helyrajzi szám

Kossuth múzeumhajó

Lokál

1936. október 20-án, este kilenckor különös program kezdődött a Dunán, a Margit híd alatt.

Egy hajószerencsétlenséget szimuláltak mentőkkel és tűzoltókkal. „A mentés kifogástalanul folyt le. Az igaz, hogy a szerencsétlenségnek egyik velejárója, a pánik, az hiányzik. De reméljük, hogy komoly balesetnél sem veszítik el az emberek önuralmukat” – nyilatkozta az Ujságnak a Budapesti Önkéntes Mentő Egyesület elnöke, József Ferenc főherceg a Leányfalu nevű gőzhajó fedélzetén, amely ezen az estén a nézőtér szerepét töltötte be.

Azt talán még József Ferenc sem tudta, hogy a Leányfalu eredetileg szerencsétlenül járt nagybátyja, Ferenc Ferdinánd nevét viselte. 1913-ban épült az akkoriban már-már multinak számító újpesti hajógyárban, amelynek az volt a pontos neve, hogy Ganz és Társa Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. A hajó hossza majdnem 63 méter, szélessége 16,5 méter, 580 lóerős kéthengeres gőzgép hajtotta, amelyet eleinte szénnel, később pakurával fűtöttek. Az utasszámot elég nagy szórással állapították meg: „800–1200 fő”. A „Ferencz Ferdinánd főherczeg” felirat azonban nem sokáig díszelgett a hajó oldalán, a Tanácsköztársaság idején átnevezték. A Rigó nevet kapta, tán valamelyik népbiztos vette a fejébe, hogy azokat a hajókat, amelyek a Habsburg-család tagjainak nevét viselik, a madarakról nevezzék el – így lett a IV. Károlyból Sas, a Zita királynéból Vércse, a József főhercegből Varjú.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.