A velünk élő Lego

Védhetetlen kockák

Lélek

Milyen új stratégiákat vet be a pereskedni mindig kész Lego egy olyan piacon, ahol egyre-másra jelentkeznek a klóngyártók, és a gyerekek figyelme is másfelé kalandozik?

Ha valaki már nem emlékezne: a Lego zsenialitása abban rejlett, hogy az egyes kockák szabadon összeépíthetők. Az ember először összerakja a dobozon és az összerakási útmutatón szereplő benzinkutat, űrhajót, darus kocsit vagy tengeralattjárót, aztán egy idő után szétszedi, és elkezd kedvére építeni a kockákból. Azonban 1978-ban a legókocka szabadalmi védettsége lejárt. Ettől fogva elvben boldog-boldogtalan fröccsönthetett olyan műanyag elemeket, amelyeket össze lehet építeni a hivatalos legóelemekkel.

Ezt persze a Lego sem nézte tétlenül, hosszú jogi csatákat vívott azokkal az európai, amerikai és ázsiai cégekkel, amelyek éltek is a lehetőséggel. Az 1990-es években megpróbálkozott azzal is, hogy védjegyoltalom alá helyeztesse a legókockát. Ilyen védelem alá tartozik például a Coca-Cola jellegzetes üvegpalackja. A védelmi kérelmet azonban a Mega Bloks nevű kanadai gyártó, amely korábban már pereskedett a Legóval, megtámadta. Az ügy egészen az Európai Unió Bíróságáig (EUB) jutott, amely kimondta, hogy az építőkocka nem védethető le. De amit a kockánál nem sikerült elérni, az a legófigurák esetében akadálytalanul teljesült. A jellegzetes figurákat az EUB 2015-ös ítélete szerint nem gyárthatja akárki.

 

Klónok támadása

A Lego stratégiája jól kivehető. Ha lehetőség van rá, pert indít a kockáival kompatibilis játékokat gyártók ellen. A pereket rendre elveszíti ugyan, de az eljárásnak így is elrettentő ereje van. Emellett teljes joggal indít jogsértési pereket olyan cégek ellen, amelyek hivatalos Lego-szetteket másolnak le és kínálnak eladásra. A cég bőszen igyekszik védjegyoltalmat kérni mindenre, amire csak tud. De van e stratégiának egy másik vetülete is.

A Lego bevételei a kilencvenes évek elejétől csökkenni kezdtek. A cég 1997-ben már csupán 171 millió koronányi adózás előtti profitot tudott felmutatni, 1998-ban pedig 66 éves fennállása során először veszteséges évet zárt. Az éves mínuszok egyre nőttek, 2003-ban már 175 millió euró volt a veszteség. Újabb és újabb klóngyártók jelentek meg a piacon, köztük a Best-Lock, a Cobi és a fent említett Mega Bloks. Ezekhez csatlakoztak a 2010-es években a kínai Lepin, a Coco és társaik. A szülők immár egyre több oktató, készségfejlesztő, a kreativitást javító játékból választhattak. És persze vehettek játékkonzolt, a gyerekvágyak netovábbját, és reménykedhettek abban, hogy az tényleg javítja a szem-kéz koordinációt.

A Legónak 2005-re sikerült ismét profitot termelnie, részben a saját márkáknak (például a legsötétebb időkben is sikeres Bionicle-sorozatnak), részben a filmes partnerségeknek (például a legósított Star Wars-univerzumnak) köszönhetően. A cég mindkét iránnyal próbálkozik azóta is. A saját fejlesztésű, az animációs filmekben és a Legoland témaparkokban is megjelenő saját világokra a legjobb példa a Ninjago, amely rekordeladásokat hozott. Ha pedig belelapozunk egy katalógusba, akkor a Stranger Things-től a Batmanen át egészen a Super Marióig máshonnan ismerős figurák tömegével találkozhatunk.

A Legolandek mellett megjelentek újfajta szórakoztató termékek is. Előbb a videójátékok, majd a filmek. A Ninjagóból tévésorozat, mozifilm, videójáték és képregény is létezik. Persze nem felejtették el kiadni az építőkockás tematikus szetteket sem, ezekből több évadnyi is kijött. Immár nemcsak a tévésorozatok, de a saját sztorimárkákhoz kapcsolódó rendes játékok is évadokra vannak osztva.

 

Apu legója

A cég 2012-re a legértékesebb játékgyártóvá nőtte ki magát, megelőzve a többi márka mellett a Barbie és a Hot Wheels brandeket is tulajdonló Mattelt. Azóta volt ugyan egy kisebb visszaesés, de így is átlagosan évi 1 milliárd dolláros profitot termel a Lego.

A 2010-es évek új jelensége az AFOL kategória kiaknázása is. A betűszó kibontása az Adult Fan of Lego, azaz a játék felnőtt rajongóiról van szó. Ők azok, akik a különböző szetteknek a sorszámait is fejből vágják, a kedvenc modelljeiket pedig nem szedik szét, hanem dísztárgyként gyönyörködnek bennük. Nem kizárt, hogy befektetési vagy gyűjtési céllal vásárolt kibontatlan dobozaik is vannak otthon. A monitorjuk feletti polc minifigurákkal van tele, a következő drága szettet pedig annak alapján választják ki, hogy mennyi idő lesz összerakni.

