helyrajzi szám

Batthyány tér 4.

Lokál

A 17. század végi Budán, a mai Batthyány tér területén alakult ki kereskedelmi és közlekedési központ, amelyet Oberer Marktnak, felső piacnak neveztek.

A téren álló Fehér Kereszt fogadónak a Tirolból származó Falk Pál volt a tulajdonosa, aki az 1720-as években érkezett Budára. Az 1750-es évek végén fia, Falk Ferenc vette át üzletet, aki lebontatta a fogadót, és jóval nagyobb, pazar szállodát építtetett a helyére. Állítólag a szálló vendége volt II. József császár is, erre vannak ugyan levéltári bizonyítékok, de arra a jóval elterjedtebb legendára nincsenek, hogy Giacomo Casanova is itt szállt volna meg és keveredett különféle kalandokba budai fürdőkúrája idején. Az viszont bizonyos, hogy a szálló az 1830-as évekig nagyszabású bálok és színi­előadások helyszíne volt, pedig ma már egyáltalán nem tűnik olyan nagynak a jelenlegi Batthyány tér 4. szám alatti műemlék épület.

Amennyire dicsőséges volt a Fehér Kereszt történetének első száz éve, a következő száz inkább érdektelennek mondható. Falk Ferenc 1814-es halála után egy budai polgár, Diestinger József vette meg a házat, amely az 1838-as árvíz okozta károk után már nem fogadóként, hanem bérházként működött – egészen 1945-ig. Rákosi állítólag az ötvenes évek elején teljesen át akarta alakíttatni a Batthyány teret (hogy ne templomokra nézzen a parlamenti ablaka), ám 1955-ben úgy döntött a műemlékvédelmi hatóság, hogy nem nyúlhat senki a Batthyány térhez, ekkor készültek el a Batthyány tér 4. felújítási tervei is. A munkák azonban elhúzódtak. Olyannyira, hogy 1965 februárjában az Esti Hírlap „Jubilál a Fehér Kereszt fogadó tragikomédiája” címmel közölt riportot, amelyben arra keresték a választ, hogy az épület miért nem tudott újjá­épülni tíz év alatt sem. „Például azért, mert a falak nedvesek. A pincében térdig ér a víz, hiányzik a szigetelés” – írta a lap riportere. Két év múlva mégis csoda történt. 1967. január 24-én az Esti Hírlap másik munkatársa már az „egyik legszebb budai műemléknek” nevezte az egykori fogadót, amelyet nem csak bérházként újítottak fel, de 130 év múltán visszatért belé a vendéglátóipar is. Földszinti helyiségeiben nyílt meg ugyanis a Casanova bár, amit ettől kezdve messziről fénylő neonfelirat hirdetett a masszív boltíves kapu fölött. „A nyerstégla falazatú, gyertyával világított éjszakai szórakozóhelyen” elsősorban nyugati turistákra számítottak, no meg azokra a hazai vendégekre, akik az éjszaka császárának képzelték magukat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.