helyrajzi szám

Kelenföld – régi aluljáró

A Kelenföldi pályaudvar utasforgalma a 4-es metró bűvöletében zajlik.

Ha lennének mosdók és kellő számú „élő” pénztár, átlagon felüli színvonalat mondanánk, így csak kényelmes átszállási lehetőségről beszélhetünk, ami úgy értékelhető igazán, ha az összehasonlítási alap a Nyugati, a Keleti és a Déli. De vannak itt olyan, elvileg használható, illetve használhatatlan tereptárgyak, amelyekre inkább a muzeális jelző illene, ha törődnének velük. Elsőként az 1884-ben épült felvételi épületet kell megemlíteni, amely annak ellenére, hogy műemlék, 2021-ben pedig a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum költöztette volna ide a terepasztalait, a szemünk láttára rohad szét.

De hasonló a helyzet a száz évvel fiatalabb „régi” aluljáróval is. Hiába bíztak meg domesztikált graffitiseket, hogy pingálják tele a 270 méteren kanyargó falat, a jellegzetes szagot negyven év alatt sem lehetett eloszlatni. Valaha tömegek sodródtak a mélyben peronfeljárótól peronfeljáróig, ingázók dülöngéltek fizetésnapon, mások a Budaörsre tartó 40-es buszt célozták be, vagy a farkasréti 53-ast. Az aluljáró átadásából elsősorban azért lett országos hír, mert az utasok ettől kezdve az Osztapenko-szobor (Őrmező) felől is megközelíthették a vasutat – életük kockáztatása nélkül. Mindez ma is érvényes, de a biciklis futárokon kívül alig-alig lézeng itt valaki. És valószínűleg nem azért, mert a 7–10. vágányokhoz vezető lépcsőket lezárták. Az objektum átható vizeletszaga, a hiányos világítás, a szolgáltatások hűlt helye 1984-nél régebbi műtárgyat feltételez.

A Kelenföldi pályaudvart 1884-es átadása után nem nagyon háborgatták, ötven év múltán már pusztult rendesen. Neÿ Ákos MÁV-igazgatónak a Technika folyóiratban megjelent 1937-es városrendezési tanulmánya szerint Kelenföld javíthatatlan, semmiféle városszabályozással nem lehet változtatni „kieső, jól hozzá nem férhető fekvésén”. Ezzel szemben a közgyűlési képviselőként is tevékenykedő tekintélyes építész, K. Császár Ferenc viszont arra buzdított, hogy rendezzék a terepet, tisztázzák az ingatlanviszonyokat, sűrítsék a villamosjáratokat Kelenföld környékén. „Szégyene lenne Budapestnek, ha itt az idegenek oly utakat találnának, melyek kellően nincsenek karban tartva, ha az autóbuszok megakadnának, és az a töméntelenül sok autóbusz és autó, amelyek külföldről fognak ideözönleni, itt a sárban megrekednének, vagy szégyenteljes port vernének fel Budapest fürdőváros dicsőségére” – mondta 1937. november 19-i beszédében a képviselő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.