helyrajzi szám

Közraktár utca 30.

Lokál

Károlyi Sándor nevéhez kötődik Újpest urbanizációja és a pesti lóvasút megindítása. A gróf azonban a magyar mezőgazdaság modernizációjában is jelentős szerepet játszott. 1896-ban alapította meg a Magyar Gazdaszövetséget, a kis- és középbirtokosok érdekvédelmi szervezetét, amely a szövetkezeti működési forma legfőbb szószólójává vált.

1898-ban létrehozták a Hangya Szövetkezeti Központ nevű társulást, amely mozgalmat indított a falusi szövetkezetek alakulása érdekében. E szövetkezetek tagjai a Hangya bolthálózatában tudták értékesíteni termékeiket, és a gazdaszövetség révén kedvező feltételű hitelhez is juthattak. De a Hangya nemcsak a forgalmazókat segítette, hanem a vásárlókat is; az „olcsó és becsületes” kiszolgálás mellett azonban célul tűzték ki azt is, hogy „az elmaradt falusi né­pet hozzáneveljék a modern üzleti élethez, hiányzó kereskedelmi érzékét kifejlesszék s ekként felvértezzék minden kizsákmányoló szándékkal szemben”.

A Hangya Szövetkezeti Központ hálózatához az alakulás évében még csak tizenhét szövetkezet csatlakozott. Minden bizonnyal jó példával jártak elöl, ugyanis 1900-ban a századik, 1905-ben pedig az ötszázadik Hangya szövetkezet megalakulását ünnepelhették. A páratlan növekedésnek köszönhetően a központ vagyona megsokszorozódott, 1904-ben könnyedén vásárolhattak egy 623 négyszögöles telket a Boráros tér és a Közraktár utca sarkán, amelyre négyemeletes bérházat és reprezentatív, háromszintes áruházat építettek. A bérház pincéjében és földszintjén a raktárak, az első emeleten a szövetkezet irodái kaptak helyet, ezért ezt a házat tekintették a Hangya székházának is. A tulajdonosok 1906 nyarán költözhettek. Az áruházban elsősorban kisgépeket, szerszámokat, zsákokat, gyomirtó szereket és vetőmagot árusítottak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.