Gellért 100

Duna-parti látomás

Lokál

A 100 éves Gellért szálló összes híres vendégét nem lehet összehozni egy csoportképre, így szerényebb ünnepléssel kell beérnünk.

„Gazdagság, fényűzés és pompa fogad mindenfelé, s ha akad is itt-ott valamelyes ízléstelenség, az az első pillanatra kiütközik a berendezés egységes, finom, művészi tónusából.” Így üdvözölte a Budapesti Hírlap riportere 1918. szeptember 20-án a legújabb fővárosi szenzációt, a Szent Gellért gyógyfürdőt és szállodát. A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum új kiállítása, a Gellért 100 egy hotelportásnak öltöztetett bábuval és a megnyitó alkalmára készült plakáttal köszönt. A portás piros-fekete jelmeze magától értetődő, de a plakát letargiába dönt. A színes nyomtatványon nyoma sincs az idézett gazdagságnak, a főalakok szürkék: mankós hadirokkant görnyed a lándzsás vitéz előtt, és a szálloda jellegzetes tornyai csak haloványan, a háttérben látszódnak. A kép láttán a korabeli közönség méltán gondolhatta, hogy a gyógyvíz áldásos hatását mindenki élvezheti, de nagyobbat nem is tévedhettek volna. A többség legfeljebb a sajtóból értesülhetett a csodákról, amiket az új létesítmény kínált. Jellemző, hogy még a szállóban működő trafik koncessziós jogát is egy ezredes özvegye, bizonyos Körössyné nyerte el.

Leprások és mágnások

Noha a kiállítás címe Gellért 100, sokat megtudhatunk a környék több évszázados gyógyvizes múltjáról is. A legnagyobb meglepetés, hogy a népek már jóval a török előtt itt kúrálták magukat. Egy 12. századi forrás szerint a Johannita Rend kórházat létesített itt az 1170-es években, később ugyanígy járt el II. András király – úgy gondolta, a termálvíz jó a pestis ellen, de az uralkodó lánya, a későbbi Szent Erzsébet is kivette a részét a gyógyításból; a kassai dómban látható táblakép szerint leprásokat fürdetett itt. A hely adottságait a következő 650 évben is maximálisan kihasználták, a szálló közvetlen előzményét, a Sáros fürdőnek nevezett fürdőházat 1832-ben emelte Koischor Szilárd ügyvéd, miután beházasodott a területet birtokló Sagits családba. Koischor 45 évig nem hajtott végre semmiféle fejlesztést, 1879-ben bekövetkezett halála után a fürdőt Budapest szégyeneként emlegették, bár a víz gyógyhatását és az itt zajló gyógyászati tevékenységet nem vitatta senki. A hely sorsát a Ferenc József (Szabadság) híd építése pecsételte meg: egyszerűen útban volt. 1893-ban bontották le, a Buda és vidéke című kiadvány szerzője így siratta: „A meredt hátgerincek, nyakcsigolák és lapockák tájait nem rakják meg itt többé köpölyökkel; a megsűrűsödött fekete vért nem szíjja ki a rátapasztott nadály, s a karokon megvágott érből nem fecskendezik ki az állítólag összetörődött vér.”

false

 

Fotó: fortepan.hu

Pár év elteltével döntött úgy a főváros, hogy fürdőszállót épít a Sáros fürdő helyére. A tervpályázatot 1905-ben írták ki, és két első díjat is kiosztottak, az egyiket Sebestyén Artúr és Hegedűs Ármin közös munkája, a másikat Sterk Izidor műve kapta, de az illetékesek arra kérték a győzteseket, hogy műveiket „egyesítsék”. Végül – immár a három építész együttes munkájával – teljesen új terv született, de megérte várni rá: az eredeti pályaművek jellegtelenebbek voltak, Sterk pályázata olyan, mintha az Iparművészeti Múzeumot keresztezte volna a Széchenyi fürdővel. A kiállításon a győztes pályaművek és az átvariált tervek mellett azt is láthatjuk, hogy Sterkék nemcsak elkészítették a leendő szálloda kicsinyített mását, de úgy is fényképezték le a helyszínen, hogy optikai csalások révén „élethűnek” mutassa magát.

