A 3-as metró pótlása

Garázsvásár

Lokál

Óriási létszámhiánnyal vág bele a BKV a 3-as metró felújításába, jelenleg is csak sok-sok túlórával biztosítható az elégséges szolgáltatás. Miközben a bértárgyalás 20 perces érdemtelen találkozóra redukálódott, a cég olyan buszokat vásárol az eredeti árnál drágábban, amelyeket korábban pont emiatt nem akart megvenni.

Október végén a fővárosban megkezdődnek a hármas metró északi szakaszán lévő állomások (Újpest-Központ – Lehel tér), illetve a teljes alagút felújítási munkálatai. Ha ez meglesz, végre nem túlélőtúraként vagy szabadulójátékként kell tekinteni egy hétköznapi metrózásra a hármas vonalon (lásd: Elfüstölög még, Magyar Narancs, 2016. január 7.). A rossz hír viszont az, hogy elképesztő káosz alakulhat ki az északi szakaszon, hiszen jelentős változások lesznek a megszokott forgalmi rendben, továbbá a középső és déli szakaszon közlekedni vágyók is lemondhatnak a metrózásról hétköznap esténként, illetve a hétvégeken egész nap.

A naponta 500 ezer utast szállító vonalat érintő változásokra a BKV felkészültnek érzi magát, legalábbis a hivatalos álláspont szerint a cég a „metrópótlási feladatok ellátásához szükséges járművekkel, járművezetőkkel és minden egyéb infrastruktúrával rendelkezni fog, a metrópótlási feladatot meg tudja kezdeni”. A kezdéssel valószínűleg nem is lesz nagyobb probléma, a kivitelezéssel annál inkább: jelenleg 300 sofőr hiányzik a vállalattól, a pótlásra szánt buszok egy része pedig még el sem készült.

 

Tarlóst megnyugtatták

A BKK szeptemberben társadalmi egyeztetésre bocsátotta metrópótlási terveit, de azt szakmabeliek hamar szét is szedték, hiszen a tervezet elsősorban „az igen sűrűn induló” metrópótló buszokat ajánlja, ami várhatóan szép kis dugót eredményez majd. Persze, más útvonalak és járművek is lesznek, de azok meghosszabbítása, illetve sűrítése elmarad a szükségestől. Vitézy Dávid, a Budapest Közlekedési Központ (BKK) korábbi elnöke szerint nagy tehermentesítő hatása lenne az Angyalföldön, Újpesten egészen Káposztásmegyerig végigmenő 14-es villamos ideiglenes vágányokkal való meghosszabbításának, hogy a járat elérhesse a körúti villamosokat és a Nyugati pályaudvart. Erre azért is szükség lenne, mert egyre nagyobb gond, hogy nincs kellő számú buszvezető. Miközben Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója arról biztosította Tarlós István főpolgármestert, hogy lesz elég ember a feladatra, a Fővárosi Közgyűlés napirendre tűzte a 3-as metró pótlása körüli problémákat, mivelhogy a létszámhiány miatt több száz új ember kellene (lásd: Még kiállnak, Magyar Narancs, 2017. április 13.). A BKV egy ideje különböző módokon próbál buszvezetőket csábítani a céghez: forgattak két kisfilmet arról, hogy milyen jó a belvárosban furikázni 200 ezer nettóért, a vidéki munkatársaknak pedig munkásszállót is kínálnának, ezen felül házon belül fejpénzzel jutalmazzák azt, aki új dolgozót hoz a vállalathoz. Ám több szakszervezeti vezető is úgy látja, hogy ezek meglehetősen gyenge próbálkozások, a megoldás a versenyképes bérezés lenne. A nyáron többen is jelezték a vezetőségnek, hogy szeretnék előrehozni a 2018-as bértárgyalásokat, tekintettel a 3-as metró felújítására; ezek mindenki meglepetésére szeptember elején meg is kezdődtek, ám az öröm korai volt. „Magam is meglepődtem, amikor Bolla Tibor jelezte, hogy nemcsak azért hívja össze a szakszervezeteket, mert ők azt kérték, hanem mert a cég is komolyan gondolja a bérfejlesztést. Viszont a megbeszélés mindössze 20 percig tartott, és nem történt érdemben semmi, azt leszámítva, hogy a mi szakszervezetünk 15 százalékos bérfejlesztési igényt nyújtott be. Egyelőre nem tudtunk megegyezni” – mondja Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. Arról nincs hír, hogy komoly tárgyalások mikor lesznek, pedig az idő egyre szorít. Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke korábban azt nyilatkozta, hogy a pótlás idejére kialakuló helyzetet jelentős túlórákkal lehet megoldani, viszont félő, hogy így az éves túlórakeret idő előtt kimerül. Ez esetben más vonalakról kell pótolni a sofőröket, azaz egy-egy adott vonalon kevesebb busz lesz. Az egyéb okokból (baleset, üzemzavar, meghibásodás) előálló pótlási feladatokat szintén pótlóbuszokkal oldanák meg, erre azonban nincs külön járműtartaléka a BKV-nak – újabb buszvezetőkről nem is beszélve.

