helyrajzi szám

Király Miklós-emlékkő

Lokál

Kistarcsa gazdaságtörténetének legfontosabb epizódja a Gép- és Vasútfelszerelési Gyár alapítása volt 1908-ban.

A legnagyobb fővárosi közlekedési vállalat, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) tulajdonában lévő üzemet elsősorban mozdonyok és vasúti kocsik gyártására hozták létre, de a húszas évek elején, a hadiipari konjunktúra elmúltával és a BKVT felszámolása után a gépgyár gondját a cég vezetője, Király Andor viselte. Az akkori katasztrofális gazdasági helyzetben a vezérigazgató hamar felismerte, hogy a vasúti járműgyártás leszállóágba került, ezért nem ugrott el az újdonságok elől. Különösen akkor, ha az ötletgazda a saját fia volt. Ifj. Király Andor 1924-ben, friss diplomás gépészmérnökként motorkerékpárvázakat kezdett tervezni, a Gép- és Vasútfelszerelési Gyárban pedig minden adott volt ahhoz, hogy a terveket megvalósítsák. Nem sokkal később már a kereskedésekben is megjelent a Nova nevet viselő kistarcsai motorkerékpár. „Rendkívüli erős váza és masszív építése egyenesen a magyar utak figyelembevételével készült” – dicsőítette 1927 márciusában az Automobil-Motorsport című lap, ám ennél is jobb reklám volt, hogy a budapesti ügetőpályán megrendezett versenyen Horthy István egy Nova nyergében szerezte meg a második helyezést, a kistarcsai gépgyár saját versenyzője, Hild Károly mögött. A cikk megjelenése idején úgy tűnt, hogy páratlan sikertörténet bontakozik ki, ám épp az ellenkezője történt: Király Andor ekkor már hallani sem akart a motorkerékpárokról.

A családfő kisebbik fiát, Miklóst gyászolta, aki 1926. június 4-én szenvedett halálos balesetet Mátyásföld határában. A szerencsétlenséget az okozta, hogy a motor oldalkocsijának sárvédője bele­akadt a szembejövő parasztszekér egyik kiálló rúdjába, és – ahogy a 8 Órai Ujság tudósítója írta – ez „a felületes érintkezés” elegendő volt ahhoz, hogy a motor megbillenjen. „A gép hirtelen jobbra fordult s a szerencsétlen Király Miklós a kormányrúdon keresztül több métert zuhant előre a levegőben, s teljes erővel egy útszéli kőrakáshoz ütődött.” A 21 éves joghallgató azonnal meghalt, Király Andor pedig a baleset helyszínén – a Mátyásföld, repülőtér HÉV-állomás mellett – kétméteres falat, úgynevezett emlékkövet emeltetett, terméskő talapzattal, kereszttel a tetején. A falon elhelyezett domborművön térdeplő meztelen férfi borul Jézus ölébe, alatta a felirat: „Per crucem, ad lucem”, ami azt jelenti, „kereszt által a fénybe”. A dombormű „párkányára” helyezett réztáblán rövid felirat taglalja a szomorú eseményt, s ezzel zárul: „Bánkódó szülei porig sújtva alázattal hajtják meg fejüket az Ur akarata előtt.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."