Amikor elkészült a végleges terv, már tudni lehetett, hogy a fürdőkomplexum nemcsak párját ritkító látványosság lesz, de olyan gigaberuházás is, amit nem biztos, hogy a fővárosi költségvetés elbír. De az építkezés kezdetén, 1912-ben a legpesszimistábbak sem gondolták, hogy többszöri leállás után csak hat év múlva lesz nyitás, ráadásul a vesztes háború miatt egy teljesen kivéreztetett városban. A lakosságnak nem csak a hadirokkantak látványához, koldusok tömegéhez kellett hozzászoknia az állandósult élelmiszer-, üzemanyag- és fűtőanyaghiány közepette. 1918 nyarán Budapestre is megérkezett a spanyolnáthajárvány, így senki sem érezhette biztonságban magát.

Ehhez képest különösen meglepő volt az a lelkesedés, ami a Gellért nyitását követte, bár az is lehet, hogy 1918 őszének haláltánchangulatában keveseket érdekelt, hogy mi lesz a főváros költségvetésével, az emberek inkább arra voltak kíváncsiak, hogy miféle előkelő vendégsereg száll meg ebben az elvarázsolt kastélyban. A megnyitó után arról is cikkeztek a lapok, hogy a török „Kavid herceg, a detronizált Abdul Kamid fia, és Szeif Eddin herceg, jelenlegi trónörökös béreltek ki egy-egy lakosztályt”.

Jön Horthy

A kiállításon ízelítőt kapunk a sokat emlegetett pompából. Berendeztek egy korabeli szobát; az aranyozott fehér bútorokat, a hatalmas perzsaszőnyeget nézve inkább kastélyra tippelnénk, mint budapesti szállodára. Láthatók fantasztikus ezüsttálak és elegáns ezüst evőeszközök, ínycsiklandó menükártyák a Gundel Károly vezette étterem hagyatékából, de láthatunk egy bakelitből készült szobapincérhívót is, ami attól érdekes, hogy 1918-as gyártmány. De a legnagyobb meglepetésekkel a kiállítás dokumentum- és fotóanyaga szolgál, hiszen a nyitás után röviddel a történelem „vette kezelésbe” az új szállodát. Három kép 1919-ből: vöröskatonák gulyáságyúval a szálló bejáratánál; román és francia főtisztek bankettje a szállóban berendezett főhadiszálláson; Horthy Miklós a Gellért téren „tetemre hívja a bűnös várost”. És van egy negyedik, az egyetlen békés felvétel ebből a tragikus évből: családi fotó Horthyékról, miután beköltöztek a szállóba, és elfoglalták a teljes első emeletet. Ugyanekkor különítményesei a szálló pincéjében dolgozták meg a „gyanús elemeket”.

A Gellért húsz évig tartó aranykora azután vette kezdetét, hogy Horthy 1920-ban – immár kormányzóként – átköltözött a budai Várba. A tulajdonos a főváros maradt, és annak ellenére sikerült vonzóvá és nyereségessé tenni a létesítményt, hogy a húszas évek közepéig Magyarország válságövezetnek számított Európában, diplomáciai kapcsolatai alig voltak, és idegenforgalma sem nagyon. A Gellért azonban nemzetközi hírnevet szerzett, és a „Budapest fürdőváros” szókapcsolat meghonosításához is nagyban hozzájárult. Ehhez persze kellett, hogy teljes körű gyógyászati szolgáltást nyújtottak, a súlyosabb betegek kórházi körülmények közt kúráltathatták magukat. De a Gellért volt az első olyan magyar szálloda is, ahol virágzott a konferenciaturizmus: az 1926-os eseménynaptár szerint májusban sakk­olimpiát, augusztusban nemzetközi jogászkonferenciát rendeztek, szeptemberben a szállodások világszervezetének találkozóját.

Az 1926-os év nem csak ezért nevezetes. Ekkor kapta meg az étterem bérleti jogát Gundel Károly, aki nemcsak nagyhírű receptjeit hozta, de tekintettel volt a gyógykezeltekre is. Egy korabeli étlap a következő négy gyógymenüt ajánlja: „könnyű vegyes”, „köszvényes étrend”, „cukorbetegeknek”, „gyomorsavtúltengésnél”. A legemlékezetesebb fogás az „árpakásakrém leves”, de a köszvényeseknek rántott sajtot ajánl. Gundel persze nem az efféle ételeknek köszönhette hírnevét, de nem is csak a Gundel-palacsintának. A mester több receptjét is a Gellért Szálló ihlette, ráadásul a tömegétkeztetésben is maradandót alkotott. A Gundel-stáb 1928-ban, az Iparcsarnokban 3200 fős vacsorát bonyolított le, de megemlékeznek arról a lehetetlen vállalkozásról is, amikor a Gellért 500 fős vendégserege egyszerre kapta meg a libamájszufléját: „Adott jelre indult meg 50 pincér a tálakkal, másik 50 a vörösboros gombamártással. Percnyi eltérés esetén vagy várni kellett volna a vendégseregnek, vagy összeesik, értéktelenné válik a felfújt” – olvashatjuk Gundel Károly fiának visszaemlékezését.

