Gyász

Meghalt Seres Mariann

  • Narancs
  • 2017. április 23.

Lélek

Velünk volt. Akkor is velünk volt már, amikor még nem volt velünk. Akkor is velünk volt, amikor mindennap köztünk volt. S aztán is velünk volt, hogy elment tőlünk. Most is velünk van, mi meg magunk alatt, mert meghalt.

Amikor még nem volt velünk, úgy mentek a dolgok, hogy az ember direkt szívesen járt a Toldi moziba, mozizni is, meg volt alatta sokáig valami csehó is, amolyan tipikusan kilencvenes évek eleji formátum. Bármelyikbe mentél, számíthattál rá, hogy Mariann ott lesz és segít: eligazít a mozi s a kocsmászat dolgaiban, adott esetben csak azzal, hogy köszön, mosolyog, megismer. Az ember egy moziban nem nagyon szorul segítségre, de az, hogy engem itt ismernek, nos, különös élvezet: nála volt kapható ingyért, egy másik mosolyért, olyanért, ami tényleg nem kerül semmibe. Előbb a moziban volt valamilyen hátramozdító, majd a moziban székelő Balázs Béla Stúdióban. Bementél, ott volt, s a dolgok piszkosul rendben voltak. Csevegtetek.

Aztán valami film- és videóforgalmazónál kavart, ott is velünk volt. Amikor odakerült, még frissen élt új kollégái körében a lapunkkal folytatott, s számukra bukovári sajtópör emléke, nevetve mesélte, hogy milyen rossz a hírünk arrafelé. Mert velünk volt, akkor is velünk.

Aztán idejött dolgozni a Magyar Narancshoz. Örömmel, jókedvvel, tenni akarással, embert úgy örülni e közösségnek nemigen láttunk, mint őt. Büszke volt, ragyogott, s szó szerint enyhülést hozott: nyár volt, negyvenhét fok árnyékban. Másnapra lett egy raklapnyi munkavédelmi ásványvíz a legdrágábbikból. Kapott egy önálló irodát, még a főszerkesztőnek sem volt olyanja, mit nem adtunk volna érte, de ő nem szerette, mert mindig ott akart lenni, ahol… ahol… mi is? Ahol mi is akartunk, ahol történik valami, ahol van még valaki. Volt egy nézése, egy arckifejezése, ami minden körülmények közt azt hozta ki az emberből, hogy meg kell mutatnia a tőle telhető legjobbat, el kell intézni, amit kér, tudni kell a kérdésére a választ, el kell kicsit kápráztatni, mert az nála elvárás. A tekintet, ami egy percre különbbé tette az embert önmagánál. Igyekeztünk megtenni tehát, ami tőlünk tellett, ő cserében elintézte a dolgokat, mint azt a rohadt vizet. Lett ez, lett az, legfőképpen lett olvasói kártyánk, csak csodák nem lettek. El is ment egy idő után.

De ott volt a Verziónál, az emberjogi dokufesztiválnál, ahol ugyancsak az volt a feladata, hogy elintézze a dolgokat. Közel volt, régi harcostársunknál, karnyújtásnyira, csak fel kellett hívni, de jelentkezett ő magától is, s akkor a telefonon is átjött az a tekintet, ami kihozta belőled a legjobbat.

Aztán kisvártatva már a könyvszakmából, marketingvonalról jelentkezett. Ott is velünk volt, egyengette utunkat az Írók Boltjában, a könyvfesztiválon, összehozott pár könyvbemutatót, ezt-azt. Olyan volt, mint anno a moziban – maga a bizonyosság, a biztos tudat: ott a Mariann.

Ma reggel ez a bizonyosság omlott össze, s tűnt el a semmibe. Kevesebben lettünk, kevesebbek lettünk, és gyászolunk.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.