helyrajzi szám

Millenniumi Földalatti Vasút járműtelep

Lokál

A 19. század végén a kisföldalatti megépítését nem tömegközlekedési igények miatt engedélyezték, inkább mutatványos kocsiként, a városligeti millenniumi kiállítás szállító járműveként.

Az ötlet gazdája és motorja, a Budapesti Városi Villamos Vasút vezére, Balázs Mór 1897-ben elhalálozott, s halálával az esetleges hálózatbővítésre vonatkozó elképzeléseket is elnyelte az asztalfiók. A földalatti 1896 őszétől (ekkor zárt be a kiállítás) a fogaskerekűhöz hasonló kirándulójárattá változott, és több mint hetven éven át működött így. Sokak számára meghatározó gyerekkori élmény volt, ahogy a szerelvény előbújik a Hősök tere után a felszínre, hogy az állatkertet meg a cirkuszt elhagyva kikössön a Széchenyi fürdőnél kialakított felszíni végállomáson.

A járat története 1973 utolsó napjaiban vett fordulatot, új járművek jelentek meg, a vonalat meghosszabbították a Hungária körút alatt a Mexikói útig, ahol busz- és villamos-végállomásos közlekedési csomópont is épült. E nagy változás a 2-es metró egy évvel korábbi átadásához volt igazítva: a Deák téri átszállásnak köszönhetően ekkor már „budapesti metróhálózatról” is lehetett beszélni. A vonalhosszabbítás jelentőségét nem vitatta senki, de a gyerekeknek ettől fogva nem adatott meg az előbukkanás élménye. Az új végállomás a mélyben maradt, bár az alagút folytatása felől beszűrődő fényből sejteni lehetett, hogy a remíz nem a mélyben épült.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.