Zsibongó melléklet - Kiállítás

„Ne hagyd magukra a cipőidet!”

Bocskor, csizma, paduka – Kalandozás a lábbeli körül

Lokál

Ha elég tétovák és/vagy figyelmesek vagyunk, még azelőtt belebotlunk egy pár cipőbe, hogy belépnénk a Néprajzi Múzeum időszaki kiállításának bejáratán. Én például csak úgy lődörögtem jobbra-balra a barátságtalan, márvány előcsarnokban, amikor megláttam az elnyűtt magassarkút egy vitrinben.

A Marie Claire márkájú, fehér cipőt 1995-ben vette Horváth Judit, az Iparművészeti Múzeum Dizájn Főosztályának vezetője, olvasom a kihelyezett szöveget, de mire hazaért, már nem tetszett neki annyira, úgyhogy befestette feketére, cipésszel kicsit átalakíttatta. Felvette párszor a tisztesség kedvéért, aztán lepasszolta: kitette az utcára vagy elajándékozta, erre nem emlékszik. Tíz évvel később egy kuka tetején véletlenül talált rá ugyanarra a pár cipőre, miközben a gyerekei­vel sétált. „Ezek az én cipőim” – mondta, a gyerekei azt hitték, megőrült. Továbbmentek, mesélni kezdett a cipőről a gyerekeknek, akik két sarok után visszaszaladtak a cipőért, és a kezébe nyomták: „Mama, ne hagyd magukra a cipőidet!” Zavartan felpillantok, ilyen szép történetre nem számítottam egy ennyire rideg és személytelen térben. Közelebbről megvizsgálom a több mint húsz­éves női cipőt, az ügyetlen festést, a kopást. Annyira valószínűtlen ez a giccsbe hajló sztori, hogy csak igaz lehet. Kicsit odébb egy szanaszét foszlott, jellegtelen, tépőzáras tornacsukát szúrok ki, mellette cetli: „A néprajzkutató cipője vagyok, egy idő után már nem is számoltam a kilométereket…” Egy beszélő cipőre számítottam legkevésbé, de kénytelen vagyok igazat adni neki: tényleg borzasztóan fest. Bevallom, már ezzel a két jelentéktelennek tűnő aprósággal megvett magának a kiállítás, pedig még át sem léptem a tárlat bejáratán.

Az első teremben aztán három pár cipő fogad. A romániai Inaktelkéről származó ráncos csizma tulajdonosa egy Békés megyei kórházban ápoló. A montenegrói bocskort 1911-ben vásárolta a Néprajzi Múzeum igazgatója a belgrádi néprajzi múzeum munkatársától, Sima Trojanovićtól. Mivel akkoriban kissé hanyagul rögzítették az adatokat, a gazdájáról nem tudunk semmit. A 19. századi Indiából származó ujjgombos fatalpcipő, a paduka tulajdonosa szintén homályba vész.

Indiai faszandálpaduka

Indiai faszandálpaduka

Fotó: Néprajzi Múzeum

Bár a három cipőnek csak annyi köze van egymáshoz, hogy mindegyik emberek talpát fedi – a fókabőr szánhúzókutya-csizma csak később jön –, együtt szinte drámai a hatás, főleg, ha észrevettük a muzeológusok saját cipőügyi vallomásait is. A kurátorok – Fülöp Hajnalka, Katona Edit, Kerezsi Ágnes és Sedlmayr Krisztina – nem kezdenek bele a cipőkészítés történetének elmesélésébe, hála a jó égnek, nem bontják külön a régiókat, kontinenseket, népcsoportokat, nem akarják egyenes vonalú narratívába rendezni az átadott néprajzi ismereteket, még csak különböző cipésztechnikák vagy cipőtípusok szerint sem csoportosítanak. Ehelyett a kiállítást olyan általános fogalmak szervezik, mint a munka, az ünnep, a divat vagy az identitás. Csak az a fontos, mit jelent a cipő az ember számára: milyen funkciók, szokások, titkok, történetek tapadnak hozzájuk. A cipő, legyen muszlim nők tornyos fapapucsa, kínai lótusztopánka vagy hanti férfiak ágyékig érő rénszarvasprém csizmája, ezen a tárlaton kulturális antropológiai koncepciók hordozófelülete, ember és természet viszonyának manifesztációja. Persze a múzeum széttartó műtárgykészlete is megköveteli a mellérendelő logikát, de ez nem von le sokat a kurátori munka értékéből, a szemléletmód frissességéből.

Krími tatár férficsizma

Krími tatár férficsizma

Fotó: Néprajzi Múzeum

Ugyan a kiemelt példák után a nyakunkba zúdítanak háromszáz pár cipőt, és ömlesztve kapjuk a kissé terjedelmes kísérőszövegekben az információt, érdemes rászánni az időt a részletek bogarászására, az összes mikrotörténet és meglepő képzettársítás felfedezésére. A mezítlábasságról szóló szobában például egymás mellé kerül a 18. századi Magyarországról származó mezítlábas Szent János-szobor és a bozontos hajú, óceániai emberalak. Velük szemben két fénykép függ, az egyiken egy bugaci csikós mezítláb üli meg lovát, a másikon egy indiai elefánthajcsár kapaszkodik fel a jószágra pucér talppal. Hogy a tánccipők és a nemzeti identitást erősítő lábbelik szomszédságában kiállított, hajból és madártollból készített, majd vérrel átitatott kurdaicsáról ne is beszéljünk! Ez az ausztrál bennszülöttek kizárólag vérbosszúhoz használt cipője.

Hiányérzetem csak azért maradt, mert a tömeggyártott cipőkhöz, a kortárs lábbelikultúrához – a fűzős konyhásnéni-cipőtől a piros cipőpertlis acélbetétesen át a tűsarkúig – csak a pesti járókelők lábát rögzítő videoinstalláció kapcsolja az anyagot, holott a Néprajzi Múzeum egy gördeszkás cipőt még az állandó magyar néprajzi tárlatán is kiállított. Ráadásul a múzeumnak több olyan cipője van, amit a menekültek a magyar pengekerítés közelében hagytak hátra, ezek szintén a raktárban maradtak.

*

Az intézmény a tervek szerint, stílszerűen a cipőkiállítással búcsúzik a Kúria épületétől, és továbbáll a Felvonulási térre. Minden alkalommal, amikor nekifeszülök a múzeum nagy, nehéz lengőajtóinak, és a küzdelem után beesek a szélfútta, tágas Kossuth térről a rideg és sötét előcsarnokba, egy hajszálnyival jobban kedvelem a Liget Projektet. Pontosítok: kedvelésről azért így sincs szó, mert ha a Városligetben tényleg megvalósítják azt az agyrémet, amit megígértek, akkor kevés dologgal vigasztalhatjuk magunkat. De az, hogy az ország egyik legjobb múzeuma egy múzeumi kiállítások rendezésére alkalmas épületben működhet, a mostaninál nyilván nagyobb látogatószám mellett, biztosan ezek között lesz.

Néprajzi Múzeum, nyitva november 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.