Kultúrházak és közművelődés 1.

A hakni és ami mögötte van

  • Hamvay Péter
  • 2015. szeptember 27.

Lokál

A statisztikák szerint tavaly átlagosan minden magyar állampolgár több mint hét alkalommal vette igénybe a közművelődési hálózat szolgáltatásait, amely Magyarország legnagyobb szervezete. Mégse tudunk róla semmit. Kétrészes cikkünkben ezen a helyzeten próbálunk javítani.

Író-olvasó találkozóknak, tánc­házaknak, kiállításoknak, amatőr és nem amatőr színházaknak, filmkluboknak és emlékezetes buliknak adtak helyet az egykori művházak ott is, ahol közel-távol nem volt más lehetőség a kultú­rával való találkozásra. S ha volt – és sok helyen volt – egy-egy lelkes igazgató, programszervező, a késő szocializmus izgalmas, a hivatalos kultúrpolitika határait feszegető szigeteit is megteremthették. A rendszerváltás után aztán pusztulásnak indult a hálózat, jó párat bezártak közülük, és úgy tűnt, a szocializmussal, majd a digitális kultúra megszületésével a művházaknak is befellegzett.

Az utolsó fellépő

Az utolsó fellépő

Fotó: Sióréti Gábor

Azonban a községek áldozatvállalása mellett az elmúlt évtizedekben számos, elsősorban vidékfejlesztési projekt – TIOP, KEOP és társaik – keretében sok tízmilliárd forint áramlott a területre, és jórészt megújulhatott Magyarország legnagyobb, tavaly épp 3414 intézményt és közösségi színteret számláló szervezetének épületállománya. (1997 óta nem művelődési házakról beszélünk, ugyanis a vonatkozó törvény közművelődési feladatellátásról rendelkezik, aminek csak egy részét jelenti a jórészt a szo­cializmusból örökölt művelődésiház-hálózat. Van, ahol könyvtár, iskola, tájház vagy más intézmény látja el a közművelődési feladatokat is.)

Az intézményekben 11 500 fő dolgozik, háromnegyedük teljes munkaidőben, s több mint harmaduk felsőfokú végzettséggel rendelkezik. A programok megvalósításában azonban – a vállalkozókat, segítőket, önkénteseket is beleszámítva – a hálózatot szakmai szempontból összefogó Nemzeti Művelődési Intézet (NMI) adatai szerint több mint 47 ezer ember vesz rész. Az önkormányzati intézményekben a közalkalmazotti bértábla az irány­adó, „ezért a tehetséges, nyelveket beszélő, a városi kultúrát jól ismerő szakemberek már inkább a vállalkozói szektorban helyezkednek el” – beszél a gondokról Pordány Sarolta, a Budapesti Művelődési Központ igazgatója. „A felsőoktatási képzés elitista jellege miatt nehéz a helyi kultúrákat jól ismerő művelődésszervezőket találni, ezért a túlkínálat mellett állandó a szakember- és a vezetőhiány.”

Inkei Péter, a Budapesti Kulturális Obszervatórium igazgatója szerint a közművelődési intézmények a közösség­építés, hagyományőrzés és képzés hármas feladatát töltik be ma is. Ezenkívül nem elhanyagolható funkció – a közösségépítésbe sorolható – szórakoztatás sem, hiszen egyre több nagy rendezvényt tartanak a művelődési házak, ami mind a fenntartók, mind a közönség igényével találkozik. A különböző szakkörök, nyugdíjasklubok csaknem 15 ezer csoportban jóval több mint félmillió embert aktivi­záltak 2014-ben – sorolja Polyák Albert, az NMI főigazgatója az impozáns adatokat, amelyek szerint úgy egymillió hazánkfia kerül egy év alatt alkotó közösségbe a közművelődési hálózat által.

