helyrajzi szám

Ikarus 180

Lokál

Igaz, hogy az 1961-es Budapesti Nemzetközi Vásáron már bemutatták az Ikarus 180-ast, ám a kiállított járműben nem volt motor, így legfeljebb gyönyörködni lehetett benne.

Az 1950-es évek végén, az utazóközönség megsokszorozódása miatt a városi forgalomban közlekedő autóbuszok méretét növelni kellett. Az Ikarus gyárban elindultak a K–180-as kísérletek, amelyek során olyan csuklós, vagy ahogy akkoriban nevezték, ízelt járművet akartak létrehozni, amelyen száznyolcvan utas is elfér. „Az Ikarus ízelt autóbusz tervezési munkáinak előkészületei tulajdonképpen már 1958-ban megkezdődtek. A különböző szempontok figyelembevételével a jármű teljes hosszát 16,5 méterben határozták meg. A szerelvény teljes szélessége a nemzetközileg előírt 2,5 m, legnagyobb magassága pedig 2,9 m” – számolt be az Autó-Motor a gyár készülő meglepetéséről 1960 májusában, ám az igazi meglepetéssel nem az Ikarus, hanem a BKV buszos jogelődje, a Fővárosi Autóbusz Üzem (FAÜ) szolgált.

A FAÜ 1954-től pótkocsis buszok forgalomba állításával próbálkozott, ám mivel azok nem váltak be, az évtized végén azzal számolt, hogy hamarosan ízelt Ikarusokkal szállíthatja majd az egyre elégedetlenebb utasait. 1960 tavaszán kiderült, hogy a gyárban még mindig csak kísérletezgetnek, ezért nekiláttak, hogy selejtezett régi buszokból maguk készítsenek csuklós járművet. A barkácsolás annyira jól sikerült, hogy 1960. november 5-én már forgalomba is állhatott az első ilyen busz. A következő két évben további 146 házi csuklós készült a FAÜ Gyömrői úti főműhelyében, legfőképpen azért, mert a beharangozott csuklós Ikarus sorozatgyártása nem tudott elkezdődni.

Igaz, hogy az 1961-es Budapesti Nemzetközi Vásáron már bemutatták az Ikarus 180-ast, ám a kiállított járműben nem volt motor, így legfeljebb gyönyörködni lehetett benne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.