Séta

Budapest, a kávéváros

Lokál

A századforduló legnagyobb demokratikus bulihelyei voltak, ahol a különböző társadalmi csoportok együtt tombolhattak. A nagyvárosi életforma pótolhatatlan részeivé váltak, pezsgő, bohó, sokszínű kulturális életet biztosítottak. Nem ám egy tejeskávé vagy egy forró csoki volt a törzsvendég kedvence, a kávéházi kultúra egészen más, már-már egzotikus jelenség volt a fővárosban.

Kávé után sétálunk Budapesten, az egykor piroslámpás negyednek számító Károlyi kertből az Unger-házon át az Astoria Szállóhoz, az egykori Zrínyi fogadóba, ami igazi átutazó hely volt, mert a pesti városfal mentén a hatvani kapunál jövet-menet igen sokan megfordultak. Ezután az egykor a Deák tértől nem messze állt Orczy kávéházhoz jutottunk, ahol tanítóbörze virágzott, egy különleges glattkóser kávé mellett ki-ki minőségi tanítót találhatott gyermekének. A millennium évére a városépítkezés mintáját nem Bécs, hanem Párizs adta, így a kávéházak a francia stílbe igazodtak, a mai Balettintézet épületének alsó szintjén állt Dreschler ugyanúgy, mint az Abbázia az Oktogonnál. Ha megfigyeljük, az intézmények nevei sokszor a kor elvágyódásérzését mutatták, lásd még a New Yorkot és az Írók Boltja elődjét, a Japánt. Érdekes még a nők helyzete: nemigen járhattak gardedám nélkül, vagy annak ellenére, hogy helyenként voltak úgynevezett női napok, a nők nem ülhettek csak úgy tétlenül egy latte mellett, minimum kézimunkával kellett tölteni az időt. Mert míg a férfinak hivatala volt, addig a nőnek hivatása, amivel – jobb híján – egész életében el kellett foglalnia magát. Hogy mi volt a javító kávé és tej, milyen ajánlásra volt szüksége egy fiatalnak, hogy kávéházba járhasson, vagy ki volt Karola Cecília, az mind kiderült e hangulatos kávétúrán, amelynek végén, mint szép szemfényvesztés, újranyílt a Japán kávéház.

Szervezte a Hosszúlépés, szeptember 24.

Figyelmébe ajánljuk

Halál kasmírpulóverben

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Mi végre, mi végre?

A Láthatáron Csoport új produkciójának az alcíme – részvételi boldogulás 90 percben – csak első pillanatban tűnik furcsának, hisz’ mindenki próbál valahogyan boldogulni. Együtt, külön, akárhogy. De van-e értelme az egésznek?