Kiállítás: Szex az árpaföldön

  • Zsuppán András
  • 2003. november 13.

Lélek

Nagyméretű, kerámiából és kőből készült műpéniszek a vitrinben. Obszcén porcelánfigurák előtt nevetgélő látogatók. Zavart összekacsintások. A kukkolásra Erotika a népi kultúrában címmel a szolnoki Damjanich Múzeum biztosított lehetőséget.

Nagyméretű, kerámiából és kőből készült műpéniszek a vitrinben. Obszcén porcelánfigurák előtt nevetgélő látogatók. Zavart összekacsintások. A kukkolásra Erotika a népi kultúrában címmel a szolnoki Damjanich Múzeum biztosított lehetőséget.Anéprajztudomány vezető szakfolyóiratában, az Etnographiában még a 80-as években is kipontozták az illetlennek tartott szavakat, vagy kihagytak néhány oldalt a pajzán fordulatot vett történetekből. A magyar nép alapvető szemérmességének mítosza nagyon mélyen gyökerezik: miközben a szobatudósok egyre vadabb metaforikus értelmet tulajdonítanak egyes népdaloknak, rejtett szexuális vonatkozásokat fedezve fel minden petrencerúdban, addig a terepen évtizedekig össze se merték gyűjteni a valóban szabad szájú rigmusokat és vicceket. Pedig a valódi folklór kerüli az öncélú malackodást és a szimbolista finomkodást, ellenben nyersen őszinte. És érdekli a dugás.

Az elmúlt években divat lett "közel hozni a kultúrát az emberekhez", vagyis olyan arcait is megmutatni a múltnak, melyeket a hagyományos felfogás lényegtelennek vagy éppen kínosnak tartott. Ennek a trendnek az egyik legsikeresebb képviselője volt a budapesti Néprajzi Múzeum Félre gatya, pendely! című tavalyi kiállítása, mely már megelőlegezte, hogy nemsokára az alsónemű alá is bepillanthat az érdeklődő közönség.

A népi kultúra szexualitással kapcsolatos vonatkozásai mára elfogadott kutatási területté váltak, és néhány éve Nagykőrösön kiállítást is rendeztek a témában, ez azonban nem váltott ki akkora érdeklődést, mint a két hete megnyitott szolnoki tárlat. A hét múzeum által összeadott tárgyak igyekeznek a lehető legszélesebb kontextusba helyezni a témát, a természeti népektől a modern vásári bóvlikig. Láthatunk afrikai szobrocskákat, görög vázafestmények másolatait és a Szolnok környékén élt történelem előtti népek régészeti leleteit, a magyar népi tárgyakkal való összehasonlítás mégis majdnem lehetetlen: ilyen kevés bemutatott emlékkel képtelenség megvalósítani a nagy ívű koncepciót.

Az érdekes ötlet szintjén megrekedt antropológusi körképnél sokkal többet mond az a két vitrin, amit az 1880-as évekből származó pajzán feliratú butéliákkal és sok-sok kis fa- és szarufaragvánnyal zsúfoltak tele. A szeretkező párocskák mintha csak egy soha nem látott,

népi Kámaszutra

illusztrációi lennének, olyan naiv őszinteséggel mutatják be a különböző pozíciókat és testhelyzeteket. A "nincs új a nap alatt" érzése itt valóban kissé mellbe vágja az embert: az anális szex népszerűségéről zsúptetős kis hazánkban mintha még Móricz se nagyon értekezett volna.

A falakon remek fényképek mutatják be a közelmúltig élő obszcén lakodalmi szokásokat, látjuk a menyasszonyt, amint büszkén mutatja a kamerának a díszdobozba zárt, tökéletes élethűségű kalácspéniszt, amit természetesen el kellett fogyasztani a menyegző során, és a nagy pirulással magasba tartott sárgarépát vagy birkafarkat, miközben a háttérben felsejlenek a 80-as évek magyar falujának használati tárgyai és lakásbelsői.

A kiállítás rendezői nem tekintik lezárt, befejezett egésznek a népi kultúrát, és ezért egészen napjainkig kiterjesztik vizsgálódásuk körét. Két teljes vitrint töltenek meg a giccsesen obszcén modern vásárfiák, mindjárt a kétségtelenül esztétikusabb, de éppolyan disznó afrikai faragványok közvetlen közelében. Az egy irányba tendáló műalkotások közül talán csak azt a kertészkalapos, pocakos figurát emelnénk ki, melyet felhúzható kaktuszfarokkal látott el az ismeretlen népi mester, posztmodern módon egyesítve a bajor, a mexikói és a dél-alföldi életérzést.

A múzeum egyetlen termét elfoglaló tárlat meglehetősen konzervatív muzeológusi elveket követ, nincsenek interaktív eszközök vagy megérinthető darabok, csak maguk a tárgyak sorakoznak a vitrinekben egymás mellett, minden magyarázó szöveg nélkül. A látogatónak magának kell összeraknia a nem túl bonyolult gondolatmenetet: az egyszerű nép tértől és időtől függetlenül mindig szívesen foglalkozik a szexualitással, és a busmanoktól a dabasi vásárig mindenki szívesen farag péniszt. Ennél többre egyetlen szobában nem is nagyon telhet.

A minimalista elvek csak a bal hátsó sarokban sérülnek, ahol egy pajzán, ám nem túl vicces mese illusztrációjaként búbos kemencét építettek, melynek nyílásába derékig behajol a piros ruhás menyecske. A folytatást mindenkinek a fantáziájára bízzuk, de azt azért elárulhatjuk, hogy a szolnokiak csak a kéményseprő érkezése előtti pillanatig merték megjeleníteni a történetet.

A visszafogottság azonban nem hátrány. A bejárat mellett olvasható öt rövid interjúrészlet például a maga tisztaságában többet mond minden kultúrtörténeti tanulmánynál. A Vajda Mária gyűjtötte, 1974 és 1983 közötti balmazújvárosi szövegeken idős parasztemberek beszélnek arról, mit jelent számukra a szex és a szerelem, egyszerű szavakkal, a dolgokat a nevükön nevezve, mégis

minden obszcenitás nélkül

Hasonlóképpen elgondolkodtató az a fénykép, mely koporsóba zárt, öltönyös, keménykalapos halottfaragványt ábrázol, örök erekcióba meredve, mintha csak egy ősi görög kultuszszobrocska kései utóda lenne. Bár a látogatók többsége nevetgélve továbblép, minden tizedik embernek az arcára fagy a mosoly a felismeréstől, és ez többet ér, mintha egy okos néprajzos értekezne fél oldalon a kép mellett a halál és az erotika kapcsolatáról.

A szolnoki kiállítás sokat akar: megváltoztatni gondolkodásunkat a népről, a hagyományos falusi kultúra jellegéről, de a mai magyar vidékről és lakóiról is. A merész ötlettel valószínűleg beírták magukat a magyar néprajz történetébe, hiszen elsőként hívták fel a szélesebb közönség figyelmét a témára, és a Damjanich Múzeum látogatottsága is bizonyára a sokszorosára fog ugrani a következő hetekben. De ha az erőltetett vicceskedést és a fölényeskedő gőgöt általában sikerült is elkerülniük, mindvégig kényes határon egyensúlyoznak. Mert nincs annál visszataszítóbb, mint amikor sminkelt, középkorú magyartanárnők csapata kuncog rég halott parasztemberek ágya fölött.

Zsuppán András

A kiállítás megtekinthető november 30-ig, Szolnok, Damjanich Múzeum, Kossuth tér 4.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.