Állomásról állomásra XLVIII.

Katedrális az enyészetnek

Pestszentlőrinc

Lokál

Szép kis listát lehetne összeállítani a 19. század végén emelt, ma is működő hazai vasútállomásokról, de ha azokat szeretnénk kiválogatni, amelyeket eredeti állapotukban őriztek meg, netán korhűen újítottak fel, sokkal szerényebb lenne a lista.

Efféle műveletre ugyanis csak kivételes esetben kerül sor, általában valami múzeumi dolog lehet a hátterében. De azért vannak szabályt erősítő kivételek, nem is kell Budapest határát elhagyni. Itt van például az angyalföldi állomás (bővebben: Halló, szellem, Magyar Narancs, 2011. március 24.), ahol egymásnak adják a kulcsot a forgatócsoportok; nem lepne meg, ha kiderülne, hogy az állomásfőnök régóta Andy Vajna.

Angyalföld valószínűleg "úgy maradt", és ennek örömére erősítettek rá a nosztalgiára, de mostani helyszínünket, Pestszentlőrincet öt évvel ezelőtt már tudatosan formálhatták korhűvé. "Csillagos ötös, maga a csoda. Tökéletes vasútállomás, tökéletesen felújítva." "Gyönyörű, főleg annak fényében, hogy sokat utazom vasúton, és az állomásokra - itt a fővárosban is - inkább a lepukkantság jellemző. Szép a peron, a fadíszítések az épületen" - egy vasútbarát blog kommentelői a felújítás után írták bejegyzéseiket, és valószínűleg mi sem lettünk volna kevésbé lelkesek, ha akkor járunk arra. Az állomás története is megér egy visszaemlékezést.

Az 1860-es évek végén Pestszentlőrinc helyén termőföld, erdő, leginkább pusztaság terült el. A 6500 ezer holdas, eredetileg Grassalkovich-birtok utolsó "nagyura" Sina Simon volt, aki egy belga bank útján igyekezett túladni a nem különösebben jövedelmező területen. A birtok Pesthez közelebb eső részét felparcellázták, és apránként adták el, a déli felét viszont csak nagyban lehetett értékesíteni. Míg a felparcellázott részen 1871-ben létrejött egy ideiglenes szervezésű község, a későbbi Kispest, s egy évvel később tizenhét utcájának már nevet is adtak, a szomszédos vidék szó szerint vidéki birtokként működött. Vagy még úgy sem. Az akkori miniszterelnök, Lónyay Menyhért ezer holdat vásárolt magának, nagyrészt erdőséget, amelynek közepére 1872-ben kacsalábon forgó nyaralót építtetett. Ebben talán még nincs is semmi kivetnivaló, ám Lónyay a környéki közlekedést is kezelésbe vette - lehet, hogy túlságosan nehézkesnek és lassúnak találta a kikocsizást, ezért valami gyorsabbat szeretett volna. És mivel épp birtoka határán (a jelenlegi Gyömrői úton) futott a ceglédi vasútvonal, leszólt a MÁV illetékeseinek, mi lenne, ha nála is megállnának a vonatok...

Lónyay a vasúti megállóhelyért cserébe ingyenesen felajánlott egy telket a MÁV részére, ahol az első szerelvény megállása után nem sokkal teherpályaudvart is kiépítettek az 1880-as évektől gombamód szaporodó környékbeli üzemek kiszolgálására.

A 1875-ben átadott megálló Pusztaszentlőrinc-Nyaraló néven került a menetrendbe, és akkor még tényleg nem volt más, mint erdőség meg az exminiszterelnök nyaralója - Lónyay 1872. december 2-án lemondott -, ám hamarosan elkezdte felparcellázni a birtokát, amit közeli ismerősei, üzletfelei és munkatársai kaptak, hogy építsenek ők is nyaralót. 1877-re már tizenhat nyaraló épült fel, a tulajdonosok közt találjuk Havass Imre főügyész-helyettest, Puskás Tivadart, a telefonhírmondó feltalálóját és Eötvös Lorándot is, aki szabadtéri ingakísérleteit is a környéken folytatta.

A nyaralók elszaporodásával, a díszes társaság megjelenése után Lónyaynak sikerült elintéznie, hogy az 1870-es évek végén már a gyorsvonatok is megálltak Pusztaszentlőrinc-Nyaralónál.

Mindez azért is érdekes, mert a terület, a későbbi Pestszentlőrinc csak jóval később népesült be, és csak 1909-ben vált önálló településsé, korábban "Kispest kapcsolt pusztája" néven emlegették.

A korábbinál jóval nagyobb, immár Pestszentlőrinc nevet viselő vasútállomás is ekkoriban épült: a fatornácos MÁV-szabvány ház a maga idejében valószínűleg nem keltett különösebb feltűnést, és mivel ekkor az Üllői úton már javában közlekedett a lőrinci HÉV, a mostani 50-es villamos, az utasok is inkább arra szálltak, mint hogy kigyalogoljanak a faluszéli vonathoz. Viszont a teherforgalom miatt a rendszerváltásig jelentős állomásnak számított Pestszentlőrinc - ám miután a Gyömrői úti, illetve a többi lőrinci nagyüzem is beadta a kulcsot, úgy tűnt, hogy már csak a hagyomány miatt tartják életben az állomást. Hiszen hiába Kőbánya-Kispest a következő megálló a belváros felé, és a menetidő nincs öt perc, ha az állomást a Gyömrői út felől csak soklépcsős felüljárón át lehet megközelíteni, az Üllői út irányából viszont egy olyan BKV-busszal, a 36-ossal, ami Csepelre megy, és egyetlen metróállomást sem érint.

Nem tudjuk, mi lehet az oka, hogy a MÁV 2009-ben az állomás már-már korhű felújítása mellett döntött. Akkor örültünk is volna, ma már kevésbé, inkább csak legyintünk. Az állomás ugyanis nem működik, kísértetház. Nincs jegypénztár, a váróterem zárva, pusztulásának első jelei már láthatók. Igaz, hogy a lift még működik, de összefirkálták, ahogy az aluljárót is, ahová a szag alapján nyugodtan kiakaszthatnának egy nyilvános vécé táblát. Úgy tűnik, egyedül a felvételi épületet védik, talán épp azzal, hogy tilos a bemenet. Az ablakok még épek, a homlokzatot sem dolgozták meg festékszóróval. Ki tudja, meddig?

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.