helyrajzi szám

Horizont

Lokál

A mozi negyven év működés után lett Horizont, előtte Híradónak nevezték

Az Erzsébet körút és a Dohány utca sarkán álló épületbe oszlopokkal tagolt, félkör alakú bejárat vezet, tetején Horizont felirattal. Odabent a hasonló nevű kávézó működik, ám nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a portál a vendéglátás kedvéért lett ilyen. A Horizont elnevezés a helyiség korábbi funkcióját is idézi: húsz éven át, 1979 és 2000 között így hívták azt a különleges mozit, ahol tévéjátékokat és dokumentumfilmeket is vetítettek. De még ez is újdonságnak számít, ha az egész történetet nézzük. A mozi negyven év működés után lett Horizont, előtte Híradónak nevezték.

„A külföldi nagyvárosokban egész sereg folytatólagos előadásra berendezett híradó mozi van, ahol megszakítás nélkül peregnek a világ minden tájáról érkező filmújságok, Budapesten a Magyar Filmiroda kapott először engedélyt híradó-mozi nyitására” – írta 1939 decemberében az Esti Ujság, pár nappal a mozi megnyitása előtt, hozzátéve, hogy a magyar filmhíradón kívül „elsősorban a legfontosabb európai híradók szerepelnek majd a műsoron”, illetve „kultúrfilmeket, különféle rövidfilm-különlegességeket, valamint trükk­filmeket” vetítenek. A Magyar Filmiroda Rt. azonban nem csak a műsorról gondoskodott, de a megfelelő körülményekről is. A moziba az akkori legkorszerűbb vetítő- és hangberendezés került, a székeket az art deco specialistának számító Nagy Antal és Fia műbútorasztalos-üzem szállította, az ultramodern, áramvonalas bejáratot és előteret Münnich Aladár tervezte, a vetítővásznat pedig Kovács Margit világító kerámiaoszlopai fogták közre. Az újdonság akkora sikert aratott, hogy a tervezett folytatólagos vetítés helyett az első hetekben időpontra meghirdetett előadásokat kellett tartani. Nem sokkal később pedig a Petőfi Sándor utcában, a mai Katona József Színház helyén megnyílt a második hasonló profilú filmszínház.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)