A főváros száműzné a belvárosi Duna-szakaszról a turistahajókat

Hajózni márpedig nem muszáj

Belpol

Megnehezítenék jövőre a hajók közlekedését Budapest központi Duna-szakaszán, kevesebb kikötő áll majd rendelkezésükre, és azokat is csak ki-be szállásra lehet használni. A lakosok örülnek, a szakma fel­háborodott. De tényleg tízezer ember marad kenyér nélkül, és vége lesz a turizmusnak Budapesten?

 

A hajós turizmussal nem lehet hibázni. Mindegy, hogy óceánjáró hajó több ezer utassal, kisebb, folyami kabinos vagy kirándulóhajó, az emberek imádják. A fedélzeten hozza a pincér az italunkat, nézzük, ahogy közelebb jön a város, a sziget, a túlpart. Ha kikötünk, bejárjuk a helyet, vagy csak bámuljuk fentről a kikötő zsibongó forgatagát. Ugyanez a másik oldalról nézve: egyre több dízelzabáló szörny érkezik a városunkba, lusta és bunkó turisták tömegei árasztják el az utcáinkat, ha kinézünk az ablakon vagy lemegyünk a partra, a látványt egy úszó szálloda uralja, nem is lehet leülni a víz mellett, mert zaj van, büdös van, a folyónk, a kikötővárosunk, a tenger­öblünk nem is a miénk, nem értünk van.

A tömegturizmus és a helyi érdek mindig is szemben állt egymással. Ahogy nő a turisták száma, úgy élesedik az ellentét. A Covid idején reménykedni lehetett abban, hogy a járvány mellékhatásaként az emberek felfedezik szűkebb környezetüket, kerülik a zsúfolt helyeket, a hosszú utazást.

Folyón

Nem így lett. Tavaly és az idén sosem látott tömegek tolták az orrukra a napszemüveget és indultak útnak. Ezen belül a hajós turizmus minden rekordot megdöntött – pedig 2020-ban egy garast sem adtunk volna az egész iparágért, amikor heteken át vesztegelt a tengeren a Diamond Princess, mert ismeretlen kórság fertőzte meg az embereket. Mintha meg sem történt volna: tavaly 31,7 millió utasuk volt a tengerjáró hajóknak, az idén meglehet a 36 millió is, 2027-re pedig a 40 millió.

A folyami hajók szépen illeszkednek ebbe a trendbe azzal a jelentős különbséggel, hogy a tengerjárók többezres létszámával szemben a legnagyobb folyami kabinos hajó is csak 400, a legnagyobb dunai pedig 250 utast hordoz. Tipikusan európai mulatság ez, a nagyjából 480 kabinos folyami hajó közül 360 Európában teljesít szolgálatot, a forgalom fele pedig nem meglepő módon a Dunára esik. A teljes, hajózható Duna három szakaszból áll (felső, középső, alsó), a középsőbe tartozik a teljes magyarországi szakasz. Hajózni lehet olyan klasszikus útvonalakon, mint a Passau–Bécs–Budapest – ez a legnépszerűbb –, de le lehet menni akár Belgrádig is vagy a Duna-deltába.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.