A főpolgármester nemrég azt nyilatkozta, hogy nem kíván konkrét számokat mondani, pontosan hány járműre lesz szükség a metrópótlás miatt. A BKV úgy tájékoztatta lapunkat, hogy a „zavartalan teljesítés érdekében” 31 darab újonnan bevont Mercedes-Benz csuklóst állított forgalomba, illetve 40 darab alacsony padlós busz is kilátásban van. Ezen felül vásárolnak még 30 darabot abból a magyar gyártású buszból is, amelynek már a pályáztatási folyamata is meglehetősen botrányosra sikeredett. Mi több, a járművek a szerződésben szereplő határidőre nem készültek el, a végső ár pedig magasabb lett az eredetinél.

A buszbeszerzés körüli hercehurca azzal kezdődött, hogy az erre vonatkozó tendert a lengyel Solaris és a magyar Mabi-Bus (újabb nevén Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft.) nyerte meg: mindettő 75-75 buszt szállított volna, viszont míg a lengyelek azonnal bevethető új buszokat kínáltak olcsóbban, addig a Mabi félig összeszerelt járműveket szállított volna le drágábban. A BKV vezetése egy ideig próbált észszerű végeredményt kihozni: 115 Solarist vettek volna és csak 15 magyar buszt, s az utóbbira még árengedményt is kértek, azonban a Mészáros Csaba érdekeltségi körébe tartozó cégnek ez a felállás nem tetszett. Aztán „rejtélyes” módon mindkét tendert érvénytelennek nyilvánították.

Mivel a BKV-ra nem sikerült rásózni a drága félkész magyar buszokat, később a Volánbusz írt ki hasonló tendert 180 buszra, amit eredetileg a 3-as metró pótlására használtak volna, az Ikarus Egyedi Kft. azonban a közelmúltban megélt pár tulajdonosváltást, és a cégnél komoly leépítések történtek, ezért sokáig kérdéses volt, hogy elkészülnek-e időre a legyártással. Mindenesetre a vállalat megnyerte a 15 milliárdos állami üzletet, s azt idén nyárra kellett volna teljesíteni, viszont az egészből nem lett semmi, egyetlen darab busz sem készült el. A Volánbusz mégsem bontott szerződést, sőt kötbért sem követelt, ugyanis a határidő környékén megjelent egy jogszabály-módosítás, amelynek értelmében minden olyan városi buszba, amely 22 főnél több utas szállítására alkalmas, automata tűzoltó berendezést kell beszerelni. Erre a munkára további 240 nap haladékot kapott a gyártó. Ám a jelek szerint nem a változtatás miatt nem tudott a cég szállítani a Volánbusznak; a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület augusztus közepén közzétett egy fotót, amely állításuk szerint a cég gyárában készült, és amelynek a tanúsága szerint a készülő 180 buszból 5 darab üres váz van csak készen. A hirtelen jött jogszabályi előírás nem csak időnyerésre volt jó, a tűzoltó berendezés beszerelése megdobta az árat is (darabonként 86 millióra a korábbi 85 millió helyett).

 

Csuklós helyett két keréken

A ráfizetéses és problémás buszbeszerzés, illetve a drasztikus sofőrhiány mellett apró örömhír, hogy a BKK hajlandó együttműködni a Magyar Kerékpárosklubbal (MK) a 3-as metró biciklis pótlásában. Az ötletet Bécsből vették, ahol a helyi közlekedési vállalat a kerékpárosokkal közösen dolgozta ki az alternatív közlekedési módot és annak népszerűsítési kampányát. Az MK hasonló akcióba kezdett, a társadalmi egyeztetés ideje alatt a Facebookon buzdították az embereket arra, hogy minél többen küldjék be javaslatként a kerékpáros ötletet, de a szervezet külön is felvette a kapcsolatot a BKK-val. „A következőket kértük: közös kommunikáció – közleményektől a közös eseményeken át a Futár kijelzőkig –, bringás kerülőútvonalak kijelölése, pontosabban táblázást szeretnénk, amit közös logó megjelenítésével, rendes kihelyezéssel és felfestésekkel tennénk hivatalossá, bringás kerülőútvonalakon javítások elvégzése, tárolók telepítése, illetve a Mol Bubi reklámozása és felpörgetése az érintett állomásokon” – mondta Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub munkatársa. Nyilván mindenki tisztában van azzal, hogy a kerékpár nem fogja számottevően tehermentesíteni a felszíni forgalmat, de a bringás útvonalak javítása és a kerékpározás népszerűsítése hosszú távon kedvező hatású lehet. Bereczky Ákos, a BKK innovációs főmunkatársa úgy nyilatkozott, hogy megfontolták az MK javaslatait és készek támogatni a kampányt kommunikációval, kisebb útjavításokkal és mobil kerékpártárolók kihelyezésével.

Az 3-as vonal északi szakaszának lezárásával párhuzamosan megkezdik a teljes alagút rekonstrukcióját, ezért a vonalon három évig nem lehet majd éjszaka, illetve hétvégén utaz­ni, az északi szakasz állomásainak felújítása miatt pedig e szakaszt egy évig egyáltalán nem lehet használni. A további szakaszok felújítására egyébként egyelőre se pénz, se érvényes tender nincs.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.