Zetor, Dutra, Hofherr és a többiek – a régi és a nem is olyan régi idők traktorait gyűjtötték össze Kunhegyesen

Lokál

Mi volt a lófogat utáni első jármű, amivel szántottak? Melyik volt az első fülkés traktor? Hol szolgáltak a kispesti Vörös Csillag Traktorgyárban készült masinák? Ezt mutatja be az a régi traktorgyűjtemény, amelyet egy volt téesz lelkes vezetői és egy gépészük hozott össze a Nagykunság közepén.

„Úgy kezdődött, még a 2010-es években, hogy volt nekünk egy régi Hofherrünk, ami ott árválkodott az udvarban. Aztán az akkori közvetlen főnököm, Tóth Mihály kitalálta, hogy gyűjtsük össze és hozzuk rendbe azokat a traktortípusokat, amik a háború utántól használatban voltak idehaza” – meséli Kovács Károly, aki mezőgazdasági növénytermesztő gépészként dolgozik a kunhegyesi Kunság Népe Zrt.-nél (ami az egykori termelőszövetkezet). „Nyáron kint vagyok a földeken, aratok, télen meg javítom a gépeket” – vezeti föl, miért épp ő kapta a feladatot. Mint aztán kiderül, vannak fényképei is a felújítások idejéből.

  
Kovács Károly a Hofherren, felújítás előtt
Forrás: Kovács Károly

„A főnök először megszerkesztette a gépeknek a talapzatokat, azokat kiöntötték betonból. Aztán szép sorjában jöttek a traktorok” – kezdi a géppark történetét Kovács Károly.

„A Hofherrt csináltam meg legelsőnek. A kisgazdákat, akikről tudtuk, hogy vannak traktoraik, megkerestük, és cserélgettünk velük: kaptak mondjuk egy rosszabb, de még használható MTZ-t cserébe egy régi masináért.

Majd télen, amikor nem nagyon volt kint munka, akkor nekem az volt a feladatom, hogy ezeket a gépeket renoválgattam, csiszolgattam, javítgattam. Addig-addig, míg beindítottuk mindet. Amin elektronika, vagyis világítás volt, még azt is megcsináltuk. Le is festettük az összeset, csak úgy csillogtak-villogtak.”

 
Frissen festve, beröffentve
Forrás: Kovács Károly

Három-négy évig gyűjtötték a járműveket. „Utoljára a Super Zetort cseréltük egy kisgazdával itt Kunhegyesen, nagy nehezen, mert nem akart megválni tőle. Lehetett volna még több típust is beszerezni, a gumikerekesekből például, de miután Tóth Mihály meghalt, leálltunk a gyűjtéssel.”

 
"Csak úgy csillogtak-villogtak” - "kis" Zetor, Hofherr és RS09 felújítva, a 2010-es években Kunhegyesen
Forrás: Kovács Károly

A traktorfelújításokat Csáti Sándor igazgató is támogatta. Úgy volt, hogy egy jobb minőségű festékkel újra lefestik a járműveket, és mindegyik fölé egy egyszerű tetőt építenek, ami véd a napsugárzás és a csapadék ellen. Ám a gazdasági helyzet ezt nem tette lehetővé, aztán Csáti Sándor 2023 tavaszán nyugdíjba vonult, „azóta csend van”. Így – az időjárás és az udvar locsolása miatt – egyre romlik a traktorok állapota. De még így is szépek.

„Az biztos, hogy aki erre jár, igencsak megnézi ezeket a gépeket” 

– mondja Kovács Károly. 

 
Patinásak
A szerző felvétele

Összesen 14 betontalapzat készült el a kunhegyesi mezőgazdasági szövetkezet udvarán, ebből 9-en áll ma is traktor. Hiányzik a kollekcióból a fülke nélküli MTZ 45-ös, de tervben volt még egy T100 lánctalpas és egy Dutra1000 traktor beszerzése is. Mindezekkel együttvéve a gyűjtemény lefedné az 1950-estől a 2000-es évekig használt gépparkot.

Mint Angyal Balázstól, a Kunság Népe Zrt. jelenlegi igazgatójától megtudtuk, ha lehetőségük lesz, folytatják a sorozat beszerzését, kiegészítését. „És amint időnk engedi, az újrafestés is meg fog történni.”

A gyűjtemény darabjai

A mai traktorok fülkéje egy jobb minőségű személyautó fülkéjével vetekszik, kényelmes üléssel, légkondicionálóval. „Beül az ember nyakkendőben és eltraktorozgat” – fogalmaz egy kunhegyesi illetőségű traktoros. A régi járművek ülése, fülkéje viszont „hót olaj, piszok volt”, és nem telt el nap, hogy ne romlott volna el a traktoron valami. „Nem voltak úgy kitalálva ezek a gépek, mint manapság.”

Lássuk, hol és mikor készültek, és mire használták ezeket a járműveket!

 
Super Zetor, a nagy klasszikus
Fotó: A szerző felvétele 

Az első fülkés traktort, a dízel hajtású Super Zetort Csehszlovákiában gyártották a hatvanas-hetvenes években, de még a nyolcvanas-kilencvenes években is lehetett látni a földeken ezeket a járműveket – ahogy idehaza, úgy a többi KGST-n belüli országban is. Vontatott ekével lehetett vele szántani.

 
"Kis" Dutra, a hazai
Fotó: A szerző felvétele

A Dutra magyar gyártmányú dízelmotoros traktor, amelyet 1959-től gyártottak a Vörös Csillag Traktorgyárban, két- és négyhengeres verzióban. A képen egy kéthengeres, vagyis „kis” Dutra (Dutra U28) látható. Akárcsak a „nagy Dutrát”, ezt is szántás-vetésre, általános mezőgazdasági munkákra használták. Ahogy a buszaink, úgy a Dutra is szolgált a KGST-országokban.

