Árverés

Cigi, pornó, Márai

  • - kg -
  • 2014. január 12.

Lokál

Bortnyik Sándor műve, a Magyar Szivarkapapír- és Szivarkahüvelygyár Rt. egy hajdani plakátja, annak is egy kissé megfakult, a Központi Antikvárium bejáratára kiragasztott fénymásolata indított arra minket, hogy saját szemünkkel is meggyőződjünk róla, milyen az, amikor gazdát cserél egy félmillióért meghirdetett poszter.

Bortnyik valahogy így kelt el: ötszázezer először, másodszor és harmadszor - apró csalódás, hogy a Központi Antikvárium 129. árverésén nem tört ki licitharc a Neue Sachlichkeit szellemében tervezett cigireklámra. A meghirdetett 222 tétel közül nagyon drukkoltunk még Johann Friedel 1785-ben megjelent pornóregényének, hiszen a luxusváltozathoz készített akvarellek (a mezei verzió csupán kőnyomatokat tartalmazott) merészebbek, mint Lars von Trier Nimfomániása, ám hiába az életvidám budoárjelenetek, a 40 ezres kikiáltási árra csak 10 ezret licitált egy névtelenségbe burkolózó Friedel-fan. Ha az erotika nem is, Márai könyvtárának egyes darabjai bizony felajzották az egybegyűlteket, egy első kiadású, limitált Kós Károly pedig nagy hajszában a meghirdetett ár ötszöröséért (550 ezerért) ment el. Hogy mennyit ér ma Karinthy kezének írása, a Mennyei riportra kanyarított szerzői bejegyzés? Nem csigázzuk tovább a kedélyeket: az ár 40-ről 140 ezerre emelkedett a célegyenesben (a győztes telefonon tette meg tétjeit). József Attilát is vitték, mint a cukrot (Nagyon fáj - első kiadás, dedikált példány - 320 ezer), Szép Ernő ellenben maradt, aki volt: titkos világtipp, akiért rongyos 15 ezernél senki sem akart többet adni, pedig A Hortobágy szép példánya Szép úr saját kezű ajánlásával kellette magát a tömegben. Ugyanitt egy 44-es antiszemita plakát 200 ezerért talált gazdára, egy 15. századi pergamenkódex pedig 3 millióért. De egy jó halotti beszéd is kifizetődő lehet, főleg, ha azt Jókai írja önnön kezeivel. Ez esetben az utókor akár másfél millát is hajlandó kipengetni érte.

December 6.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.