helyrajzi szám

Bornemissza téri buszvégállomás

Lokál

Rendhagyó járat

Tíz éve adták át a 4-es metrót, a megnyitó előtt és után is igen gyakran emlegették az átszervezett 7-es autóbuszcsaládot. Nem tudjuk, hogy e „szakkifejezést” mikor használták először, de az biztos, hogy az 1950-ben még csak a Kosztolányi Dezső tér és a Nagy Lajos király útja között közlekedő 7-es busz az idő tájt kezdett „családdá” terebélyesedni. Akkor két betétjáratot indítottak 7A és 7B jelzéssel, bár az utóbbiak csak a futballmeccsek idején közlekedtek.

A fővárosi tömegközlekedési terminológiában a betétjárat kifejezés a hozzá kapcsolódó betűjellel azt jelentette, hogy az ilyen buszok a „betű nélküli” alapjáratok rövidített útvonalán közlekedtek. Ezt a szabályt hagyta figyelmen kívül 1959-ben a BKV buszos elődje, a Fővárosi Autóbusz Üzem, amikor megindította a 7C jelzésű buszt. A járat ugyanis a zuglói Öv utcától ment a Kelenföldi pályaudvarig – érintve a 7-es teljes útvonalát. A következetlenséget egy évvel később úgy korrigálták, hogy felcserélték a 7 és a 7C végállomásait. Ám 1971-ben megszüntették a 7-es buszt, és csak 1977-ben indították újra. Méghozzá a 1971–1977 között is közlekedő 7C helyett.

De a 7C nemcsak ezért volt rendhagyó betétjárat. Amikor elkezdték építeni az első paneles lakótelepet Kelenföldön, a környék tömegközlekedésében e járatnak szánták a főszerepet. „Jövőre elkészül az új Bornemissza téri végállomás, amely lehetővé teszi, hogy a 7C jelzésű autóbuszjáratok idáig közlekedhessenek, s ezzel lényegében megoldják a kelenföldi lakótelep közlekedését” – írta 1967. november 1-jén a Népszava, az olvasó pedig miután megpróbálta elképzelni azt, hogy hol a fenében lehet a Bornemissza tér, okkal képzelhette azt is, hogy kacsalábon forgó létesítmény van készülőben. Ezzel szemben a valóság kiábrándító volt. Az új buszvégállomás ára az épülő lakótelep melletti családi házas övezet egyik parkjának szétbarmolása volt, hogy 3–4 csuklós jármű is elférjen. Az úthengerek kétsávos aszfaltozott buszfordulót húztak, annak közepére azután egy olyan építmény került, amely semmiben nem különbözött a többi buszvégállomástól: kék-fehérre festett, lapos tetős bódé esővédővel és pénztárablakkal, ahová idegeneknek tilos a bemenet. Merthogy a bódéban volt az ebédszünetes buszvezetők számára kialakított, úgynevezett tartózkodó, asztallal, székekkel, villanyrezsóval, öltözőszekrényekkel, szódaautomatával. Noha a végállomás tipikus egyenépület volt, az építők nem álltak a helyzet magaslatán. Ezt bizonyítja a több hónapos csúszás, de még inkább az, hogy a BKV 1969 januárjában beperelte a sajtóhírekben meg nem nevezett kivitelezőt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.