helyrajzi szám

Ikarus 180

Lokál

Igaz, hogy az 1961-es Budapesti Nemzetközi Vásáron már bemutatták az Ikarus 180-ast, ám a kiállított járműben nem volt motor, így legfeljebb gyönyörködni lehetett benne.

Az 1950-es évek végén, az utazóközönség megsokszorozódása miatt a városi forgalomban közlekedő autóbuszok méretét növelni kellett. Az Ikarus gyárban elindultak a K–180-as kísérletek, amelyek során olyan csuklós, vagy ahogy akkoriban nevezték, ízelt járművet akartak létrehozni, amelyen száznyolcvan utas is elfér. „Az Ikarus ízelt autóbusz tervezési munkáinak előkészületei tulajdonképpen már 1958-ban megkezdődtek. A különböző szempontok figyelembevételével a jármű teljes hosszát 16,5 méterben határozták meg. A szerelvény teljes szélessége a nemzetközileg előírt 2,5 m, legnagyobb magassága pedig 2,9 m” – számolt be az Autó-Motor a gyár készülő meglepetéséről 1960 májusában, ám az igazi meglepetéssel nem az Ikarus, hanem a BKV buszos jogelődje, a Fővárosi Autóbusz Üzem (FAÜ) szolgált.

A FAÜ 1954-től pótkocsis buszok forgalomba állításával próbálkozott, ám mivel azok nem váltak be, az évtized végén azzal számolt, hogy hamarosan ízelt Ikarusokkal szállíthatja majd az egyre elégedetlenebb utasait. 1960 tavaszán kiderült, hogy a gyárban még mindig csak kísérletezgetnek, ezért nekiláttak, hogy selejtezett régi buszokból maguk készítsenek csuklós járművet. A barkácsolás annyira jól sikerült, hogy 1960. november 5-én már forgalomba is állhatott az első ilyen busz. A következő két évben további 146 házi csuklós készült a FAÜ Gyömrői úti főműhelyében, legfőképpen azért, mert a beharangozott csuklós Ikarus sorozatgyártása nem tudott elkezdődni.

Igaz, hogy az 1961-es Budapesti Nemzetközi Vásáron már bemutatták az Ikarus 180-ast, ám a kiállított járműben nem volt motor, így legfeljebb gyönyörködni lehetett benne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.