincsenek interaktív eszközök vagy megérinthető darabok, csak maguk a tárgyak sorakoznak a vitrinekben egymás mellett, minden magyarázó szöveg nélkül. A látogatónak magának kell összeraknia a nem túl bonyolult gondolatmenetet: az egyszerű nép tértől és időtől függetlenül mindig szívesen foglalkozik a szexualitással, és a busmanoktól a dabasi vásárig mindenki szívesen farag péniszt. Ennél többre egyetlen szobában nem is nagyon telhet.

A minimalista elvek csak a bal hátsó sarokban sérülnek, ahol egy pajzán, ám nem túl vicces mese illusztrációjaként búbos kemencét építettek, melynek nyílásába derékig behajol a piros ruhás menyecske. A folytatást mindenkinek a fantáziájára bízzuk, de azt azért elárulhatjuk, hogy a szolnokiak csak a kéményseprő érkezése előtti pillanatig merték megjeleníteni a történetet.

A visszafogottság azonban nem hátrány. A bejárat mellett olvasható öt rövid interjúrészlet például a maga tisztaságában többet mond minden kultúrtörténeti tanulmánynál. A Vajda Mária gyűjtötte, 1974 és 1983 közötti balmazújvárosi szövegeken idős parasztemberek beszélnek arról, mit jelent számukra a szex és a szerelem, egyszerű szavakkal, a dolgokat a nevükön nevezve, mégis

minden obszcenitás nélkül

Hasonlóképpen elgondolkodtató az a fénykép, mely koporsóba zárt, öltönyös, keménykalapos halottfaragványt ábrázol, örök erekcióba meredve, mintha csak egy ősi görög kultuszszobrocska kései utóda lenne. Bár a látogatók többsége nevetgélve továbblép, minden tizedik embernek az arcára fagy a mosoly a felismeréstől, és ez többet ér, mintha egy okos néprajzos értekezne fél oldalon a kép mellett a halál és az erotika kapcsolatáról.

A szolnoki kiállítás sokat akar: megváltoztatni gondolkodásunkat a népről, a hagyományos falusi kultúra jellegéről, de a mai magyar vidékről és lakóiról is. A merész ötlettel valószínűleg beírták magukat a magyar néprajz történetébe, hiszen elsőként hívták fel a szélesebb közönség figyelmét a témára, és a Damjanich Múzeum látogatottsága is bizonyára a sokszorosára fog ugrani a következő hetekben. De ha az erőltetett vicceskedést és a fölényeskedő gőgöt általában sikerült is elkerülniük, mindvégig kényes határon egyensúlyoznak. Mert nincs annál visszataszítóbb, mint amikor sminkelt, középkorú magyartanárnők csapata kuncog rég halott parasztemberek ágya fölött.

Zsuppán András

A kiállítás megtekinthető november 30-ig, Szolnok, Damjanich Múzeum, Kossuth tér 4.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.