helyrajzi szám

Horizont

Lokál

A mozi negyven év működés után lett Horizont, előtte Híradónak nevezték

Az Erzsébet körút és a Dohány utca sarkán álló épületbe oszlopokkal tagolt, félkör alakú bejárat vezet, tetején Horizont felirattal. Odabent a hasonló nevű kávézó működik, ám nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a portál a vendéglátás kedvéért lett ilyen. A Horizont elnevezés a helyiség korábbi funkcióját is idézi: húsz éven át, 1979 és 2000 között így hívták azt a különleges mozit, ahol tévéjátékokat és dokumentumfilmeket is vetítettek. De még ez is újdonságnak számít, ha az egész történetet nézzük. A mozi negyven év működés után lett Horizont, előtte Híradónak nevezték.

„A külföldi nagyvárosokban egész sereg folytatólagos előadásra berendezett híradó mozi van, ahol megszakítás nélkül peregnek a világ minden tájáról érkező filmújságok, Budapesten a Magyar Filmiroda kapott először engedélyt híradó-mozi nyitására” – írta 1939 decemberében az Esti Ujság, pár nappal a mozi megnyitása előtt, hozzátéve, hogy a magyar filmhíradón kívül „elsősorban a legfontosabb európai híradók szerepelnek majd a műsoron”, illetve „kultúrfilmeket, különféle rövidfilm-különlegességeket, valamint trükk­filmeket” vetítenek. A Magyar Filmiroda Rt. azonban nem csak a műsorról gondoskodott, de a megfelelő körülményekről is. A moziba az akkori legkorszerűbb vetítő- és hangberendezés került, a székeket az art deco specialistának számító Nagy Antal és Fia műbútorasztalos-üzem szállította, az ultramodern, áramvonalas bejáratot és előteret Münnich Aladár tervezte, a vetítővásznat pedig Kovács Margit világító kerámiaoszlopai fogták közre. Az újdonság akkora sikert aratott, hogy a tervezett folytatólagos vetítés helyett az első hetekben időpontra meghirdetett előadásokat kellett tartani. Nem sokkal később pedig a Petőfi Sándor utcában, a mai Katona József Színház helyén megnyílt a második hasonló profilú filmszínház.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.