Nyilas-hatalomátvétel – Lázas munkában a propaganda emberei

  • narancs.hu
  • 2014. október 16.

Lokál

Ma hetven éve, hogy kezdetét vette Szálasi és a nyilasok rémuralma, a magyar történelem leggyászosabb és legkegyetlenebb fejezete. A Képes Vasárnap korabeli fotóiból válogattunk.

1944. október 16-án az addig a német követségen dekkoló Szálasi és többi nyilas vezető bevonult a budai várba. Persze csak azután, hogy a Mussolinit is kiszabadító náci superman, Otto Skorzeny SS-elitalakulata kisebb tűzharc után előkészítette számára a terepet... A puccsról a magyar sajtó vagy közömbösen, vagy épp fordítva, kitörő lelkesedéssel számolt be (ellenzéki hang már csak azért sem lehetett, mert a rendszerkritikus lapokat hónapokkal korábban betiltották), ám arra csak egy héttel az esemény után vetemedett felelős szerkesztő, név szerint dr. Szerelemhegyi Ervin, hogy az 1878-tól működő Pesti Hírlap népszerű melléklapjában, a Képes Vasárnapban Szálasi hatalomátvételét afféle fotóképregényként mint társasági eseményt tálalja öt teljes oldalon.

Összeállításunkban az „Október 16-a eseményei” című anyag fotóiból válogattunk. Az eredeti képaláírásokon nem változtattunk.

false

Katonaság a vár udvarán

false

A vár bejáratát egy Tigris páncélos nyitotta meg

false

Szálasi honvédjei felvonulnak a várban

false

Szálasi Ferenc a honvédelmi minisztérium előtt fogadja a díszszázad parancsnokának üdvözlését

false

Szálasi Ferenc a miniszterelnökségi palotába lép be

false

Az október 16-i események német és magyar hősi halottait a várban ravatalozták fel

false

Beregfy Károly vezérezredes és Veesenmayer német birodalmi követ a temetésen

false

A nyilaskeresztesek díszszázada a temetésen

false

A propagandaminisztériumnál útnak indítják az első friss anyagot a távoli vidékre

false

Eleven láncot alkotnak a propagandaszolgálat emberei

false

Lázas munkában a propaganda emberei

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.