A művelődési házak másik pillére a felnőttoktatás: 2014-ben 78 ezernél is több ember számára nyújtott lehetőséget a tanulásra. Az együttműködő partnerekkel közösen szervezett képzésekkel együtt ez a szám 123 ezerre nőtt. Ehhez csatlakoznak az ismeretterjesztő előadások, melyeken 2014-ben – ha hihetünk a statisztikáknak – több mint egymillióan vettek részt. Arányaiban a legnagyobb látogatószámot azonban a közművelődési intézmények által szervezett művészeti műsorok és nagy rendezvények érik el évről évre: tavaly közel 176 ezer ilyen jellegű program volt, ami három és fél magyarországnyi látogatót vonzott. Beletartoznak ezekbe a gatyaletolós haknibrigádok, a falunapok dínomdánomjai, de például a Centrál Színház által szervezett Keszthelyi Nyári Játékok is. Mindent összevéve a közösségi művelődési programok tavaly horribilis nagyságú közönséget, több mint 76,5 millió nézőt vonzottak, ami mellett eltörpülnek a mainstream kultúra számai. Pordány Sarolta azonban hozzáteszi, hogy „nagyon nehéz pontos látogatói számokat mondani, mert a nagyrendezvényeken, fesztiválokon becsült adatokkal dolgoznak a szervezők.”

Tiszteletet a bolgároknak!

Amikor arra kérjük Inkei Pétert, hogy beszéljen Európa közművelődési modelljeiről és azok finanszírozásáról, elpanaszolja, hogy nem történt nemzetközi felmérés – ők öt alkalommal futottak neki, de nem találtak finanszírozót rá –, így nem tudni pontosan, hogy a különböző neveken, különböző fenntartók által és szervezeti struktúrákban működő művelődési házak, dom kulturyk, community centerek mit is rejtenek magukban. Eszerint sem a kormányokat, de furcsa módon magukat a szereplőket sem érdekli a struktúra európai összehasonlítása – mondja Inkei. A rendszerszintű együttműködést nehezíti az is, hogy nincsenek olyan egységes sztenderdjei a közművelődési intézményeknek, mint a könyv­tá­raknak vagy a múzeumoknak. Vannak olyan országok, mint Franciaország vagy Belgium, ahol például az oktatás teljes egészében hiányzik a kínálatukból, máshol ez a legfontosabb elem.

Az felmérés nélkül is látszik, hogy történetileg és funkcionálisan is roppant színes képpel van dolgunk. Talán Belgiumban a legnagyobb a szervezettség, ott szigorú sztenderdek írják elő az önkormányzatok számára a közművelődési feladatokat. Franciaország elsősorban a szféra csúcsintézményeire lehet büszke, a 19 maisons de la culture-t André Malraux hozta létre abból a célból, hogy a hivatásos művészeteknek adjanak otthont, afféle befogadó intézményekként.

Az egykori szocialista országok mindegyikében hasonló rendszer épült ki, de korántsem azonos a struktúra utóélete – mondja Inkei. Így Csehország, fejlett nyugat-európai államnak tételezve magát, a szocialista múlt kínos emlékeként határozottan levetette magáról a kultúrházak rendszerét. Nem így Szlovákia és a balti államok. Mindegyikük felhasználta a közművelődési struktúrát a nemzeti kultúra fel-, illetve újraépítésére. Ám míg Szlovákia elsősorban a folklórban találta meg identitását, a balti államokban a digitális kultúra letéteményesei lettek a szovjet rendszerből maradt kultúrházak. A bolgárok nemes hagyományhoz, a nemzetté válás folyamatában meghatározó szerepet játszó olvasókörök, a csitalisték világához nyúltak vissza. A 19. századi mozgalom a húszas-harmincas években intézményesült, ezt tekintették mintának a szocializmustól örökölt rendszer megújításakor. A néhány száz csitaliste vezetői és működtetői a helyi polgárok, de a finanszírozást a központi büdzséből kapják. A bolgárok egyébként a csitaliste szervezetéből eredeztetik az európai kultúrházak ötletét is.

