Parnasszus és fekete leves – Kávéházak az egykori Budapesten

Lokál

Budapestet nem véletlenül nevezték az 1900-as évek elején a kávéházak városának. Cikkünkből megtudhatják, mi volt ennek az oka. Vigyázat, vegytiszta nosztalgia!

„Sok a kávéházunk, mert a budapesti embernek nincs lakása, s mert szüksége van a hazug luxusra” – mondta Ady. Egy olcsó kapucíner vagy egy még olcsóbb (sőt: hitelre kapott) kis fekete mellett órákat lehetett üldögélni, olvasni, kártyázni, sakkozni, politizálni, vitázni, míg az ember bírta a nikotint és a koffeint. Ahogy Kosztolányi írta: „Ami történik ezen a földön, itt történik. A kis asztalkáknál diákok készülnek a vizsgára, anatómiát, jogbölcseletet, irodalomtörténetet tanulnak. Ha akarom, szabadegyetem. A nagy asztalnál prelegálnak, esztétikát, filozófiát, architektúrát, nyelvészetet, lélektant, botanikát, gyógyszertant. … Az irodalomról nem is merek szólni.”

A századforduló és az 1900-as évek első évtizedeiben a kávéház a kulturális élet legfőbb terepe lett, Budapest pedig maga a „kávéváros”. A kávéház a „hierarchizálódó nagyváros társadalmi szükséglete”-ként élt és virult. Nem egy értelmiséginek valóban ez volt a munkahelye. „A kávéház sokkal szebb volt, mint amilyen térben az emberek 90 százaléka élt. Ebbe az ünnepi térbe és úri bánásmódba belépni mindig azt jelentette, hogy az ember kicsit jobbá vált, mint amilyen valójában volt. A kávéház felemelte a vendégét. De abban az időben a kispolgár nagypolgár szeretett volna lenni, mindenki felfelé törekedett, és eggyel feljebb voltak világos minták. Most ilyenek nincsenek. A társadalom szellemi és gazdasági elitje szétvált, aki nagyon gazdag, az vagy teljesen láthatatlan, vagy gyanakszunk, hogy tisztességtelen úton szerezte a vagyonát, vagy tudjuk is róla, és egyáltalán nem akarunk hozzá hasonlítani” – mondja Saly Noémi muzeológus.

A régi nyolcszázezres Budapesten volt körülbelül háromszáz kávéház, abból öt irodalmi és művészkávéház. A kevés irodalmi kávéház azért vált azzá, mert egyrészt voltak a közelben olyan intézmények (nyomda, egyetem, szerkesztőség), amelyek odavonzották az értelmiségieket, másfelől pedig az üzletnek volt „lelke”: egy sugárzó személyiségű „főúr” vagy maga a kávés, aki mindenkit ismert, bemutatott, hitelezett, képes volt összehozni polgároknak és íróknak ezt a sajátos konglomerátumát.

false

 

Fotó: fortepan.hu

Ma persze nehéz elképzelni, hogy a New Yorkba csak úgy beszaladjunk az utcáról, és félnapi ücsörgés után néhány sornyi rímmel fizessünk − de ezt azért régen sem mindenkitől fogadta el a főpincér. Mert az írók nem tudták eltartani a kávéházat. Őket kellett eltartania a kávéháznak, amit pedig a polgári közönségnek kellett finanszírozni − cserébe azért, hogy láthatta az akkori „celebeket”. Kaptak kutyanyelvet, tollat, tintát, kávét, cigarettát, és hitelt, kölcsönt, kedvezményes árakat, így aztán tudtak dolgozni, írni. Ahogy Márai írta: „Volt ötven év, amikor a magyar írók a kávéházban írták tisztába azt, amit a kocsmában darvadozva összeálmodtak (…) mert »otthonuk« nem volt abban az értelemben, mint Nyugaton. A kocsma és a kávéház volt a magyar Parnasszus…” Ilyen volt a Japán, a Centrál, a New York, a Hadik, a Múzeum, a Kairó, az EMKE – és még hosszan sorolhatnánk. Mindezekből azonban kevés maradt: az EMKE egy emléktábla lett, a Pilvax amerikai stílusú reggelizőbüfé, neon rózsaszín feliratokkal. Mindössze három klasszikus kávéház, a Hadik, a Centrál és a New York igyekszik valamit megőrizni régi fényéből, persze teljesen másképp, mint annak idején.

És ami az irodalmon túl volt? Montesquieu még azt írta, hogy ha uralkodó lenne, bezárná a kávéházakat: „mert akik odajárnak, veszélyesen forrongó egyéniségekké válnak… Az a fajta részegség, amit a kávé okoz náluk, veszedelmes az ország jövőjére”, és ez nálunk is igaz volt: a kávéházi kultúra valóban komoly társadalmi jelentőséggel bírt. Már a magyar jakobinus összeesküvés résztvevőit is egy kávéházi szegleten kerítették kézre (a lipótvárosi Három Oszlopban). A 19. században politika- és történelemalakító központtá váltak a neves kávéházak, mint az Arany Sas, a Philosophus, a Török Császár, a Paradicsom és nem utolsósorban a Pilvax.

„Alapvetően polgári intézmény volt. Budapest összes polgára a kávéházban ült. Ott tájékozódtak, ott olvastak újságot, ott szereztek be minden szóbeli és írott információt. Mindenki nagy gondot fordított arra, hogy minél szélesebb körben értesüljön mindenről. Elolvasták a saját és a másik párt lapját, és utána vitáztak a kávéházban. Ott beszélték meg a helyi politika ügyeit, de a nagypolitika döntései is gyakran kávéházban − a par excellence politikus-kávéházakban születtek” – magyarázza Saly.

Szini Gyula szerint a kávéházak „a római fórum és az athéni agora szerepét” képviselték. Ez azonban mára szinte köddé vált, ahogy azt Saly is említi: „mostanra az információhoz való viszonyunk teljesen megváltozott. Az én nemzedékemet ahhoz szoktatta a kommunizmus, hogy az információ egyirányú, zúdul ránk, nem lehet válogatni benne, a fiatalok pedig épp ellenkezőleg, a neten bolyonganak ellenőrizhetetlen adatok őserdejében, gyakran bármiféle fogódzó nélkül. Ezért is fontos, hogy legyen kávéház: ahhoz, hogy megértsük egymást, újra meg kellene tanulni beszélgetni.”

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.