helyrajzi szám

Irinyi János

Lokál

A nemzeti büszkeség kifejezése gyakran költői túlzásokra csábít, ahogy ezt Irinyi János példája is mutatja.

A piros-fehér-zöld világban ő fedezte fel a gyufát 1836-ban, nélküle ma is a kovakövet ütögetnénk. „A komolyképű statisztika szerint naponta, egy röpke perc alatt, hat-nyolcmillió gyufaszál hamvad el. De ki gondol erre és ki törődik ezzel és kinek jut eszébe Irinyi János hazánkfia, akinek kíváncsiskodó jóvoltából egyetlen megszokott zamattal tüzet, lángot varázsolhatunk elő. De míg ez a romantikus magyar kurtanemes a mai gyufával meggyújtotta az első faggyúgyertya kanócát, addig az emberiség történetében évezredek futottak el” – írták róla száz évvel a találmánya után. Arról már kevesebben emlékeztek meg, hogy a feltaláló fillérekért adta át találmányát a Bécsben működő magyar gyógyszerésznek, Rómer Istvánnak, így ő szabadalmaztathatta a világraszóló felfedezést, s gazdagodott meg belőle. Irinyi csak Rómer bécsi sikere után létesített saját üzemet Pesten, amely hamar csődbe is ment.

A történethez tartozik az is, hogy az ún. dörzsgyufát jóval Irinyi előtt felfedezték, viszont a valóban biztonságos robbanás- és méreganyagmentes gyufát csak az 1850-es években találták ki a svédek; ezzel együtt a magyar szakember érdemei elvitathatatlanok, mivel egy olyan fontos kémiai eljárás fűződik a nevéhez, amely a korábbiaknál jóval egyszerűbbé tette a gyufagyújtás műveletét. De az sem biztos, hogy a gyufás találmány lett volna a legfontosabb epizód Irinyi János életében. Már az 1830-as évek végén azon fáradozott, hogy megújítsa a vegyészeti oktatást, s magyarosítsa a szaknyelvet, az 1848/49-es szabadságharcban pedig őrnagyi rangban szolgált: ő felelt a puskaporgyártásért és az ágyúöntésért a nagyváradi lőportárban. Ahol ideális körülmények között olyan termelést produkáltak, hogy Kossuth nyomán a magyar Birminghamként kezdték emlegetni Nagyváradot. Állítólag ő szövegezte 1848 márciusában a 12 pontot is, s három évvel fiatalabb öccse, Irinyi József, a márciusi ifjú csak postás volt. Az viszont tény, hogy a szabadságharc leverése után Irinyi János börtönbe került, szabadulása után malom­ipari számvevőként, cukorgyári ellenőrként és biztosítási ügynökként is dolgozott. Az 1860-as években vértesi birtokára vonult vissza. Mivel a gazdálkodáshoz nem értett, a helybeliek számára csak egy különc remete volt, semmi egyéb. Halála előtt neve és hírneve csak cáfolatként vagy helyreigazításként jelent meg a sajtóban, miután 1880-ban a Függetlenség című lap, bizonyos Irinyi Bertalan halála kapcsán, a „villós gyújtó feltalálójaként” emlékezett meg az elhunytról. „A nevezett lap névcserének lett áldozata, mert a gyújtó feltalálója nem Irinyi Bertalan, hanem János volt, ki hogy él-e, hal-e, nem tudjuk” – írta erre A Hon 1880. augusztus 26-án.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.