helyrajzi szám

Kossuth múzeumhajó

Lokál

1936. október 20-án, este kilenckor különös program kezdődött a Dunán, a Margit híd alatt.

Egy hajószerencsétlenséget szimuláltak mentőkkel és tűzoltókkal. „A mentés kifogástalanul folyt le. Az igaz, hogy a szerencsétlenségnek egyik velejárója, a pánik, az hiányzik. De reméljük, hogy komoly balesetnél sem veszítik el az emberek önuralmukat” – nyilatkozta az Ujságnak a Budapesti Önkéntes Mentő Egyesület elnöke, József Ferenc főherceg a Leányfalu nevű gőzhajó fedélzetén, amely ezen az estén a nézőtér szerepét töltötte be.

Azt talán még József Ferenc sem tudta, hogy a Leányfalu eredetileg szerencsétlenül járt nagybátyja, Ferenc Ferdinánd nevét viselte. 1913-ban épült az akkoriban már-már multinak számító újpesti hajógyárban, amelynek az volt a pontos neve, hogy Ganz és Társa Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. A hajó hossza majdnem 63 méter, szélessége 16,5 méter, 580 lóerős kéthengeres gőzgép hajtotta, amelyet eleinte szénnel, később pakurával fűtöttek. Az utasszámot elég nagy szórással állapították meg: „800–1200 fő”. A „Ferencz Ferdinánd főherczeg” felirat azonban nem sokáig díszelgett a hajó oldalán, a Tanácsköztársaság idején átnevezték. A Rigó nevet kapta, tán valamelyik népbiztos vette a fejébe, hogy azokat a hajókat, amelyek a Habsburg-család tagjainak nevét viselik, a madarakról nevezzék el – így lett a IV. Károlyból Sas, a Zita királynéból Vércse, a József főhercegből Varjú.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pride 2025 – avagy a félelem vége

  • Janisch Attila

A tegnapi menet jóval több volt, mint a valaha szervezett legnagyobb Pride: figyelmeztetés is volt arra, hogy Orbán aljas, társadalmat nyomorító rendszere eljutott a tűréshatárig, ahonnan már nincs tovább.

Kommunikációs munkatársat keres a MÚOSZ

  • narancs.hu

Olyan média-Jolly Jokert, aki innovatív, korszerű, szakmailag és technikailag felkészült, dinamikus, gyors, ismeri az új online trendeket, remek kommunikációs készséggel rendelkezik, lojális és együttműködő, és szereti a kihívásokat.