Séta

Budapest, a kávéváros

Lokál

A századforduló legnagyobb demokratikus bulihelyei voltak, ahol a különböző társadalmi csoportok együtt tombolhattak. A nagyvárosi életforma pótolhatatlan részeivé váltak, pezsgő, bohó, sokszínű kulturális életet biztosítottak. Nem ám egy tejeskávé vagy egy forró csoki volt a törzsvendég kedvence, a kávéházi kultúra egészen más, már-már egzotikus jelenség volt a fővárosban.

Kávé után sétálunk Budapesten, az egykor piroslámpás negyednek számító Károlyi kertből az Unger-házon át az Astoria Szállóhoz, az egykori Zrínyi fogadóba, ami igazi átutazó hely volt, mert a pesti városfal mentén a hatvani kapunál jövet-menet igen sokan megfordultak. Ezután az egykor a Deák tértől nem messze állt Orczy kávéházhoz jutottunk, ahol tanítóbörze virágzott, egy különleges glattkóser kávé mellett ki-ki minőségi tanítót találhatott gyermekének. A millennium évére a városépítkezés mintáját nem Bécs, hanem Párizs adta, így a kávéházak a francia stílbe igazodtak, a mai Balettintézet épületének alsó szintjén állt Dreschler ugyanúgy, mint az Abbázia az Oktogonnál. Ha megfigyeljük, az intézmények nevei sokszor a kor elvágyódásérzését mutatták, lásd még a New Yorkot és az Írók Boltja elődjét, a Japánt. Érdekes még a nők helyzete: nemigen járhattak gardedám nélkül, vagy annak ellenére, hogy helyenként voltak úgynevezett női napok, a nők nem ülhettek csak úgy tétlenül egy latte mellett, minimum kézimunkával kellett tölteni az időt. Mert míg a férfinak hivatala volt, addig a nőnek hivatása, amivel – jobb híján – egész életében el kellett foglalnia magát. Hogy mi volt a javító kávé és tej, milyen ajánlásra volt szüksége egy fiatalnak, hogy kávéházba járhasson, vagy ki volt Karola Cecília, az mind kiderült e hangulatos kávétúrán, amelynek végén, mint szép szemfényvesztés, újranyílt a Japán kávéház.

Szervezte a Hosszúlépés, szeptember 24.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.