helyrajzi szám

Bornemissza téri buszvégállomás

Lokál

Rendhagyó járat

Tíz éve adták át a 4-es metrót, a megnyitó előtt és után is igen gyakran emlegették az átszervezett 7-es autóbuszcsaládot. Nem tudjuk, hogy e „szakkifejezést” mikor használták először, de az biztos, hogy az 1950-ben még csak a Kosztolányi Dezső tér és a Nagy Lajos király útja között közlekedő 7-es busz az idő tájt kezdett „családdá” terebélyesedni. Akkor két betétjáratot indítottak 7A és 7B jelzéssel, bár az utóbbiak csak a futballmeccsek idején közlekedtek.

A fővárosi tömegközlekedési terminológiában a betétjárat kifejezés a hozzá kapcsolódó betűjellel azt jelentette, hogy az ilyen buszok a „betű nélküli” alapjáratok rövidített útvonalán közlekedtek. Ezt a szabályt hagyta figyelmen kívül 1959-ben a BKV buszos elődje, a Fővárosi Autóbusz Üzem, amikor megindította a 7C jelzésű buszt. A járat ugyanis a zuglói Öv utcától ment a Kelenföldi pályaudvarig – érintve a 7-es teljes útvonalát. A következetlenséget egy évvel később úgy korrigálták, hogy felcserélték a 7 és a 7C végállomásait. Ám 1971-ben megszüntették a 7-es buszt, és csak 1977-ben indították újra. Méghozzá a 1971–1977 között is közlekedő 7C helyett.

De a 7C nemcsak ezért volt rendhagyó betétjárat. Amikor elkezdték építeni az első paneles lakótelepet Kelenföldön, a környék tömegközlekedésében e járatnak szánták a főszerepet. „Jövőre elkészül az új Bornemissza téri végállomás, amely lehetővé teszi, hogy a 7C jelzésű autóbuszjáratok idáig közlekedhessenek, s ezzel lényegében megoldják a kelenföldi lakótelep közlekedését” – írta 1967. november 1-jén a Népszava, az olvasó pedig miután megpróbálta elképzelni azt, hogy hol a fenében lehet a Bornemissza tér, okkal képzelhette azt is, hogy kacsalábon forgó létesítmény van készülőben. Ezzel szemben a valóság kiábrándító volt. Az új buszvégállomás ára az épülő lakótelep melletti családi házas övezet egyik parkjának szétbarmolása volt, hogy 3–4 csuklós jármű is elférjen. Az úthengerek kétsávos aszfaltozott buszfordulót húztak, annak közepére azután egy olyan építmény került, amely semmiben nem különbözött a többi buszvégállomástól: kék-fehérre festett, lapos tetős bódé esővédővel és pénztárablakkal, ahová idegeneknek tilos a bemenet. Merthogy a bódéban volt az ebédszünetes buszvezetők számára kialakított, úgynevezett tartózkodó, asztallal, székekkel, villanyrezsóval, öltözőszekrényekkel, szódaautomatával. Noha a végállomás tipikus egyenépület volt, az építők nem álltak a helyzet magaslatán. Ezt bizonyítja a több hónapos csúszás, de még inkább az, hogy a BKV 1969 januárjában beperelte a sajtóhírekben meg nem nevezett kivitelezőt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.