A főváros szerint elég büntetés a méhlegelőt lekaszáló Fidelitasnak a kommentelők dühe

  • narancs.hu
  • 2021. június 28.

Lokál

Alig használt területen sikerült lekaszálniuk a méhlegelőt, a főváros szerint a folyamat része az is, hogy vannak, akik még nem értik a városökológiát. 

Mint arról korábban beszámoltunk, vasárnap a Fidelitas önkéntesei egy fűkaszával nekiestek a Vadvirágos Budapest program egyik "méhlegelőjének", és lekaszálták a gyepet

Korábban már írtunk arról, hogy a magasabbra engedett gyepek előnye, hogy több harmatot, vizet kötnek meg, ezáltal pozitívan hatnak a talaj vízháztartására, az ilyen felületek kevésbé száradnak ki aszályos időszakban, és saját vízháztartásuk lévén nem igazán szorulnak locsolásra; a kijelölt területeken pedig évi 1–3 (esetenként célzott, a nem kívánt növényekre fókuszáló) kaszálást megtartva a vadvirágoknak van idejük kifejlődni, virágozni, magot érlelni, terjedni. A vadvirágok és a kevésbé bolygatott zöld felületek élő- és táplálkozóhelyet biztosítanak a rovarvilág számára, utóbbi pedig a városban élő madarak számára szolgál táplálékul, így több fajt sikerülne visszacsábítani a városba.

Jobboldali politikusok és véleményformálók ugyanakkor rendszerint egyszerűen gaznak tekintik a kijelölt sávokat, a Fidelitas ezúttal azzal kommentálta az akcióját, hogy „Budapest baloldali vezetői a közterület gondozására is alkalmatlanok", és hogy "a parlagon hagyott területeket elnevezték méhlegelőnek, amiket az emberek felháborodása ellenére nem számolnak fel. Úgy döntöttünk, hogy a magasra nőtt gaz-erdőt közösségileg lekaszáljuk!” 

Bár a Fidelitas nem tért ki rá, hogy az összesen 28 hektárt lefedő, szám szerint 22 méhlegelő közül melyiket kaszálták le, kérdéseinkre a főpolgármesteri hivatal sajtóosztálya közölte, hogy 

a Fidelitas a Görzenál melletti országzászlónál található, egyébként forgalom elől teljesen elzárt, alig használt, méhlegelőnek kijelölt foltot kaszálta le.

Hozzátették, a méhlegelők egyébként a főváros kezelésében lévő 6 millió m2 gyepterület össz-vissz 4,5 százalékát érintik, és folyamatosan monitorozzák őket, az eddigi néhány hónapos megfigyelések alapján már most 

"több mint két és félszer több faj jelenik meg a méhlegelőnek kijelölt felületeken, mint a kontrol területeken, ami biodiverzitás szempontjából egészen elképesztő eredmény".

"Akiknek nem csak üres szavak a klímavészhelyzet vagy a biodiverzitás, az tudja, hogy egy-egy ilyen városi ökológiai felület mennyivel több vizet képes megtartani, a nyári melegben párologtatni, vagy védelmet biztosítani a talajnak. A többiek pedig tarra vágnak egy biodiverz élőhelyet a legnagyobb nyári forróságban" - tették hozzá. 

Arra a kérdésünkre, hogy amúgy van-e bármilyen szankció ilyen esetben (például ha valaki önkényesen nekiállna kaszálni, füvet nyírni, vagy fákat kivágni például a Margitszigeten), azt választolták:

"Azt látjuk, hogy ezért az akcióért éppen elég büntetést kap a Fidelitas a kommentelőitől is."

"Az edukációnak fontos lépése, hogy legyenek benne olyan értetlenek is, akik először találkoznak azzal a szóval, hogy városökológia. A második lépésként azt várjuk, hogy fel is fogják majd az értelmét, lényegét. Nem adjuk fel, hogy egyszer majd nekik is sikerül. Addig is látogassanak el a Kossuth téri, Szent György téri vagy a XII. kerületi méhlegelők helyszínére, ezeket a jobboldali kormányzat vagy a jobboldali vezetésű kerület hozta létre" - ajánlotta a főpolgármesteri hivatal sajtóosztálya. 

Kerestük Bardóczi Sándort, Budapest főkertészét is, cikkünk megjelenéséig nem reagált, amint válaszol, azt is közöljük. 

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.