„Tévedés lenne ezeket a házakat lenézni, leszólni”

Lokál

Május 9-12. között rendezik meg a Budapest100 ez évi hétvégéjét, amelynek fókuszában az 1970-es évek építészete lesz.

A Budapest100 civil kezdeményezés 2010-ben még úgy indult, hogy az érdeklődők 100 éves házakba nyerhettek betekintést, ám egy idő után a szervezőknek változtatniuk kellett a koncepción. Méghozzá azért, mert időben az 1. világháború centenáriuma lett az aktuális, csakhogy akkoriban sokkal kevesebb ház épült, mint korábban. Ennek jegyében voltak olyan Budapest100-as események, amelyek egy helyszínre fókuszáltak – például a Nagykörútra, a Várnegyedre –, de például tavaly a városegyesítés évfordulója kapcsán 150 éves budapesti házakat lehetett felkeresni.

Idén azonban 100 éves ugrás lesz az időben, az 50 éves fővárosi épületek kapnak főszerepet.

Ahogy a szervezők írják az eseményhez kapcsolódó kiadványukban: „A 2024-es rendezvények témája a modern örökség, a ’70-es évek építészete. Hiszen a modern házak is érdekesek! A fiatalabb épületeknek is vannak értékeik, érdekes történeteit, különleges lakóik. A modern épületekből álló környezet is fontos számunkra, életünk színterét adja. Tévedés lenne ezeket a házakat lenézni, leszólni. Látni kell azt is, hogy a modern építészet önmagában is egy történeti ívre épül. Ez az ív a 1930-as évek úttörő villaépületeitől és templomaitól a II. világháború pusztítását követően megépülő középületeken és az 1960-as évek jókedvű, kísérletező házain át az iparosított építés kevésbé igényes termeléséig húzódik. Ezt az ívet színesíti az 1950-es évek szocialista realista kitérője számos érdekességgel. A Budapest100 témaválasztása beleillik azon kíváncsi visszatekintések sorába, amelyeket ma mindenfelé láthatunk: professzionális kutatók, szakdolgozatok írói választják témájuknak az adott korszak építészetét.”

A Budapest100 programja a hagyományokhoz híven szakmai nappal kezdődik (május 9., csütörtök), hétvégén pedig harminchét olyan épület, társasház, irodaház, iskola, kollégium stb. nyitja meg kapuit az érdeklődők előtt, ahová hétköznap nem nagyon lehetne bejutni. De a Budapest100-ra időzítve jelenik meg a főváros 1945–1989 közötti építészetét bemutató kötet, a Szocreál és késő modern Budapest; 420 szócikkel, több mint 250 fényképpel minden eddiginél részletesebb képet nyújt a korszak fővárosi épületeiről. Előzményeihez, a Szecessziós Budapest, illetve az Art déco és modern Budapest című kötetekhez hasonlóan ez a könyv is önálló felfedezésre buzdítja az olvasót, a házakat sétaútvonalakra szervezve. A kötet szerzője Kovács Dániel művészettörténész, a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ muzeológusa, a 2024-es Budapest100 szakmai tanácsadója. 

 
Az épülő újpalotai víztoronyház
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
 

Szombaton és vasárnap rendezik meg a házbejárásokat, ezeken építészettörténtei programok éppúgy lehetnek, mint hangversenyek és egyéb előadások, de szombaton reggel 8-kor a Práter utca 56. szám alatti házának tetején rendeznek reggeli tornát. Kifejezetten érdekes programnak ígérkezik szombaton 9 órakor a Komjádi uszoda bejárása Vogel Gábor létesítményvezetővel, 10-kor a BKV Szabó Ervin téri diszpécserközpontjának megtekintése, 11-kor pedig A 70-es évek Budapestje az állami tervezővállalatok gyűjteményében című tervtári séta az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központban. Vasárnap 11 órától a Semmelweis Egyetem Nagyvárad téri felhőkarcolóját, 12 órától pedig az újpalotai víztoronyházat lehet jobban megismerni.

A részletes program itt található.

Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben az NKA támogatásával jött létre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.