Időutazás vörös csillagos BKV-logóval: a Budavári Sikló kalandos története

Lokál

A múlt héten eldőlt, másfél milliárdot szán a kormány a Gellért-hegyi sikló megépülésének előkészítésére, a terveknek jövő októberre kell elkészülniük. Persze a több mint 150 éve működő Budavári Sikló történetének ismeretében nincsenek illúzióink.

Széchenyi Ödön gróf ifjúkorában hasonló úton haladt, mint édesapja: külföldi tapasztalatokat gyűjtött, majd ezeket próbálta - gyakran sikerrel – honosítani. Például miután 1862-ben, Londonban megismerkedett a helyi Fire Brigade-del, egy évre rá megalapította (23 éves volt ekkor!) a fővárosi önkéntes tűzoltó egyletet, 1867-ben pedig – azután, hogy Pesttől egészen Párizsig hajózott, majd Lyonban meglátott egy különleges járművet – minden befolyását felhasználta, hogy Budán is legyen egy ilyen. Elszántságát mi sem bizonyítja jobban, hogy e furcsa mozgó objektum – vagyis a sikló, akkori nevén Budai Hegypálya – építése 1868 végén megkezdődött, s 1870. március 2-án már fel is avatták, másodikként Európában.

Noha a megnyitó idején az építési terület katonai objektumnak (erődítmény) számított, és Széchenyiék csak úgy kaptak engedélyt, hogy szükség (például ostrom) esetén a siklót azonnal el kell tüntetni, a beruházásra egyáltalán nem volt jellemző a garasoskodás. A különleges, lépcsőzetesen "összekötött" járműveket Bécsben gyártották, a 95 méter hosszú, 30 fokos lejtésű pályát úgy alakították ki, hogy az minden részletében megfelelt a vasúti szabványoknak.

Persze senkinek nem jutott az eszébe, hogy hétköznapi lokomotívokat engedjen a meredek sínekre, a hajtást egy szintén Bécsből beszerzett 30 lóerős gőzgépre bízták, melynek gépházát az Alagút melletti alsó állomáson építették fel.

A technikai tartalmat illetően a sikló – mint ahogy négy évvel később a fogaskerekű is – tulajdonképpen túl hamar érkezett a fővárosba. Az 1870-es években még high-technek számító gőzhajtás húsz év alatt teljesen korszerűtlenné vált a városi közlekedésben, nem csoda, hogy már a századforduló táján felmerült a sikló esetében is a villamosítás, mivel nemcsak a levegőnek, a városképnek sem tett jót a budai Vár aljában pöfékelő nagyméretű kémény.

A korszerűsítés később sem került le a napirendről. A Széchenyi alapította társaság koncessziós szerződése ötven évre szólt, a Budai Hegypálya ezután Budapest, 1923-től pedig a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSZKRT) tulajdonába került. 1922-ben még úgy állt a dolog, hogy bezárják az egészet, és lifttel váltják ki, a BSZKRT azonban inkább új járműveket és elektromos hajtást óhajtott bevezetni – hasonlóan, mint 1929-ben a fogaskerekűnél. Ám ami a Svábhegyen összejött, a siklónál elmaradt, és bár sorra készültek újabbnál újabb tervek, a megvalósításuk valamilyen okból elmaradt.

false

 

Fotó: Legát Tibor

Ma már nehéz elképzelni, hogy a sikló megnyitásától kezdve hetvenöt éven át elsősorban tömegközlekedési funkciót látott el – leginkább az akkori kormányzati negyed alkalmazottai használták, az utasok száma már az 1870-es évek közepén százezrekben volt mérhető, az 1930-as években pedig megközelítette az egymilliót. 1945 elején a Budai Hegypályából csak romhalmaz maradt, a járművek megsemmisültek, és bár az alsó állomás viszonylag épen megúszta az ostromot, újjáépítése "nem volt aktuális". 1949 után pedig még annyira sem, ekkorra ugyanis befejeződött a pálya "megtisztítása", ami azt jelentette, hogy a vasgyűjtő mozgalom "hasznosított" mindent, ami mozdítható, így az épen maradt elemeket is. A 1950-es évek hatásos látványeleme volt a szétlőtt várra vezető széles, meredek, bokrokkal benőtt út, ami egészen 1986-ig arra emlékeztette az arra járót: "itt valaminek lennie kellett".

Az új siklóval kapcsolatos elképzelések sokáig csak afféle, a távoli jövőben aktuális hobbista megnyilvánulásként kerültek terítékre: 1956-ban a Második Műszaki Amatőr Modellkiállítás ügyes barkácsolója, 1968-ban Hill Klára, az Iparművészeti Főiskola végzős hallgatója készített modellt, ám ez már az UVATERV mérnökei által készített komplett tanulmánytervben is szerepelt. Sokáig tartotta magát egy olyan elképzelés is, hogy a siklót hatalmas mozgólépcsővel helyettesítenék.

Igaz, hogy az 1968-as UVATERV-tanulmányt a Fővárosi Tanács elfogadta, sőt az Esti Hírlap arról számolt be, hogy – 18 millió forintból – 1973-ra meg is valósul, a dologból nem lett semmi. Csakhogy közben – leginkább a Közlekedési Múzeum 1970-ben megrendezett centenáriumi kiállításának köszönhetően – afféle civil mozgalom is indult a sikló újjáépítése kapcsán – immár a nosztalgia jegyében. „A Vár siklóját mindenképpen eredeti, műemléknek megfelelő formában kellene helyreállítani. Indokolja ezt a régi járművek iránt az egész világon megnyilvánuló érdeklődés, amely mindenütt konzerválja és fenntartja (sic!) ezeket a technikai relikviákat. Ezek nem mint tömegszállító berendezések, hanem mint idegenforgalmi látványosság töltik be hivatásukat” – írta a kiállítás után a Magyar Nemzetnek olvasói levelében Szimán Oszkár vegyészmérnök. Ez azért figyelemre méltó, mert amikor legközelebb, vagyis 1980-ban a főváros megbízta a Metró Közlekedésfejlesztési és Beruházási Vállalatot, hogy a BKV-val összefogva készítsen újabb tanulmánytervet – a költségeket ekkor már 68 millió forintra kalkulálták –, fel sem merült a modernizáció – például olyan, csupa üveg jármű képében, amilyen Hill Klára tervében volt. Az már sokkal inkább, hogy az 1870-esre hasonlító állapotokat próbálják megteremteni – természetesen a gőzgép mellőzésével.

Hogy ne csak afféle vásári látványosságról legyen szó, a műemlékvédelmi felügyelőséggel is láttamoztatták a három év múlva elkészült tanulmánytervet, amikor pedig 1986. június 4-én átadták az immár Budavári Siklóra keresztelt új közlekedési eszközt, sokan azt gondolták, hogy 116 éves járműre váltottak jegyet, nem egy utánzatra. És ez akkoriban még úgy is fantasztikus érzés lehetett, hogy az avatón Grósz Károly vágta át szalagot, a kocsikra pedig a vörös csillagos BKV-logót is felragasztották.

Ez az írás a Magyar Narancs 2011. július 28-i számában megjelent Föl, föl vitézek! című cikk frissített változata.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.