PANKKK’s not dead

Az önkormányzatiságon alapuló bolgár modell mind az SZDSZ, mind az MDF szakértői számára csábító út volt a rendszerváltás után, de végül nem ez az irány győzött. Magyar Bálint, aki 1994–1998 között felügyelte a területet, a Narancsnak elmondta, hogy a közművelődési törvény megalkotásakor inkább az állami-önkormányzati felelősséget hangsúlyozta, és igyekezett minél több költségvetési és szakmai biztosítékot beépíteni a rendszerbe. Magyar szerint ugyanakkor a rendszer továbbfejlesztése, a könyvtárak, iskolák és művelődési házak szinergiáinak kihasználása nem igazán járt sikerrel. A nagy projektekre koncentráló első Orbán-kormány után a kultúráért felelős Hiller Istvánt első minisztersége alatt jobban érdekelték a külföldi évadok és általában a magaskultúra, a második ciklusában pedig az oktatás vitte el a figyelmét. Két minisztersége között Bozóki András alkotott koherens koncepciót: „A művelődési házakban folyó munkát három összefüggő programmal, a Közkincs, a PANKKK és a Tengertánc programmal támogattuk” – emlékezett vissza lapunknak az egykori miniszter. Az nemcsak a tárca kommunikációjáról, hanem a közkultúra és az elit kultúra viszonyáról is sokat elárul, hogy milyen végzetesen félreértették Bozóki céljait. Úgy állították be, hogy a komolyzene helyett a könnyűzenét kívánja államilag támogatni. Holott az L. Simon László által Cseh Tamás Program néven részben felújított PANKKK elsősorban a klubélet feltámasztását, a tehetségkutatást, az első lemez kiadásának támogatását jelentette. A Közkincs program segítségével 100 kistelepülésen újult meg a könyvtár, művelődési ház, múzeum, emlékház, tájház, illetve alakíthattak ki a kisközösségek kulturális célokat szolgáló épületet. A Tengertánc pedig a táncházmozgalom hagyományának szélesítését célozta.

A 2010-ben államtitkári székbe ülő, nagyokat álmodó Szőcs Gézát egyáltalán nem érdekelte a terület – mesélik, hogy néha az előre megírt beszédeiben is átugrotta a közművelődésre vonatkozó részeket. Nem így utóda, L. Simon László. 2012. november 30-ától a Magyar Művelődési Intézet nevét Nemzeti Közművelődési és Közgyűjteményi Intézetre változtatta, és nagy hatalmú háttérintézménynek szánta. Závogyán Magdolnát nevezte ki az élére, aki korábban a Békés Megyei Önkormányzati Hivatalban dolgozott kulturális referensként. L. Simon terve nem valósult meg, és az intézmény továbbra is csak a közművelődésre koncentrált, 2013. április 1-jétől Nemzeti Művelődési Intézet néven. A terület hirtelen megnövekedett súlyát mutatja, hogy az intézet vezetője öt hónapja helyettes államtitkárrá avanzsált. A közművelődést azonban nem önértéke emelte magasra.

Tényleg nagyon sok ember

Alig van olyan község, ahol ne lenne valamilyen közösségi vagy annak kinevezett tér, a nagyobbakban több is. Több mint kétezer civil szervezet folytat ezek mellett alapfeladatként közösségi művelődési tevékenységet, így összesen 5500 szervezetről beszélhetünk abban az országban, ahol 3200 körüli a települési önkormányzatok száma.
A legtöbb – konkrétan 3378 – intézményt a helyi önkormányzatok tartják fenn. 1414 működik egyesületi formában, 471 alapítványként, az egyházak 49, a kisebbségi önkormányzatok 17 szervezetet tartanak el – áll az NMI 2014-es, lapunk rendelkezésére bocsátott statisztikáiban. A közösségépítés legfontosabb módja a művészeti csoportok, klubok, szakkörök működtetése: több mint 9 ezer színjátszó csoport, kórus, alkotókör stb. mintegy 225 ezer fő számára nyújt önkifejezési lehetőséget, ezenkívül 5600 népművészeti csoport mozgat meg országosan 124 ezer embert. A tárgyalkotó népművészet különös népszerűségnek örvend a maga 16 ezernél is több csoportjával és csaknem 370 ezres taglétszámával.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cikkünk második részében a harmadik Orbán-kormány nagyra törő kulturális alapellátási programjáról szólunk, illetve külön a kacifántos csepeli és újlipótvárosi helyzetről.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.