helyrajzi szám

Frankel Leó út 20.

Lokál

1913-ban a sajtó is beszámolt két építész, Werner Frigyes és Löllbach Kálmán vívó párbajáról, amelyet a Magyar Mérnök és Építész Egyletben dúló „áldatlan kenyér- és személyi harc” folyományának neveztek.

„Az egylet kebelében reformpárt alakult (…) az a panaszuk, hogy az egyesület élén állók elzárják a tagok nagy részét az érvényesülés elől és klikkszerűen intézik el az egylet ügyeit” – írta Az Ujság, hozzátéve, hogy a párbaj közvetlen előzménye az volt, hogy „a vita hevében Werner mellbe lökte Löllbachot”. Az össze­csapás a „reformpárti” sértett fölényes győzelmével zárult, tizennyolcszor vágta meg Wernert, aki egyszer sem volt erre képes. De Löllbach nem csak a páston győzte le ellenfelét. A 1910-es évek elején, korszerű és megbízható mesterként sorra kapta a munkákat, jóval többet, mint Werner, akinek a terveiből hiányzott a fantázia és a kreativitás. Jó példa erre az 1912-ben épült, Goll Nándorral közösen tervezett lakóháza a Fő utca 19. szám alatt, amely szinte láthatatlan.

De nincs is olyan messze innen a Frankel Leó út 20., amely Löllbach tervei alapján, két évvel hamarabb épült, mégis teljesen más korszakot testesít meg. Egyértelműen a szecesszió jegyében született, ez azonban nem jelent színes forgatagot, az ornamentika túlburjánzását. A fehér homlokzatú, négyemeletes lakóház a visszafogott elegancia iskolapéldája. Ácsolt sátortetőzete, a különféle mértani alakzatokat formáló ablakai, és a belső udvar szinte „hullámzó” falai Lechner Ödön jellegzetes épületeit juttatják az eszünkbe, bár a Lechner-épületeknél jóval szerényebb. De még az is lehet, hogy Löllbach nem esztétikai megfontolásokból, sokkal inkább anyagi okokból döntött az egyszerűbb megoldások mellett. Valamelyest erre utal a homlokzaton elhelyezett három dombormű – a két szélső medvén lovagló gyerekeket, a középső medvék közt ácsorgó gyereket ábrázol –, amelyek művészeti értéke erősen kétséges. De még ezzel együtt is kellemes látnivaló a Frankel Leó úti (korábban Zsigmond utcai) épület, ahová már az átadás után híres lakó költözött.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.