A fürdőt 1927-ben alakították át: a kertben csúszdás-hullámfürdős medencével nyílt meg a strand, majd 1934-ben az addigi pálmaház helyén épült meg a úszómedence méretű pezsgőfürdő. Közben egyre több külföldi híresség hagyta kézjegyét a vendégkönyvben: az osztrák kancellár és a walesi herceg, a holland királynő és New York polgármestere. Az 1943 nyarán készült képen még a telt házas napozót láthatjuk, a másfél évvel későbbin a szétbombázott épületet.

Páger a házban

A hullámfürdőt már 1945 nyarán megnyitották, de a szálló csak 1946 márciusától fogadott vendégeket, a szobák többsége azonban továbbra is lakhatatlan volt, a konyhát pedig a negyedik emeleten alakították ki két-két szoba összenyitásával. Szimbolikus gesztusnak tűnik, hogy a hazatérő Károlyi Mihályt itt szállásolták el. Noha a romok közt fürdőző budapestiek nem feledték, hogy a szálloda a luxus megtestesítője is volt, hivatalosan erről beszélni sem lehetett. Nem csoda, hogy az ötvenes évek elejére inkább csak „összedrótozták”; volt már étterme, bárja, kórházi részlege, el tudták szállásolni a baráti országból érkezett delegációkat is, ám az egész ugyanúgy beszürkült, mint az egész ország, miközben a valódi felújítást a távoli jövőbe tolták ki. Igaz, hogy 1952-ben azt írta a Szabad Nép, hogy „idegenforgalmunk fejlődése sürgeti a Gellért szálló újjáépítésének folytatását”, egy évvel később meg azt, hogy elkészült a helyreállítási terv, de a munkálatok csak 1957-ben kezdődtek el. A tatarozás alatt a leghíresebb vendég az Argentínából hazacsábított Páger Antal volt, akit 1956 júniusában azért itt szállásoltak el, mert a budai villából, ahol korábban lakott, ki kellett paterolni az új lakót, Balázs Béla özvegyét. A színész ezért 1959-ig élt a szállóban – az állam költségén.

Az 1961-ben megnyílt „új” Gellért luxusa sokkal szerényebb volt, mint az eredeti, de azért büszkén mutogatták a nyugati vendégeknek. Ekkoriban 460 alkalmazottja volt a szállodának, négy helyiségben volt élőzene, és persze itt szállásolták el az egyre gyakrabban érkező külföldi hírességeket. 1964-ben, az akkori igazgató, Pákozdy Jenő egy interjúban Richard Nixont, a Kennedy lányokat, Marina Vladyt, Mickey Hargitayt és Jane Mansfieldet, illetve Sosztakovicsot és Yehudi Menuhint emlegeti, külön kiemelve, hogy az étteremben játszó cigányzenekar mekkora sikert arat a vendégek körében.

A kiállításon nem esik túl sok szó a Gellért közelmúltjáról és jelenéről. A szálló egyeduralma azután ért véget, hogy megnyílt a nagyságrendekkel korszerűbb Duna InterContinental a pesti Duna-parton, majd 1976-ban a Hilton a budai Várban. Ugyanebben az időszakban zárt be hosszú évekre a fürdő. Mivel ekkor már régóta két különböző vállalat volt a szálló és a fürdő gazdája, fel sem merült, hogy a szállodát a felújított fürdőhöz kellene idomítani. A szálló felújítására csak 1997-ben került sor – miután magánkézbe került –, de az új belső inkább csak szerette volna a régi luxust felidézni, ráadásul azóta is eltelt már több mint húsz év. Napjainkban a 100 éves Gellért régi fényéből inkább csak a főváros tulajdonában álló fürdőre ragyog, a szállodára kevésbé. Február végén írták róla a lapok, hogy Mészáros Lőrinc fogja megvenni.

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, megtekinthető 2019. március 3-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."