Volt mit megtanulni
Fotó: A szerző felvétele
  

A háború után megalakult termelőszövetkezetekbe főleg azok a nem képzett munkaerők mentek traktorosnak, akik korábban is a mezőgazdaságban dolgoztak. Őket aztán traktoros iskolákban megtanították ezeknek a gépeknek a használatára.

 
"Kis" Zetor
Fotó: A szerző felvétele

Az 1948-61-ig gyártott „kis” Zetorral, vagyis a K25-össel kisebb mezőgazdasági munkákat, például gereblyézést végeztek, amihez nem kellett akkora lóerő. Ha nem indult a motor, kellő emberi erővel, kurblival is be lehetett indítani.

 
"Körmös" Hofherr
Fotó: A szerző felvétele

„Ezzel mentek a traktoroslányok.” A G35 Hofherr – amit a köznyelv körmös Hofherrnek becézett, s amit Mad Max is bizonyára örömest elfogadna – a legöregebb a kunhegyesi gyűjteményben.

Ez volt a lófogat utáni első olyan jármű, amivel szántottak.

A G35 Hofherr izzófejes traktort 1920-as években kezdték gyártani a kispesti Hofherr és Schrantz Gépgyárban, majd a háború után – amikor a gyárat államosították és Vörös Csillag Traktorgyár lett – folytatták a gyártását.

 
"A sárban vidáman ment"
Fotó: A szerző felvétele

A G35 Hofherrt egyhengeres dízelmotor hajtotta, a lenkereket kézzel kellett beindítani.

Hogy ez mennyire lehetett egyszerű a traktoros lányoknak? „Legfeljebb kicsit több szalonnát ettek ilyenkor”

– fogalmazott traktoros szakértőnk. „Volt alsó és felső kipufogós kivitelű is, akkorákat lőtt, mint egy ágyú.” A képen is látható körmös kereket szántáshoz használták, „a sárban vidáman ment”, illetve volt a közúti vontató gumikerekes. Kezdetben cséplőgépeket is hajtott egy hosszú lapos szíj segítségével, de „ezek a gépek nagyon balesetveszélyesek voltak”.

 
RS09, NSZK-ból
Fotó: A szerző felvétele

Az RS09 eszközhordozó traktort 1955-1964-ig gyártották az NSZK-ban. Kertészetekben permetezésre, kultivátorozásra használták. Kéthengeres léghűtéses V-motor hajtotta.

 
MTZ 50. Szerették
Fotó: A szerző felvétele

A maga korában már modernnek számító kerekorrú MTZ 50-est a minszki traktorgyárban 1961 kezdték gyártani. „A nyolcvanas években rengeteg forgott idehaza a földeken.” A korábbi járművekhez képest ez már egy erősebb, strapabíróbb gép volt, „szerették az emberek”. Volt rajta hidraulika is, vagyis lehetett vele függesztve szállítani eszközöket.

 
T 54B, a kis bolgár
Fotó: A szerző felvétele

A bolgár gyártmányú T 54B lánctalpast MTZ-motor hajtotta. Mivel ez kisméretű gép, olyan helyeken használhatták, ahová nagyobb járművek nem fértek be, például erdőkben faszállításra, vagy kertészetekben, szőlőműveléshez. A keret utólag lett rátéve, mivel a magas súlypontja miatt borulékony jármű.

 
Jobbra át!
Fotó: A szerző felvétele

„Kézigázzal működik, és ha kanyarodni akarunk vele, akkor a botkormányt meghúzzuk, közben megnyomjuk a jobb vagy a bal pedált, attól függően, hogy melyik irányba akarunk fordulni.”

 
DT54 - "Ezen gyakoroltunk szerelni"
Fotó: A szerző felvétele

A DT54 szovjet lánctalpast, amelyet 1949 és1979 között gyártottak, szántásra és különböző talajmunkákra használták. „Mikor kezdtem a szakmunkás tanulmányaimat, ez a DT ott volt a tanműhelyben, ezen gyakoroltunk szerelni és talajmunkázni. Aztán a tanműhely megszűnt, a gép pedig ott marad a téesz-ben” – meséli Kovács Károly.

 
Vitték
Fotó: A szerző felvétele

Ezeket a lánctalpas gépeket trailerrel szállították a munkaterületre.

 
DT75, a sokoldalú
Fotó: A szerző felvétele

A DT75 nem önindítóval működött, hanem egy kis benzinmotor indította be a nagy dízelmotort – „mínusz 50 fokban is betekerte, ha kellett”. Ez a sokoldalú gép – melyet 1963-tól kezdtek el gyártani –

már megállta a helyét nemcsak a mezőgazdaságban, hanem az iparban, valamint a közutak és az erőművek építésénél is.

A DT75-nél eggyel nagyobb kiadás volt az E100-as lánctalpas (ilyen nincs a kiállított darabok között), „ez volt a legnagyobb ebből a fajta gépből”.

 
Nyugdíjas otthon
Fotó: A szerző felvétele

 A méltatlan sorsra jutott magyar gyártmányú Dutráról ebben a cikkünkben olvashatnak:

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Népszavazást tartanának Pest megyében a Samsung megfékezésére

"Egyetért-e azzal, hogy a gödi különleges gazdasági övezet területén változtatási tilalom lépjen életbe?" Ebben a kérdésben tartanának Pest megyére kiterjedő helyi népszavazást a megyei közgyűlés DK-s, momentumos képviselői. Céljuk, hogy ne bővíthesse tovább a Samsung Gödön elterülő bázisát, ahol már a harmadik csarnokát helyezné el mielőbb.