Zsibongó melléklet - Kiállítás

„Ne hagyd magukra a cipőidet!”

Bocskor, csizma, paduka – Kalandozás a lábbeli körül

Lokál

Ha elég tétovák és/vagy figyelmesek vagyunk, még azelőtt belebotlunk egy pár cipőbe, hogy belépnénk a Néprajzi Múzeum időszaki kiállításának bejáratán. Én például csak úgy lődörögtem jobbra-balra a barátságtalan, márvány előcsarnokban, amikor megláttam az elnyűtt magassarkút egy vitrinben.

A Marie Claire márkájú, fehér cipőt 1995-ben vette Horváth Judit, az Iparművészeti Múzeum Dizájn Főosztályának vezetője, olvasom a kihelyezett szöveget, de mire hazaért, már nem tetszett neki annyira, úgyhogy befestette feketére, cipésszel kicsit átalakíttatta. Felvette párszor a tisztesség kedvéért, aztán lepasszolta: kitette az utcára vagy elajándékozta, erre nem emlékszik. Tíz évvel később egy kuka tetején véletlenül talált rá ugyanarra a pár cipőre, miközben a gyerekei­vel sétált. „Ezek az én cipőim” – mondta, a gyerekei azt hitték, megőrült. Továbbmentek, mesélni kezdett a cipőről a gyerekeknek, akik két sarok után visszaszaladtak a cipőért, és a kezébe nyomták: „Mama, ne hagyd magukra a cipőidet!” Zavartan felpillantok, ilyen szép történetre nem számítottam egy ennyire rideg és személytelen térben. Közelebbről megvizsgálom a több mint húsz­éves női cipőt, az ügyetlen festést, a kopást. Annyira valószínűtlen ez a giccsbe hajló sztori, hogy csak igaz lehet. Kicsit odébb egy szanaszét foszlott, jellegtelen, tépőzáras tornacsukát szúrok ki, mellette cetli: „A néprajzkutató cipője vagyok, egy idő után már nem is számoltam a kilométereket…” Egy beszélő cipőre számítottam legkevésbé, de kénytelen vagyok igazat adni neki: tényleg borzasztóan fest. Bevallom, már ezzel a két jelentéktelennek tűnő aprósággal megvett magának a kiállítás, pedig még át sem léptem a tárlat bejáratán.

Az első teremben aztán három pár cipő fogad. A romániai Inaktelkéről származó ráncos csizma tulajdonosa egy Békés megyei kórházban ápoló. A montenegrói bocskort 1911-ben vásárolta a Néprajzi Múzeum igazgatója a belgrádi néprajzi múzeum munkatársától, Sima Trojanovićtól. Mivel akkoriban kissé hanyagul rögzítették az adatokat, a gazdájáról nem tudunk semmit. A 19. századi Indiából származó ujjgombos fatalpcipő, a paduka tulajdonosa szintén homályba vész.

Indiai faszandálpaduka

Indiai faszandálpaduka

Fotó: Néprajzi Múzeum

Bár a három cipőnek csak annyi köze van egymáshoz, hogy mindegyik emberek talpát fedi – a fókabőr szánhúzókutya-csizma csak később jön –, együtt szinte drámai a hatás, főleg, ha észrevettük a muzeológusok saját cipőügyi vallomásait is. A kurátorok – Fülöp Hajnalka, Katona Edit, Kerezsi Ágnes és Sedlmayr Krisztina – nem kezdenek bele a cipőkészítés történetének elmesélésébe, hála a jó égnek, nem bontják külön a régiókat, kontinenseket, népcsoportokat, nem akarják egyenes vonalú narratívába rendezni az átadott néprajzi ismereteket, még csak különböző cipésztechnikák vagy cipőtípusok szerint sem csoportosítanak. Ehelyett a kiállítást olyan általános fogalmak szervezik, mint a munka, az ünnep, a divat vagy az identitás. Csak az a fontos, mit jelent a cipő az ember számára: milyen funkciók, szokások, titkok, történetek tapadnak hozzájuk. A cipő, legyen muszlim nők tornyos fapapucsa, kínai lótusztopánka vagy hanti férfiak ágyékig érő rénszarvasprém csizmája, ezen a tárlaton kulturális antropológiai koncepciók hordozófelülete, ember és természet viszonyának manifesztációja. Persze a múzeum széttartó műtárgykészlete is megköveteli a mellérendelő logikát, de ez nem von le sokat a kurátori munka értékéből, a szemléletmód frissességéből.

Krími tatár férficsizma

Krími tatár férficsizma

Fotó: Néprajzi Múzeum

Ugyan a kiemelt példák után a nyakunkba zúdítanak háromszáz pár cipőt, és ömlesztve kapjuk a kissé terjedelmes kísérőszövegekben az információt, érdemes rászánni az időt a részletek bogarászására, az összes mikrotörténet és meglepő képzettársítás felfedezésére. A mezítlábasságról szóló szobában például egymás mellé kerül a 18. századi Magyarországról származó mezítlábas Szent János-szobor és a bozontos hajú, óceániai emberalak. Velük szemben két fénykép függ, az egyiken egy bugaci csikós mezítláb üli meg lovát, a másikon egy indiai elefánthajcsár kapaszkodik fel a jószágra pucér talppal. Hogy a tánccipők és a nemzeti identitást erősítő lábbelik szomszédságában kiállított, hajból és madártollból készített, majd vérrel átitatott kurdaicsáról ne is beszéljünk! Ez az ausztrál bennszülöttek kizárólag vérbosszúhoz használt cipője.

Hiányérzetem csak azért maradt, mert a tömeggyártott cipőkhöz, a kortárs lábbelikultúrához – a fűzős konyhásnéni-cipőtől a piros cipőpertlis acélbetétesen át a tűsarkúig – csak a pesti járókelők lábát rögzítő videoinstalláció kapcsolja az anyagot, holott a Néprajzi Múzeum egy gördeszkás cipőt még az állandó magyar néprajzi tárlatán is kiállított. Ráadásul a múzeumnak több olyan cipője van, amit a menekültek a magyar pengekerítés közelében hagytak hátra, ezek szintén a raktárban maradtak.

*

Az intézmény a tervek szerint, stílszerűen a cipőkiállítással búcsúzik a Kúria épületétől, és továbbáll a Felvonulási térre. Minden alkalommal, amikor nekifeszülök a múzeum nagy, nehéz lengőajtóinak, és a küzdelem után beesek a szélfútta, tágas Kossuth térről a rideg és sötét előcsarnokba, egy hajszálnyival jobban kedvelem a Liget Projektet. Pontosítok: kedvelésről azért így sincs szó, mert ha a Városligetben tényleg megvalósítják azt az agyrémet, amit megígértek, akkor kevés dologgal vigasztalhatjuk magunkat. De az, hogy az ország egyik legjobb múzeuma egy múzeumi kiállítások rendezésére alkalmas épületben működhet, a mostaninál nyilván nagyobb látogatószám mellett, biztosan ezek között lesz.

Néprajzi Múzeum, nyitva november 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.