Az AFOL számára a Lego egyszerre a rajongás tárgya és egyfajta puzzle. A szett megépítése olyan, mint a kirakós megfejtése. Minél több darabból áll, minél bonyolultabb, annál nagyobb a kihívás. Nekik lehet eladni a 120 ezer forintos Lamborghini modellt, a kandallópárkányt teljesen elfoglaló birodalmi csillagrombolót, az ismert épületek egyszerűsített, de felismerhető mását ábrázoló Architecture sorozatot vagy a Saturn V hordozórakétát. Remek tulajdonságuk az AFOL-oknak, hogy rendelkeznek önálló keresettel. A Lego 2010-ben úgy mérte fel, hogy az eladott szetteknek csupán 5 százalékát veszik felnőttek. Viszont a Brickpicker 2015-ös felmérése szerint a felnőtt rajongók többsége nem csatlakozik felhasználói csoportokhoz, amelyekre a cég egyszerűen rálátna. Az is kiderült, hogy a felnőtt rajongók több mint negyede évi 1000 és 2500 dollár közötti összeget költ a hobbijára. Ez pedig már egy Halálcsillagban (170 ezer forint) vagy Lamborghini modellben (125 ezer forint) is kifejezhető összeg. Minden játékgyártónak jól jönnek az ilyen rajongók. A Mattel külön fanklubot tart fenn azoknak, akik ritka, különösen részletes festésű Hot Wheels kocsikat szeretnének venni. Már a klubba sem egyszerű bejutni, annyi az érdeklődő. Aki kimarad belőle, az kénytelen lesz az eBay-en vadászni a ritkább példányokra; pedig 3–4 centis játék autókról van szó.

Napjainkban újabb trükköt vetett be a Lego. Ruhamárkákkal, divatcégekkel létesít kollekciókat. Ha egy neves designer és egy ismert brand közös terméket hoznak létre, azt a Designer X Brand jellegű névvel szokás jelezni.

 

X korszak

Ilyen együttműködés az is, amikor a divatszféra két, egymástól távoli cége fog össze. Idén márciusban röppent fel a hír, hogy készül a Prada divatház Adidas sportcipője, ezt el is keresztelte a sajtó Prada X Adidasnak. Szeptemberre már el is kapkodták az első, csillogó ezüstszínű, fehér és fekete edzőcipőt, de jönnek még további közös termékek is.

Felmerülhet a kérdés, mégis kivel készíthet közös termékeket a Lego? De a helyes kérdés inkább az: kivel nem? A bejelentett partnerségek egyike, a Lego és az Ikea együttműködéséből született termék már kapható is. Ez a Bygglek nevű doboz, amelynek a tetejét a Legóra jellemző hengeres kitüremkedések borítják, azaz nemcsak tárolja az építőkockákat, de a doboztetőre rögtön építeni is lehet. Nem ez a világ legnagyobb ötlete, de a két cég biztos lehet abban, hogy hálás szülők milliói fognak dobozt vásárolni abban a reményben, hogy rá tudják venni a gyermekeiket, hogy játszás után pakolják el az elemeket.

A Bygglek doboz olyan ötlet, amit bárki legyárthatna és le is gyártana, ha a Lego kevésbé hajlana a pereskedésre. Ugyanez igaz a másik, folyamatban lévő együttműködésből származó termékekre. A Lego X Levi’s kollekcióban természetesen nem olyan farmernadrágok készülnek, amelyekre jól tapadnak az ABS-műanyag építőkockák. Ehelyett olyan pólókat lehet vásárolni, amelyeken egyrészt legókockák láthatók, másrészt Levi’s felirat. A póló mellett persze lesz kis plakettel felszerelt farmerdzseki, nadrág, hátizsák és pulóver is. A plakettre lapos legóelemekből lehet majd mosolygó arcokat és rövid feliratokat kirakni. És lesz a kockák tipikus színei­ben pompázó, a márka jellegzetes formáit megidéző Adidas sportcipő is – úgy tűnik, ez egyfajta kötelező köre a brandkollaborációknak. Ezzel a Lego új vásárlókat ér el, pénzhez jut, ráadásul fut egy-két kört a sajtóban is. Ingyenreklám és talált pénz, mutassanak egy üzletembert, aki nemet mondana erre a kombinációra.

De azok sem maradnak hoppon, akik tényleg csak játszani akarnak. Ők vehetnek vödrös építőkockákat, ezekhez még összerakási útmutató sem jár. Vagy szétnézhetnek a kínai boltokban, ahonnan a cég minden igyekezete ellenére sem tűntek el az igazi Legóra a megtévesztésig hasonlító készletek. Akinek nem telik eredeti csillagrombolóra (230 ezer forint), az az AliExpressen megtalálhatja a Mould King nevű gyártó gyanúsan hasonló termékét 109 ezerért, vagy egy még névtelenebb cég csomagolás nélküli, zacskóban szállított űrhajóját 50 ezer forintért. A márkanevek gyakran változnak, de a logót is lekoppintó Lepin például állandó szereplője a klónokról szóló cikkeknek. A kínai klóngyártók nem adnak ki üzleti jelentéseket, így nehéz megmondani, mennyire sikeresek. 3–4 ezres eladási számokat azonban könnyű találni az e-kereskedelmi oldalakon.

Mára elérkeztünk oda, hogy a klóngyártók is keresik az együttműködési lehetőségeket – főleg olyan cégekkel, amelyekkel az igazi Lego nem feltétlenül keresné a kapcsolatot. A kínai gyerekek részéről viszont érthető igény, ha a Harry Potter mellett a helyi gyártású látványos sci-fi filmek (A vándorló Föld például magyar felirattal is elérhető a Netflixen) járgányait is szeretnék megépíteni. Klón legóból erre is van már lehetőség. Nem elég tehát, hogy vajúdnak a brandek és közösnek szülnek hibrid termékeket, de már a klónozott, kalóz brand is másokkal közös termékekben gondolkodik.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.