helyrajzi szám

Közraktár utca 30.

Lokál

Károlyi Sándor nevéhez kötődik Újpest urbanizációja és a pesti lóvasút megindítása. A gróf azonban a magyar mezőgazdaság modernizációjában is jelentős szerepet játszott. 1896-ban alapította meg a Magyar Gazdaszövetséget, a kis- és középbirtokosok érdekvédelmi szervezetét, amely a szövetkezeti működési forma legfőbb szószólójává vált.

1898-ban létrehozták a Hangya Szövetkezeti Központ nevű társulást, amely mozgalmat indított a falusi szövetkezetek alakulása érdekében. E szövetkezetek tagjai a Hangya bolthálózatában tudták értékesíteni termékeiket, és a gazdaszövetség révén kedvező feltételű hitelhez is juthattak. De a Hangya nemcsak a forgalmazókat segítette, hanem a vásárlókat is; az „olcsó és becsületes” kiszolgálás mellett azonban célul tűzték ki azt is, hogy „az elmaradt falusi né­pet hozzáneveljék a modern üzleti élethez, hiányzó kereskedelmi érzékét kifejlesszék s ekként felvértezzék minden kizsákmányoló szándékkal szemben”.

A Hangya Szövetkezeti Központ hálózatához az alakulás évében még csak tizenhét szövetkezet csatlakozott. Minden bizonnyal jó példával jártak elöl, ugyanis 1900-ban a századik, 1905-ben pedig az ötszázadik Hangya szövetkezet megalakulását ünnepelhették. A páratlan növekedésnek köszönhetően a központ vagyona megsokszorozódott, 1904-ben könnyedén vásárolhattak egy 623 négyszögöles telket a Boráros tér és a Közraktár utca sarkán, amelyre négyemeletes bérházat és reprezentatív, háromszintes áruházat építettek. A bérház pincéjében és földszintjén a raktárak, az első emeleten a szövetkezet irodái kaptak helyet, ezért ezt a házat tekintették a Hangya székházának is. A tulajdonosok 1906 nyarán költözhettek. Az áruházban elsősorban kisgépeket, szerszámokat, zsákokat, gyomirtó szereket és vetőmagot árusítottak.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Jakob lova

  • SzSz

„A tehetséged olyan, mint a szalonna. Nem elég fellógatni a kéménynél. Először jól be kell dörzsölni sóval, majd mindennap ellenőrizni kell!” – tanácsolják Elsie-nek, akinek a szalonnához illő tehetsége konkrétan az éneklés.

Szemrevaló: Haldoklás, de komédia

Bár a film nem tragikus hangoltságú, néhol finom iróniát is tapasztalhatunk, azért a térdünket nem fogjuk csapkodni két öregember (a férj alzheimeres, a feleség rákos) agóniája, meg egy az életét kudarcként megélő zeneszerző öngyilkossága láttán.

Nincs meglepetés

Ráfoghatjuk akármire, hogy lelki táplálék, fajunk szellemi öröksége, a művészet (egyik) elsődleges célja akkor is a nőszerzés. Eszmei fajfenntartás, ha úgy tetszik.

Minden út Rómába vezet

Azt túlzás lenne állítani, hogy David Gil­mour végigdolgozta volna az elmúlt 35 évet. A Pink Floyd énekes-gitárosa a kilencvenes évek elején ismerkedett meg Polly Samsonnal, akivel családot alapított, és aki lényegében a fő alkotótársa lett. Gilmour rengeteg időt töltött, illetve tölt még mindig a szeretteivel, és elsősorban emiatt ad ki csupán évtizedenként egy lemezt. 

Teszt

Három pár, háromféle társadalmi státusz, háromféle dinamika, három kudarcos viszony – megvan a harmadik darabja is Hajdu Szabolcs párkapcsolati trilógiájának.

Szellem a palackban

2024. január 1-jén nagy dolog történt Magyarországgal, évszázadonként jó, ha egy ilyen kitüntetett alkalom adódik, a teljes napfogyatkozás például biztosan smafu hozzá képest. Hazánk – nos, távolról sem elsőként a kontinensen – bevezette az italos palackok betétdíját, mindközönségesen az üvegvisszaváltást.

Falmelléki dallamok

A magyar uniós elnökségről szóló plenáris vitát ugyan lapzártánk után rendezik (amikor ezt önök olvassák: rendezték) az Európai Parlamentben, de Orbán Viktor reakciója a korábbi szereplései alapján előre kisakkozható.

„Idegen vagyok magamnak”

Ebben a különös interjúkötetben, amelynek több fejezetében egy-egy harmadik fél is bekapcsolódik a beszélgetésbe, Gyárfás Dorka többnyire afféle narrátorként kíséri Kulka Jánost, csupán alkalmanként lendítve tovább a témát egy-egy új irányba.