helyrajzi szám

Dombormű a Kálvin téri aluljáróban

Lokál

A 2-es metró építésekor – a hatvanas évek közepén –, a Blaha Lujza tér és az Astoria környéke vált bombatölcsérhez hasonlatossá.

Tíz évvel később, a 3-as metró kapcsán a Kálvin térrel történt ugyanez. A belvárosi szükségállapot két évig tartott, a soha véget nem érő építkezésre 1976 szilveszterén került az első pont, ekkor adták át e vonal első szakaszát a Deák tér és a Nagyvárad tér között.

A korábbiakhoz képest lényeges változás volt, hogy a Blahához vagy az Astoriához képest a Kálvin téren szövevényes aluljárórendszert építettek ki. Ám ennek nem a „földrajzi elhelyezkedés” volt a legfőbb oka, hanem az a régi idea, hogy a csepeli HÉV végállomását is itt építik majd meg, nagyjából a Lónyay (akkor Szamuely) utca sarkánál, a ma is ott található üzletközpont lebontása után, és eredetileg az itt keresztező 4-es metrót is már az ezredforduló előtt szerették volna átadni a ténylegesen megvalósult 2014 helyett.

Az építkezés legelején mégsem a jövő, hanem a múlt váltott ki nagyobb izgalmakat, a fúrásokat követően ugyanis előkerültek a Kecskeméti városkapu maradványai. Az 1440-es években épült városkapu mintegy 350 évig állt, 1794-ben azért bontották le, mert túlnőtt rajta Pest városa. A négyzet alapú toronyépület belső tere mintegy 50 négyzetméter volt, a kapunyílás szélessége 3,8 méter. A régészek eléggé odavoltak a felfedezéstől, ugyanis nem csak az egykori torony tárult fel négy méter magasságban, de a később hozzáépített rondella is. 1974-ben még úgy bontották le a toronymaradványokat és temették be az alapokat, hogy azokat 1975 őszén ismét feltárják, a romokat pedig bemutatják valahogy úgy, ahogy a római kori emlékeket később, a Flórián térnél. Erre azonban nem került sor, mivel a torony maradványai túlnőttek volna az aluljárón, eltorlaszolva így a közutat. Noha született olyan tanácsi javaslat, hogy „a Kecskeméti utcát a Kálvin térre egy hídon kell bevinni”, ám ez az elgondolás a tervezési szakaszig sem jutott el. Az aluljárót végül úgy adták át, hogy a középkori torony maradványai láthatatlanok maradtak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.