A főpolgármester látogatása: Moszkva, nénó és gumibot

  • Váradi Júlia
  • 1996. június 13.

Lokál

Váradi Júlia

Hogy kié volt a villa? Hát én megmondom. Nyíltan és kereken. Az a villa bizony korábban Mikoján elvtársé volt. Ki ne emlékezne Mikoján elvtársra, hisz nem akármilyen ember volt. A barátság és testvériség legendásan nagy hírű képviselője. Anasztaz Ivanovics nemcsak a Minisztertanács első elnökhelyettese volt, de ahány bizottság csak létezett (központi, legfelső, politikai, hogy tovább ne is soroljam), annak ő mind magas rangú tagja volt. És hát mi tagadás, azok az elvtársak szépen laktak. Ott fönn a Lenin-hegy legtetején. A kert - mit kert, őspark - végeláthatatlan. A sztálin-barokk palotácska nem akármilyen anyagokból épült. Ezt nemigen bírja kikezdeni az idő (az új meg a legújabb idő) vasfoga sem. Az ablakkeretek elnyűhetetlen tölgyfából, a lépcső márványból, a korlátok csiszolt kőből, a biliárdasztal, a zongora, a tükrök, a lámpák mind a legnemesebb anyagokból. És nem is olyan ízléstelen. Inkább finoman gusztustalan. Kényelmesen visszataszító.

És most, hogy itt tölt néhány kellemes napot a budapesti főpolgármester (alias főszamizdatkiadó), kifejezetten kedélyes a Mikoján-villa hangulata. A vodkát, ami most is vodka, az uborkaszeletek ugyanúgy lecsúsztatják az ember torkán, mint régen. A volt szovjet, ma orosz cselédlányokon a rúzs most is parányit vörösebb a kelleténél, és a kölnijük illata sem emlékeztet kevésbé a Krasznajára. Igaz, hogy a hegyet ma nem Leninnek, hanem Veréb-hegynek hívják, de hát a veréb is madár, mint tudjuk, és a rendőrautó, ha magas rangú külföldi vendéget kell, úgymond, fölvezetnie, attól még ugyanúgy vijjog, mint korábban, ha ma nem is Volga, hanem hófehér Mercedes a márkája. Na de nem ez az én történetem lényege. Ez csak a kiinduló díszlet. Innen fut tovább a cselekmény. És nemcsak a cselekmény, hanem a vad amerikai limuzinok mintájára a Csajkából alakított óriáshajószerű fekete hintógép, amely a budapesti főpolgármester urat ma vizitre szállítja.

Hogy hová, nos, nem máshová, mint az ex-, és talán valami módon máig úgy maradt, ellenzéki értelmiség mai lakóhelyére. Azért hangsúlyozandó, hogy mai, mert a városnál sikerült kiharcolnia valakinek, hogy a korábban kitaszított, lenézett, kisemmizett orosz értelmiségiek, különös tekintettel az írókra (mint Jevgenyij Popov, Bella Ahmadulina vagy Dmitrij Prigov, akik a magyar olvasó számára sem ismeretlenek - különös tekintettel a szamizdatot kedvelőkre), szóval, hogy kapjanak néhány lakást egy furcsa hangulatú bérháznegyedben, amelynek - kicsit félve írom le - van azért némi gettó jellege.

De most még térjünk vissza a moszkvai utcákra, amelyeken végigszáguld egy - ne feledjük! hófehér - rendőr Mercedes. Jobb oldalon, a lehúzott ablakból a mitfahrer gumibotja forgatása segítségével az őrületes hangú nénózás miatt már eleve megriasztott autósokat letereli a saját sávjukból. "Félre innen, elvtársak, itt az elvtársak jönnek", ja, bocsánat, a megszólításokkal mindig bajban voltunk. Az urak pedig a hosszú, méltóságteljes fekete járművel követik a zsarukat (lásd még: követés, ki kit követ stb.) a megtisztított útvonalon. Hosszú, néma száguldás, majd megérkezünk. Amint már említettem, egy gettóra emlékeztető lakótelep elhanyagolt udvarára. Megérkezünk? Begördülünk. Beúszunk. Méltósággal, konyakkal, elegánsan. Udvaron áll öregasszony. Nem áll, inkább görnyed. Előre. Botra. Félfordulatot tesz. Mi ez a felfordulás? Egy fekete autó. Ilyesmit már látott anno, csak az nem hozott, hanem vitt. Talán éppen azokat, akikhez most hozott. Vagy lehet, hogy hoz is, visz is? Mi ez itt, kérem? A fekete ruhás nénike pillanatra megtántorodik. Még szerencse, hogy van bot. Mert ha az sem volna, hát nem tudom.

A lift az író lakásában áll meg. Benn, az előszobában. Igazi moszkvai ház ez. Aztán jó a hangulat. Még a szegény Bella Ahmadulina is boldog és vidám, pedig már nem nagyon van tudatában, hogy mi is történik itt. Csak a konyak a biztos. "Zdraszvujtye vengerszkaja szvaboda." Ezt mondogatja a valaha tán legmegrázóbban írni képes orosz költőnő. (Ma már csak inni képes.)

De valahogy mind olyan meggyötörtek. És akárhogy is a főszamizdatkiadó, mégiscsak ma főpolgármester. Ott van a csúcson. Ezzel már nem lehet ugyanarról beszélgetni. Pedig konyak, az van elég. Ja, hogy nem is lehet ma igazán beszélgetni? Mert hogy most nincs is miről? Mert ki tudja, mi lesz itt, meg hogy mi van. Minden rettentő bonyolult. Egy biztos. A konyak. Ja, meg a vodka. Dedikálás, koccintunk még egyszer. A fehér Merdeces meg a fekete Csajka már berregteti a motort. Menni kell. A következő programra.

Nem fogunk elkésni, van nénó és gumibot.

(Moszkva)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.